Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3615-3634 of 3837
-
Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande? Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I studien samtalar tre lärargrupper om elevers skrivande och skrivundervisning i ämnet svenska på gymnasiet. Det teoretiska perspektiv som läggs på dessa samtal är didaktiskt och inriktas på hur lärare formulerar och ... -
Valg av videregående opplæring og betydning av sosial bakgrunn i et bygdesamfunn
(Master thesis, 2015)Tema for min masterstudie er elevene sitt valg av videregående opplæring. Gjennom studien har jeg spesielt lagt vekt på hvordan elevene opplever valget og hvilke faktorer de uttrykker er avgjørende for valget de tar. Min ... -
Valgets kval: mellom bygda og det ultimate liv? Bosted, kjønn og fremtidige valg: En kvalitativ studie av hvordan elevers opplevelse av nåværende bosted påvirker deres fremtidige bosteds- og yrkesvalg.
(Master thesis, 2023)Denne studien ser nærmere på hvordan både opplevelsen av nåværende bosted og kjønn påvirker elever på mellomtrinnets valg av fremtidig bosted og yrke. Data er samlet inn fra elever på fire ulike skoler med geografisk ... -
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In this study, we investigate collaboration efforts between leaders at schools of music and performing arts and leaders at compulsory schools, as well as the drivers behind the initiation and maintenance of such collaborative ... -
Vanskelige historier: En undersøkelse av sterke identiteter, fellesskap og overbevisninger i Nord-Irlands museumslandskap
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven ser på hvordan forskjellige grupper, fellesskap og/eller lokalsamfunn (basert på og oversatt fra engelske «communities») i Nord-Irland preger og utfordrer de lokale museene. Hvor gjeldende gjør ... -
Variabelbegrepet i algebra: innblikk i elevers besvarelser av diagnostiske oppgaver
(Master thesis, 2017)Formålet med undersøkelsen har vært å finne ut hvordan man kan skaffe oversikt over elevers vanskeligheter og misoppfatninger innenfor algebra ved bruk av diagnostiske oppgaver. Ut fra dette kom jeg fram til denne ... -
Variasjon og motivasjon i et zambisk klasserom
(Bachelor thesis, 2019)Variasjon er en viktig faktor for å kunne tilpasse undervisningen til elevmangfoldet, og motivasjon er en betydningsfull drivkraft for elevers læring. Jeg har i denne undersøkelsen valgt å undersøke hvordan variert ... -
Variasjoner i medborgerskapsforståelse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker medborgerskapets rolle i ungdomsskolen i Norge, England og Australia. Problemstillingen oppgaven søker å besvare: Hvilke forskjeller finner vi i fremstillingen av medborgerskap i norske, ... -
Variations in the relative age effect with age and sex, and over time—Elite-level data from international soccer world cups
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Våkenhet for Matematiske mønster og strukturer og Problemløsning ved tegning
(Master thesis, 2020)Mulligan og Mitchelmore (2009) har bidratt med mye kunnskap som belyser elevers våkenhet for struktur og mønster i matematikken. De kaller dette for å inneha strukturell tankegang og begrepet inkluderer både våkenhet for ... -
Våpen i museum
(Bachelor thesis, 2019) -
Vegen frå å ha det til å ta det- å skape motstandsdyktige spelare i toppfotball
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne studien utforskar korleis ein kan legge til rette for utvikling av motstandsdyktige spelarar i eit eliteserielag. Semistrukturerte intervju med tre trenarar og tre spelarar, som del av ein intervensjon, gir informasjon ... -
Veien mot en ny elektrisitetsutstilling - En studie utført ved Vitensenteret i Trondheim
(Master thesis, 2015)Denne forskningsrapporten beskriver en studie av elektrisitetsutstillingen på Vitensenteret i Trondheim. Bakgrunnen for studien er at utstillingen virker å være lite besøkt, modellene er gamle og ansatte på Vitensenteret ... -
Veiledet lesing – erfaringer fra klasserommet
(Bachelor thesis, 2020)«Veiledet lesing – erfaringer fra klasserommet» går gjennom veiledet lesing som metode og ser på ulike komponenter metoden har. Oppgaven omhandler problemstillingen «Hvilke opplevelser og erfaringer har en gruppe elever ... -
Veiledning av elevers arbeid med undersøkende og utforskende oppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvordan tre lærere veileder elever når de arbeider med undersøkende og utforskende oppgaver i matematikk. Datamaterialet i denne studien er hentet fra to barneskoler i Norge. Min ... -
Veiledning i litterære samtaler: en studie av litterære gruppesamtaler med og uten veiledning
(Master thesis, 2017)Jeg har både gjennom egen erfaring som elev og student, og som lærer, merket meg verdien av å drøfte faglige emner med andre medarbeidere. Det er interessant å få et innblikk i hva andre tenker om et emne eller en tekst ... -
Veiledning i parpraksis. En kvalitativ intervjustudie av praksislæreres forståelse av praksislærerrollen.
(Master thesis, 2020)Denne studien undersøker hvordan praksislærere forstår veiledning innenfor den femårige lektorutdanningen 8-13 når lærerstudentenes praksisstudier er organisert i parpraksis. Da det finnes lite norsk forskning på veiledning ... -
Veiledning i praksis, studentenes perspektiv
(Master thesis, 2017)Denne studien er en "mixed methods" studie med kvalitativt fokus. Studien har et fenomenologisk perspektiv av lærerstudenters opplevelser av veiledningen de mottar i sine praksisperioder. Forskningsdeltakerne svarte etter ...