Institutt for lærerutdanning
Nye registreringer
-
Mathematics Education in Ethiopia in the Era of COVID-19: Boosting Equitable Access for All Learners via Opportunity to Learning
(Journal article; Peer reviewed, 2021)In the one hand, the world is not yet secured from COVID-19. On the other hand, educational planning is a continuous activity. The Federal Democratic Republic of Ethiopia is going to implement new curricula since 2021/22 ... -
The Witch in the Closet: Disney's Frozen as Adaptation and Its Potential for Queer and Feminist Readings
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Understanding inclusive education – a theoretical contribution from system theory and the constructionist perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2021)The meaning of the term ‘inclusion’ is often taken for granted and seldom defined. Empirical research on inclusive education is often normative since it is based on terms such as ‘justice’ and ‘democracy’. Such terms are ... -
Quality measures in higher education: Norwegian evidence
(Journal article; Peer reviewed, 2022)We exploit rich administrative matched data for students and institutions to obtain quality measures across higher education institutions in Norway. Our primary quality indicators are based on individual income after leaving ... -
Qualitative Content Analysis: Disciplinary Perspectives and Relationships between Methods—Introduction to the FQS Special Issue "Qualitative Content Analysis II"
(Journal article; Peer reviewed, 2020)In this article, we introduce Part II of the special issue on qualitative content analysis (QCA). To begin with, we provide a short summary of the rationale underlying both parts of the special issue and present some core ... -
Teacher and Student Attitudes Towards L1 Use in the Norwegian EFL Classroom
(Master thesis, 2022)Føremålet til denne oppgåva er å utforske praksisar og perspektiv rundt bruken av førstespråk i engelskklasserommet i Norge. Sidan minoritetsspråklege elevar er ei stadig veksande befolkning i Norge ser denne studien på ... -
Tverrfaglig samarbeid med skolesystemet for barn og unges beste
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg tverrfaglig samarbeid i skolesystemet. Jeg har hatt et mål om å se på hvordan skolen samarbeider tverrfaglig med andre hjelpeapparat til barn og unges beste, for å kunne si noe om hvilke sosiale ... -
ADHD uoppmerksom type - tre kvinners opplevelser av egen skolegang, sen utredning og psykisk helse
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne oppgaven handler om skoleopplevelser hos kvinner med uoppdaget ADHD uoppmerksom type, og hvordan skoleopplevelsene og sen utredning har påvirket deres liv. Norske tall fra 2016 viser at jenter fortsatt ... -
De sårbare (super) barna under covid-19.
(Master thesis, 2022)Kjært barn har mange navn sies det. Usynlige barn, utsatte barn, sårbare barn er noen av mange ulike begrep som brukes om barn og unge som vokser opp under utsatte levevilkår. Den daværende statsministeren Erna Solberg ... -
For jeg vil jo at de skal vite at jeg er der for dem
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien retter fokus mot stille atferd og lærer-elev-relasjon i småskolen. Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse hva lærere vektlegger i relasjon i møte med elever med stille atferd på de ... -
Undervisning innen bærekraftig utvikling som har til hensikt å fremme elevers handlingskompetanse
(Master thesis, 2022)Klimaforandringene fremmer et behov for utdanning som gjør elevene kompetente i møte med fremtidens utfordringer. Det er derfor nødvendig å undersøke hva som kjennetegner undervisning innen bærekraftig utvikling. Denne ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
Kapitalen som teller
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er hvordan sosial ulikhet reproduseres i skolen. Målet har vært og finne ut hvilken kapital som verdsettes i skolen, derav problemstillingen: «Hvilken kapital verdsettes i møte med elev og ... -
Katastrofe og kjensler
(Master thesis, 2022)Samandrag Denne masteroppgåva handlar om korleis samfunnsfaglærarar underviser om terroren 22. juli 2011 på ungdomsskulen. Det eg ønska å finne ut var kva forteljing som blir fortalt om 22. juli i klasserommet, og dermed ... -
Kommunal styring av samfunnsfaget? De kommunale undervisningsplanene i Trondheim fra folkeskoleloven 1889 til Normalplanen 1939
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke den kommunale styringen av samfunnsfaget i Trondheim kommune i tidsperioden fra folkeskoleloven i 1889 til Normalplanen i 1939. Dette på bakgrunn av at kommunene hadde et ... -
"Vi hadde alltid noe om seksualitet". En kasusstudie av skolens arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen er å se på hvordan skolen arbeider med kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette er en kasusstudie hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har tatt utgangspunkt i en skole ... -
Privat- og personarkiver i en digital samtid
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar opp spørsmål om hvilke konsekvenser digitaliseringen har for vår forståelse av privatarkiv-begrepet. I hvilken grad har digitalisering som samfunnsfenomen ført til at vår tradisjonelle tenkning om ... -
Kreative blokkeringer - En kvalitativ studie for å identifisere utløsere av kreative blokkeringer i den skapende prosessen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om temaet «kreative blokkeringer i den praktisk skapende prosessen» og har følgende problemstilling: Hva utløser kreative blokkeringer i den praktisk skapende prosessen? Problemområdet ble ... -
Hvis det er et ønske om at lærere skal ta i bruk mer natur så må dem nok endre på lærerutdanninga
(Master thesis, 2022)I denne studien undersøker jeg problemstillingen «Hvordan møter lærerstudenters forventninger til praksis av uteskole, naturfaglæreres erfaringer med uteskole?». Studien har et fenomenologisk design som har til hensikt ...