Institutt for lærerutdanning
Recent Submissions
-
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1
(Research report, 2021) -
Multicultural London English
(Chapter, 2022) -
Hvordan vil EHDS endre dokumentasjonsforvaltning av helsedata i Norge?
(Master thesis, 2024)Dokumentasjonsforvaltning av helsedata er arbeid som gjøres med hensikt å fremme primær og sekundær bruk av helsedata. Ved å dokumentere, forvalte og gjøre helsedata tilgjengelig i offentlig sektor, kan dataene brukes til ... -
ICCS 2022 : Redegjørelse for metode og gjennomføring av studien i Norge
(Research report, 2024)I denne rapporten beskrives arbeidet med planlegging, forberedelse og gjennomføring av den norske delen av International Civic and Citizenship Education Study 2022 (ICCS 2022). Rapporten utfyller og utvider de metoderedegjørelsene ... -
Educational Engagement: On The Entangled Possibilities Of Investments In Education
(Journal article; Peer reviewed, 2025)In this article, Jan Frode Haugseth discusses a multidimensional model of educational engagement by outlining Laurent Thévenot's regimes of engagement in an educational setting. Haugseth argues that six intertwined regimes ... -
"Det kan være et tegn på at de tenker på engelsk, og så sier det på norsk" - En studie av elevers vurderinger av språklige lån fra engelsk
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvordan ulike typer lån fra engelsk blir vurdert av en gruppe elever på niende trinn. Studien benytter seg av en kombinasjon av akseptabilitetsvurderinger og intervju som ... -
Tell me your date of birth, and I will tell you how good you are in orienteering
(Journal article; Peer reviewed, 2025)Orienteering is a sport where participants must choose the best route between control points marked on the map, combining it with their displacement capacity. It combines endurance running with mental capacity. As in other ... -
Digital technology use in physical education teacher education: a scoping review
(Journal article; Peer reviewed, 2025)This scoping review examines the current research on digital technology use in physical education teacher education (PETE). It examines how PETE academics and students perceive and utilize digital technology as both pedagogy ... -
Forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i utvikling av lærerstudenters norskfaglige masterprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Tema for denne artikkelen er erfaringer fra prosjektet Praksisforankra norskfaglige masteroppgaver (PRANO), som har hatt som mål å utvikle samarbeidsmodeller mellom praksisskoler/-lærere og universitet/masterveiledere. Mer ... -
Translanguaging pedagogy in a writing project - linguistic freedom and textual qualities
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Artikkelen behandler den overordnede problemstillingen Hvordan kan en transspråkingspedagogikk åpne muligheter i prosess og produkt i et skriveprosjekt? Transspråkingspedagogikk innebærer å legge til rette for at elever ... -
Unge skrivarar byggjer forteljingskompetanse. Ein studie av skrivedidaktiske ressursar i bruk på andre trinn.
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Artikkelen undersøkjer korleis unge skrivarar tar i bruk to versjonar av ein skrivedidaktisk ressurs i prosessar der dei skal skape forteljingar. Studien er forankra i sosiokulturell teori og dialogisk forståing av ... -
Struktur, identitet og fellesskap: Kulturskolelærere og grunnskolelærere i praksissamarbeid
(Chapter, 2024)In this chapter, we present stories about how teachers from the kulturskole and the primary school work together on music education in the primary school. The study is contextualized within a larger, multi-year community ... -
Tilbakemeldingspraksiser i yrkesfaglærerutdanningen: Utprøving av responsmatrise i arbeid med tekst og skriving.
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Skriving og tekstarbeid kan være nyttig for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Likevel kan skriving som inngang til profesjonsutøvelse oppleves som et «ukjent landskap» for yrkesfaglærerstudenter fra praktisk orienterte ... -
Medvirkning i anskaffelsesprosesser tilknyttet arkiv- og dokumentasjonsforvaltning i kommunalsektor
(Master thesis, 2024)Norske kommuner digitaliserer med håp om bedre og mer effektive tjenester til innbyggerne sine. Integrasjoner og andre digitale verktøy utfordrer dokumentasjonsforvaltningen i det offentlige Norge, hvor tilgang på rett ... -
Records Continuum-modellen i en norsk kontekst: En undersøkelse av Continuum-verdier satt opp mot den norske arkivloven og livssyklussynet.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på Records Continuum-modellen i en norsk kontekst, via arkivloven og livssyklusmodellen som enda står sterkt i Norge. Hovedsakelig blir det undersøkt om det eksisterer en overenstemmelse mellom ... -
Neo-institutional perspectives on VET: organisational legitimacy and adaptation in institutional landscapes
(Journal article; Peer reviewed, 2025)This article explores the influence of institutional landscapes on vocational education and training (VET) organisations, leveraging the insights provided by neo-institutional theory on the relationships between internal ... -
Employing dominant language constellation in teacher professional development: The impact on EAL teachers’ beliefs, practices, and multilingual identity.
(Chapter, 2024)As language classrooms worldwide become increasingly multilingual, teachers need to be able to implement multilingual teaching practices (MTPs) that draw on learners’ existing linguistic resources (García & Sylvan, 2011; ... -
Regulering av skolens svømme- og livredningsopplæring: En dokumentanalyse.
(Journal article; Peer reviewed, 2025)I denne artikkelen undersøker vi hvordan tre rundskriv og to veiledere kan bidra til å forme arbeidet med sikkerhet i skolens svømme- og livredningsopplæring. Kvalitativ dokumentanalyse er benyttet til å undersøke de fem ... -
Engaging primary mathematics teachers in two private schools in South Sudan: A case study on student-centred teaching in problem-solving and mathematical discourse
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The teaching and learning of mathematics in sub-Saharan African countries is dominated by teacher-centred pedagogies rather than student-centred ones. Observations of mathematics teachers at two private schools in South ...