Institutt for lærerutdanning
Recent Submissions
-
Sang og sanglyrikk i norskfaget - En kvalitativ undersøkelse av fire norsklæreres tanker om og et læreverks arbeid med sang og sanglyrikk i norskfaget
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt sangens posisjon i norskfaget på småtrinnet med utgangspunkt i problemstillingen «hvilke norskfaglige kompetanser, kunnskaper og ferdigheter utvikles i sammenheng med sangaktiviteter, ... -
Om muligheten til å integrere problem posing med matematikkvandring i undervisning og læring i matematikk
(Master thesis, 2024)Litteraturen viser til at problem posing og matematikkvandring er to undervisningstilnærminger, som kan han en positiv innvirkning på elevers læring og undervisning i matematikk. I studien undersøker jeg elevers problem-posing ... -
How curriculum and assessment policies affect the role of reading in an assessment culture: a New Zealand case study
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Reading assessment is a critical feature of education systems. The aim of this study is to explore reading assessment policy in the New Zealand (NZ) assessment culture. We reviewed research publications, national policy ... -
Developing survey-based measures of mathematics teachers’pedagogical technology knowledge: a focus oncomputational thinking and programming tools
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Hva betyr null? En studie om hvordan lærere legger til rette for matematisk resonnering og tallforståelse ved bruk av bildebøker.
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt hvordan ei bildebok blir brukt som utgangspunkt i en matematisk samtale i arbeid med resonnering og tallforståelse. Hensikten har vært å utforske nye tilnærminger ved bruk av bildebøker for ... -
A meeting place for meaningful collaboration – student teachers’ experiences and learning
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Hva betyr null? En studie om hvordan lærere legger til rette for matematisk resonnering og tallforståelse ved bruk av bildebøker.
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt hvordan ei bildebok blir brukt som utgangspunkt i en matematisk samtale i arbeid med resonnering og tallforståelse. Hensikten har vært å utforske nye tilnærminger ved bruk av bildebøker ... -
A review of science teaching approaches for equity focusing on race, class, and religion from the perspectives of Freire’s and Arendt’s theories of education
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Internal Record as a catalyst: Fourth graders' problem-solving practices with the programming robot Emil
(Chapter, 2024)This research aims to explore the synergy between internal records of the representation and problem-solving practice while fourth graders use Robot Emil to solve a mathematics-related task. The participants are three ... -
Systematisk skytetrening for barn og unge med konsentrasjonsvansker. En kvalitativ intervensjonsstudie med blikk på mental helse i et salutogent perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne studien har jeg sett på hvordan den mentale helsen til barn og unge med konsentrasjonsvansker har blitt påvirket av systematisk skytetrening i skoletiden. Gjennom en 7 måneders intervensjon fikk 12 barn i alderen ... -
Utvikling av et erfaringsbasert undervisningsopplegg om kobling mellom fysisk aktivitet og helse
(Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utvikling og testing av en undervisningsressurs i Biologi 1. Jeg har utviklet en undervisningsressurs som et bidrag til å implementere folkehelse og livsmestring i biologifaget. Behovet for ressursen ... -
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?
(Chapter, 2024)This chapter explores the way teaching methods and physical organization of classrooms in upper secondary schools in Norway result in Othering and marginalization of newly arrived non-Western students. Drawing on interviews ... -
Hva er elevers utbytte av tverrfaglig undervisning i personlig økonomi og forretningsdrift på yrkesfag vg1?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Økonomisk styring er en hovednøkkel til å oppfylle sosiale forventninger, realisere mål og oppnå økonomisk trygghet i hverdagen (Poppe C. , 2019). Mangel på økonomisk kunnskap har negative konsekvenser for både ... -
On Structure, Organizational Learning, and Social Interaction (Samhandling): A Brief Inquiry into Their Interplay in Organizations
(Doctoral theses at NTNU;2024:372, Doctoral thesis, 2024)English summary The importance of learning in different areas for organizations What can you learn from organizations as diverse as a prison, drilling company, football team, and Air Force? Organizations have different ... -
Må være noe mer enn kondom på bananen, og lære om sæd- og eggcella
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke erfaringer og tanker naturfagslærere har med helhetlig seksualitetsundervisning. Data er innhentet gjennom en kombinert metode bestående av en kvantitativ ... -
"Geologi er grunnlaget for all historie" - Hvordan tverrfaglig geologiundervisning i nærmiljøet kan bygge stedsfølelse
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å undersøke tankene og erfaringene til lærere i grunnskolen, om det å bruke nærmiljøet til å undervise geologi. For å undersøke dette har det blitt gjennomført en kvalitativ studie, og studien ... -
Long-distance dispersal in the short-distance dispersing house sparrow (Passer domesticus)
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The house sparrow (Passer domesticus) is a small passerine known to be highly sedentary. Throughout a 30-year capture–mark–recapture study, we have obtained occasional reports of recoveries far outside our main metapopulation ... -
Intervjuundersøkelse om potensialet for bruk av skapende dans og bevegelse i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon, studieretning kunstfag med tittelen «Intervjuundersøkelse om potensialet for bruk av skapende dans og bevegelse i grunnskolen» tar for seg muligheter ... -
Matematikklæreres arbeid med kompetansemål om programmering - En kvalitativ studie om hvordan matematikklærere beskriver sine opplevelser og sitt arbeid med kompetansemålene om programmering.
(Master thesis, 2024)Med LK20 ble programmering en del av den norske læreplanen og matematikkfaget. Begrepet algoritmisk tenkning ble innført og elever skulle i løpet av de første årene på skolen arbeide med trinnvise instruksjoner som utvikler ... -
«Vi kan klare å møte dem på en bedre måte enn det vi får til i dag» - En kvalitativ studie av tre lærere og en spesialpedagog sine erfaringer og opplevelser med tilpasset opplæring for evnerike elever
(Master thesis, 2024)I denne studien rettes fokuset mot lærere sine erfaringer og opplevelser med tilpasset opplæring for evnerike elever. Det anslås at 10-15% av elevpopulasjonen i norsk skole kan kalles evnerike, og av den grunn er dette ...