Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1786-1805 av 3412
-
Kunsten å snakke matematikk: en kasusstudie om hvordan en flink lærer praktiserer den matematiske samtalen i klasserommet
(Master thesis, 2017)Basert på kunnskapsmangelen knyttet til hva dyktige lærere gjør, samt mangelen på informasjon om hvordan matematiske samtaler i klasserommet burde bli gjennomført, blir jeg nysgjerrig på hvordan lærerne som er flinke til ... -
Kunsten å stille gode spørsmål i den litterære helklassesamtalen
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Prosjektet i denne masteroppgaven er å utforske hvordan læreren kan stille spørsmål i en litterær samtale der formålet er å åpne opp en litterær tekst. Med utgangspunkt i novellen «Kunsten å myrde» av Cora ... -
Kunsten å tenke i matematikk: en kvalitativ studie om elevers valg og bruk av estimeringsstrategier i arbeid med addisjon og multiplikasjon av brøk
(Master thesis, 2017)Denne studien tar utgangspunkt i estimering i arbeid med brøk. Ved å se på hvilke estimeringsstrategier elevene benytter seg av og hvordan de velger å begrunne fremgangsmåten sin i en estimeringsprosess, kan en lærer få ... -
Kunsten å vere empatisk Ein studie av korleis eit utval elevar på 9. trinn sine empatiske evner kjem til uttrykk i skjønnlitterær skriving
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis elevane sine empatiske evner kan kome til uttrykk i skjønnlitterær skriving. Studien er ei innhaldsanalyse av elevane sine dagbøker, med utgangspunkt i novella Kunsten å myrde av Cora ... -
Kunstfaglig didaktikk for dybdelæring i lys av pragmatisk estetikk
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan kunstfaglige tenkemåter kan bidra til forståelse for dybdelæring. Problemstillingen er: Hvordan kan et pragmatisk estetisk perspektiv i kunstfaglig didaktikk bidra til ... -
Kunstfaglig læring og selvverd
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan fordelingen av kunstfaglige aktiviteter i skolen og i fritiden er, hvor viktige kunstfaglige aktiviteter oppleves å være, og om det finnes sammenhenger mellom kunstfaglig læring og ... -
Kunstformidling for barn i barnehagealder i et museum - En mikroetnografisk studie med Rockheim som scene
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner kunstformidlingen for barn i barnehagealder på Rockheim - det norske nasjonale museet for populærmusikk. Mens museene tradisjonelt har vært sett på som autoritære ... -
Kunstig intelligens som kreativt verktøy i kunst og håndverksundervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kunst og håndverkslærere kan benytte kunstig intelligens som kreativt verktøy i undervisningen. Jeg har eksperimentert med kunstige intelligenser og mener de har potensiale til å ... -
Kunstneres personlige kunnskapslandskap - Fortellingssammenstilling som strategi i analyse av kunstneres utemmede fortellinger om begynnelser på skapende prosesser
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Samtaler med skapende kunstnere om deres bakgrunn i livserfaringer, og om hvordan de skaper form og uttrykk, har utgjort eksempelmaterialet i denne artikkelens metodologiske drøfting. Begreper i drøftingen er hentet både ... -
Kunstpedagogen i barnehagen
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven «Kunstpedagogen i barnehagen» har som hensikt å beskrive og forstå en barnehagekultur som inkluderer en kunstpedagog, og hvilken betydning det har for barnehagekulturen. Problemstillingen har vært: Hva ... -
Kursutveckling och bruk av video - Erfarenheter från projektet Video for Kvalitet
(Research report, 2018) -
Kva skriv lærebøkene om kjønnsidentitet sett opp mot det offentlege sin informasjonskanal for ungdom?
(Bachelor thesis, 2022) -
Kvalifikasjonsrammeverk - virkemiddel for kvalitet eller ensretting?
(Journal article; Peer reviewed, 2010)Artikkelen retter søkelyset mot etableringen av overnasjonale kvalifikasjonsrammeverk og innføring av nasjonalt kvalifi kasjonsrammeverk for høyere utdanning i Norge. Disse har fungert som mal for nasjonale rammeverk og ... -
Kvalitativ studie av sammenhengen mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene i skolen
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt hvordan tre ulike lærere på ungdomstrinnet forholder seg til sammenhenger mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Dette ... -
Kvalitativ undersøkelse av læreres undervisning om identitet i samfunnsfag
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne masteroppgaven har til hensikt å kartlegge hvordan ulike lærere underviser om identitet i samfunnsfag, og hvilke refleksjoner de har rundt undervisningen som gjennomføres i temaet. Oppgaven bygger på et ... -
Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2015)The purpose of this article is to provide representations of and to compare meanings attributed to the concept of learning in Early Childhood Education and Care policy. More concrete, the article provides a comparison ... -
Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen gjøres en kritisk diskursorientert lesning av kulturskolen rammeplan for å belyse hvordan begrepene kvalitet og kunstnerisk kvalitet opptrer i kulturskolens fagplan for visuell kunst. Hensikten med ... -
Kvinnerollen i Zambia
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven studerer kjønnsroller i Zambia. I den forbindelse undersøkes problemstillingen: Hvilke måter reproduseres kvinnerollen i zambisk kultur? For å belyse dette temaet vil jeg hovedsakelig bruke sosialkonstruktivismen ...