Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3760-3779 of 3837
-
"X'er og Y'er er ikke mer algebra enn noter på et ark er musikk" En kvalitativ studie om elevers handlinger knyttet til algebraisk tenkning i arbeid med generalisert aritmetikk
(Master thesis, 2020)Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvilke handlinger knyttet til algebraisk tenkning elever tar i bruk i arbeid med en oppgave innen generalisert aritmetikk. Valget av tema var basert på kunnskap om at algebra av mange ... -
XVII New Literatures
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This chapter has seven sections: 1. Africa; 2. Australia; 3. Canada; 4. The Caribbean; 5. New Zealand and Pacific; 6. South Asia: The Indian Subcontinent and Sri Lanka; and 7. Southeast Asia. Section 1 is by Kanika Batra, ... -
XVII New Literatures
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This chapter has seven sections: 1. Africa; 2. Australia; 3. Canada; 4. The Caribbean; 5. South Asia: The Indian Subcontinent and Sri Lanka; 6. New Zealand and Pacific; 7. Southeast Asia. Section 1 is by Kanika Batra, Kerry ... -
YA Refugee Literature as Sustainable Pedagogy: Ethics and Affect in the English Classroom
(Doctoral theses at NTNU;2023:160, Doctoral thesis, 2023)Norsk sammendrag Gjennom å kombinere det teoretiske rammeverket fra flyktningstudier, feministisk kritisk teori, og pedagogiske studier, undersøker denne avhandlingen samtidslitteratur om flyktninger for unge voksne som ... -
“You can create a story and be part of that story” - En mikroetnografisk studie om hvordan ungdommer med norsk som andrespråk investerer i en teaterkontekst
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne mikroetnografiske studien er å følge en gruppe ungdommer med blant annet norsk som andrespråk for å kunne si noe om hvordan de investerer i en teaterkontekst. Selv om teaterkonteksten er utenfor ... -
Young children’s questions about science topics when situated in a natural outdoor environment: a qualitative study from kindergarten and primary school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Asking questions is an important way of acquiring information and knowledge and plays a significant role in a child’s learning processes. In this study, we examine what characterises the questions asked by children to their ... -
YouTube content creators’ discourse: A multiple case study on the cross product using commognition and positioning theory
(Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education;, Chapter, 2024) -
YouTubing: Challenging Traditional Literacies and Encouraging Self-Organisation and Connecting in a Connectivist Approach to Learning in the K-12 System
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article argues that a new research trajectory in the Connectivism debate should be open to the K-12 system, and that education should consider the Web 2.0 application YouTube as a pedagogical tool in learning. We aim ... -
Yrkesetisk kompetanse - fra klasserommet til pasientmøter i ambulansearbeid
(Master thesis, 2022)Yrkesetisk kompetanse er viktig i ambulansearbeid, noe flere studier setter søkelyset på (Bremer & Holmberg, 2020, Abelsson & Lindwall, 2018). Utdanningen til ambulansearbeider utgjør to år i videregående skole og to år ... -
Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This study examines experiences of vocational teacher students in practice at work places. The aim is to develop and ensure that the practice is in accordance with the purpose of the Vocational Teacher Education programme ... -
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen - En kvalitativ undersøkelse om inkludering av yrkesfaglæreres kunnskaper og erfaringer i ungdomsskolens praksisfellesskap og i skoleutvikling.
(Master thesis, 2019)Yrkesfaglærere har det siste tiåret formelt kvalifisert til å undervise på ungdomstrinnet (Endr. i forskrift til opplæringslova, 2008), men ifølge styringsdokumenter er det uklart for hvilke områder yrkesfaglærere kan bidra ... -
Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:116, Doctoral thesis, 2023)English summary Vocational education and training teachers' assessment work Vocational education and training (VET) teachers are responsible for assessing students’ learning, just like other teachers in upper secondary ... -
Yrkesfaglæreres forståelse av kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Masteroppgavens problemstilling er «Hvordan kan yrkesfaglærere sin forståelse av kunnskapsutvikling påvirke utformingen av utdanningen og skape mening for yrkesfagelever?». Mitt utgangspunkt for studien er at det ut ifra ... -
Yrkesfaglærernes bidrag til rekruttering i yrkesfagene -En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers hospitering på Vg1 yrkesfag
(Master thesis, 2021)Utdanning av flere fagarbeidere i Norge er en nasjonal satsning. Dette arbeidet er forankret i undersøkelser som viser en fremtidig stor mangel på fagarbeidere om dagens antall fullførte fag- og svennebrev fortsetter. Det ... -
Yrkesfagutdanning for elever som står i fare for å slutte - en studie av et alternativt opplæringsprosjekt
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I dagens frafallsdiskurs beskrives risikoen, både den samfunnsøkonomiske og den individuelle, ved at mange elever ikke fullfører videregående skole. Det har de siste åra dukket opp mange initiativ for å redusere frafallet. ... -
Yrkesopplæring som distriktspolitikk - Hvordan kan Steigenmodellen gi mulighet for yrkesopplæring for ungdommer i distrikt?
(Master thesis, 2016)Temaet yrkesopplæring som distriktspolitikk ble aktualisert skoleåret 2013/14 i Steigen kommune. Nordland Fylkeskommune besluttet å avvikle LOSA-modellen, en alternativ videregående opplæring i yrkesfag. Steigen næringsforum ... -
Yrkesretting - relasjoner mellom fellesfag og yrkesfag
(Master thesis, 2014)Tema i denne oppgaven er yrkesretting av fellesfag i videregående skole. Gjennom problemstillingen «Hvordan fortolkes og praktiseres yrkesretting ved en FYR-skole og en ikke-FYR-skole?» ville jeg finne ut hvordan lærere ... -
Yrkesretting av fellesfag i videregående skole "Jeg syns at faget blir mer interessant når det rettes mot egen utdanning" - En kvalitativ studie av yrkesretting av fellesfag i videregående skole
(Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med yrkesretting, og hva de forhandler mellom særlig i fellesfaget norsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Målet er å besvare problemstillingene: a) ... -
Yrkesretting av matematikk på Teknologi- og industrifag. En studie av matematikk- og programfaglærerens opplevelser.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er yrkesretting av matematikkfaget for elver som går vg1 Teknologi og industrifag. Her tar jeg for meg hvorfor fokuset på yrkesretting av fellesfagene stadig har blitt tydeligere de siste par ... -
Yrkesrettingens kompleksitet - En studie av diskurser rundt fellesfagopplæringen på yrkesfag
(Master thesis, 2014)I studien «Yrkesrettingens kompleksitet» undersøkes diskurser rundt fellesfagsundervisningen på yrkesfag og da spesielt knyttet til fenomenet yrkesretting. Formålet er å finne ut mer om hvordan et fenomen som yrkesretting ...