Institutt for lærerutdanning
Nye registreringer
-
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ... -
ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen presenterer utviklingen av ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Modellen tar utgangspunkt i mål som berører kritisk literacy i den norske læreplanen for samfunnsfag. I studien ... -
Ungdommens idealer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen kategoriserer jeg generelle trekk ved 381 norske 19-20-åringers idealer. Empirien består av fokusgruppeintervjuer med 18 ungdommer, og en kvalitativ/kvantitativ spørreundersøkelse med 363 svar. Informantene ... -
Organisering av föräldrasamverkan i ett ojämlikhetsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Föräldrars socioekonomiska bakgrund har stor betydelse för hur väl barn tillägnar sig sin skolgång. Ett av skolans uppdrag är att bidra till jämlik utbildning och att utjämna social ojämlikhet. Detta förväntas bland annat ... -
Social science education (samfunnsfag) in Norway: A country report
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose: The current article on social studies in primary and secondary education in Norway covers a range of relevant topics which starts with a brief context of Norwegian society, history and social studies framework. ... -
Establishing Rating Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Writing assessment scales were developed to include functional aspects of writing proficiency in contemporary Norwegian teaching toolkits for Grades 1 to 3. This study aims to describe the process of developing empirically ... -
«Sånn formelle ting som jeg bare må si»: Kommunikative dilemma i presentasjonen av formalia i politiavhør
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Politiavhør er institusjonelle samtaler som er omkransa av visse institusjonelle og profesjonelle vilkår for hvordan et avhør skal og bør foregå. For avhørslederen kan slike vilkår gi seg utslag i kommunikative dilemmaer ... -
Premises and Promises for Expansive Learning in Teacher Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The study presented in the article focused on school-based development in lower secondary schools in Norway. School-based development represents a new practice not only for school leaders and teachers but also for teacher ... -
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker om uteskole i lærerutdanningen har betydning for nyutdan-nede læreres bruk av uteskole. Flere studier understreker nødvendigheten av at lærere utvikler ferdigheter, selvtillit og reflekterende ... -
The forgotten ECEC staff working with birth-to-3-year-olds: The imbalances between the workforce policies and ECEC staff employment conditions in Spain
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In response to an international focus on Early Childhood Education and Care (ECEC), Spanish scholars have recently started to explore the participation of early years practitioners in their educational organisations and ... -
Learning to teach climate change: students in teacher training and their progression in pedagogical content knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Climate change adaptation is a notorious example of a wicked problem. Teachers need to have extensive knowledge to design high-quality education that addresses the wickedness and contributes to wicked problem-solving. The ... -
Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This protocol article describes the project Functional Writing in the Primary Years, which received funding in late 2018 and was started in August 2019. The Functional Writing in Primary School (FUS) project aims to increase ... -
Mesterlære i praksisveiledning i lærerutdanning; Individuell, relasjonell eller i praksisfellesskap? En studie av eksamenstekster.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of the article is to investigate how participants in a course offered as further education for practice teachers in an upper secondary school discuss opportunities and challenges in the practice training in ... -
A rational continuum: Legal and cultural abortion narratives in Trump's America
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Since Trump has taken office, the right to abortion is under threat. The composition of the Supreme Court can change quickly, giving the President opportunity to appoint justices he views as like-minded. This article ... -
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Relating Someone Else’s Story: A Comparative Reading of Jonas Hassen Khemiri’s Everything I Don’t Remember and Édouard Louis’ Histoire de la violence
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The article is a comparative reading of Everything I Don’t Remember by Swedish author Jonas Hassen Khemiri, and Histoire de la violence by French author Édouard Louis. The main theoretical framework is Deleuzian/Guattarian ... -
Communication in Crises: How Dialogues Mediate Actions
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Personnel from the armed forces, police, and health services are subject to split-second bias when interacting in crises, however, when it comes to communication and negotiations, deep knowledge about the dialogues is still ... -
Identity Formation in Adolescents with Concentration Problems, High Levels of Activity or Impulsiveness: A Pragmatic Qualitative Study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Students showing core symptoms of ADHD face additional challenges in school. This study asks how children and adolescents with inattentiveness, high levels of activity or impulsiveness perceive their symptom-like behaviour ... -
Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen gjøres en kritisk diskursorientert lesning av kulturskolen rammeplan for å belyse hvordan begrepene kvalitet og kunstnerisk kvalitet opptrer i kulturskolens fagplan for visuell kunst. Hensikten med ... -
Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien er å utvikle ny kunnskap om og forståelse for yrkesfaglærere som tar videreutdanning. Artikkelen presenterer hvordan yrkesfaglærerne opplever at forsknings- og utviklingskompetanse som de opparbeider ...