Institutt for lærerutdanning
Recent Submissions
-
Digital technology use in physical education teacher education: a scoping review
(Journal article; Peer reviewed, 2025)This scoping review examines the current research on digital technology use in physical education teacher education (PETE). It examines how PETE academics and students perceive and utilize digital technology as both pedagogy ... -
Medvirkning i anskaffelsesprosesser tilknyttet arkiv- og dokumentasjonsforvaltning i kommunalsektor
(Master thesis, 2024)Norske kommuner digitaliserer med håp om bedre og mer effektive tjenester til innbyggerne sine. Integrasjoner og andre digitale verktøy utfordrer dokumentasjonsforvaltningen i det offentlige Norge, hvor tilgang på rett ... -
Records Continuum-modellen i en norsk kontekst: En undersøkelse av Continuum-verdier satt opp mot den norske arkivloven og livssyklussynet.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på Records Continuum-modellen i en norsk kontekst, via arkivloven og livssyklusmodellen som enda står sterkt i Norge. Hovedsakelig blir det undersøkt om det eksisterer en overenstemmelse mellom ... -
Neo-institutional perspectives on VET: organisational legitimacy and adaptation in institutional landscapes
(Journal article; Peer reviewed, 2025)This article explores the influence of institutional landscapes on vocational education and training (VET) organisations, leveraging the insights provided by neo-institutional theory on the relationships between internal ... -
Forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i utvikling av lærerstudenters norskfaglige masterprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Tema for denne artikkelen er erfaringer fra prosjektet Praksisforankra norskfaglige masteroppgaver (PRANO), som har hatt som mål å utvikle samarbeidsmodeller mellom praksisskoler/-lærere og universitet/masterveiledere. Mer ... -
Translanguaging pedagogy in a writing project - linguistic freedom and textual qualities
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Artikkelen behandler den overordnede problemstillingen Hvordan kan en transspråkingspedagogikk åpne muligheter i prosess og produkt i et skriveprosjekt? Transspråkingspedagogikk innebærer å legge til rette for at elever ... -
Unge skrivarar byggjer forteljingskompetanse. Ein studie av skrivedidaktiske ressursar i bruk på andre trinn.
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Artikkelen undersøkjer korleis unge skrivarar tar i bruk to versjonar av ein skrivedidaktisk ressurs i prosessar der dei skal skape forteljingar. Studien er forankra i sosiokulturell teori og dialogisk forståing av ... -
Struktur, identitet og fellesskap: Kulturskolelærere og grunnskolelærere i praksissamarbeid
(Chapter, 2024)In this chapter, we present stories about how teachers from the kulturskole and the primary school work together on music education in the primary school. The study is contextualized within a larger, multi-year community ... -
Tilbakemeldingspraksiser i yrkesfaglærerutdanningen: Utprøving av responsmatrise i arbeid med tekst og skriving.
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Skriving og tekstarbeid kan være nyttig for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Likevel kan skriving som inngang til profesjonsutøvelse oppleves som et «ukjent landskap» for yrkesfaglærerstudenter fra praktisk orienterte ... -
Employing dominant language constellation in teacher professional development: The impact on EAL teachers’ beliefs, practices, and multilingual identity.
(Chapter, 2024)As language classrooms worldwide become increasingly multilingual, teachers need to be able to implement multilingual teaching practices (MTPs) that draw on learners’ existing linguistic resources (García & Sylvan, 2011; ... -
Regulering av skolens svømme- og livredningsopplæring: En dokumentanalyse.
(Journal article; Peer reviewed, 2025)I denne artikkelen undersøker vi hvordan tre rundskriv og to veiledere kan bidra til å forme arbeidet med sikkerhet i skolens svømme- og livredningsopplæring. Kvalitativ dokumentanalyse er benyttet til å undersøke de fem ... -
Engaging primary mathematics teachers in two private schools in South Sudan: A case study on student-centred teaching in problem-solving and mathematical discourse
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The teaching and learning of mathematics in sub-Saharan African countries is dominated by teacher-centred pedagogies rather than student-centred ones. Observations of mathematics teachers at two private schools in South ... -
Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar
(Journal article; Peer reviewed, 2024)I 2018 ble det lansert en ny strategi for kompetanseutvikling i skolen (Dekom). En viktig intensjon ved denne strategien var at lærere og ledere sammen med UH-sektoren skal utvikle kunnskap om undervisning og læring i de ... -
The Sounds of the Woods and Mountains Human Voice, Nature Sounds, and Music in Astrid Lindgren’s Ronja Rövardotter and Maria Parr’s Tonje Glimmerdal
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The article takes the form of a comparative analysis of the soundscapes in two classic Nordic novels: Astrid Lindgren’s Ronja Rövardotter (1981; Ronia, the Robber’s Daughter) and Maria Parr’s Tonje Glimmerdal (2009; Astrid ... -
Prime effects in metaphor comprehension: comparing congruent and opposite schematic primes
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This study investigates the role of priming in the process of metaphor comprehension focusing on both literal and gesture-based primes under congruent and opposite conditions. We conducted a two-stage experiment to explore ... -
Mighty Children and the Transformation of Authoritative Adults in Andrea Beaty's The Questioneers: A Discussion of Age-Based Power as Theme in Literature for Children
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Andrea Beaty's and David Roberts's The Questioneers series—including Iggy Peck, Architect (2007); Rosie Revere, Engineer (2013); Ada Twist, Scientist (2016); Sofia Valdez, Future Prez (2019); and Aaron Slater, Illustrator ... -
Digital Learning in Physical Education
(Chapter, 2024)Digital learning is a term that describes a range of online teaching practices and formats designed to support student progress across learning domains. These formats occur over a spectrum and include fully remote, hybrid ... -
Faglig forankra, fagovergripende – og med fotfeste i profesjonen. Norskdidaktiske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanninga
(Journal article; Peer reviewed, 2024)I denne oversiktsstudien analyserer vi norskdidaktiske masteroppgaver fra det første studentkullet med femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå. Vi spør hva som kjennetegner oppgavene med tanke på norskfaglige ... -
Didactic transposition of the fundamental theorem of calculus-Part 1: A comparative study of the knowledge to be taught at university and the taught knowledge in YouTube learning resources
(International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM;, Chapter, 2024)