Institutt for lærerutdanning
Recent Submissions
-
«Det er jo på en måte det 'å gjøre så godt man kan' som har preget det meste av skolegangen min»
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er sent diagnostisert dysleksi. Studien undersøker opplevelser hos personer som har gått hele grunnskolen med en dysleksidiagnose som ikke har vært oppdaget. Statistikk viser at blant personer som ... -
Hvem tar vare på arkivene?
(Master thesis, 2024)Arkivarer sin plass i samfunnet har vært diskutert gjennom flere arkivkonferanser de siste årene, og er også et tema jeg ønsket å se nærmere på. Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å undersøke arkivaren sin status sett ... -
Representasjoner og brøk i skolen
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt elevers tolkning av brøkbegrepet, gjennom deres arbeid med representasjoner. Hensikten har vært å få en dypere innsikt i hvordan elevenes representasjonsfleksibilitet er med på å avgjøre deres ... -
Et fagfelt i endring - arkivteoriens fagspråklige utvikling de siste 30 årene
(Master thesis, 2024)Digitaliseringen har hatt store konsekvenser for det meste av hverdagen de siste 30 årene. Arkivsektoren er intet unntak i denne sammenhengen. Teknologiske nyvinninger har endret hvordan man jobber med arkiv, hvordan ... -
Matematisk fleksibilitet i læreverk - en casestudie om regnestrategier for subtraksjon i DragonBox Skole 3
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan læreverket DragonBox Skole 3 legger til rette for matematisk fleksibilitet innenfor regneoperasjonen subtraksjon. Matematisk fleksibilitet vil i denne studien si å ha kunnskap ... -
Bruk av ville nyttevekster i nærmiljøet
(Master thesis, 2024)Bruk av ville nyttevekster har vært en tradisjon for mennesker i mange år. De finnes over alt, og er en god ressurs til læring. Skolen har en viktig rolle i å la barna utforske og ta i bruk ressurser og nærmiljøet rundt ... -
Må være noe mer enn kondom på bananen, og lære om sæd- og eggcella
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke erfaringer og tanker naturfagslærere har med helhetlig seksualitetsundervisning. Data er innhentet gjennom en kombinert metode bestående av en kvantitativ ... -
Ressurser i planlegging av programmeringsundervisning
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å undersøke matematikklærere på ungdomsskolenivå sin bruk av ressurser knyttet til planlegging av undervisning med programmering. Programmeringens plass i matematikkfaget i den norske skole er ... -
Bruk av ville nyttevekster i nærmiljøet
(Master thesis, 2024)Bruk av ville nyttevekster har vært en tradisjon for mennesker i mange år. De finnes over alt, og er en god ressurs til læring. Skolen har en viktig rolle i å la barna utforske og ta i bruk ressurser og nærmiljøet rundt ... -
Risikovurdering av inndendørs buldring i skolen: En kvalitativ studie av fem læreres perspektiver og oppfatninger
(Master thesis, 2024)Dagens læreplan beskriver viktigheten av å tilby elevene en variert undervisning som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. Dette betyr også at elevene må få oppleve et bredt spekter av aktiviteter. Samtidig skal ... -
Fremstillinger av ulike familieformer i samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ulike familieformer er fremstilt i samfunnsfaglærebøker på 5. trinn fra 1990-tallet og 2020-tallet, samt hvordan lærere praktiserer undervisning om disse temaene. Studien analyserer ... -
"Vi hørte jo på hverandre, men liksom ja, ikke helt ordentlig" - Elevstyrte gruppesamtaler på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker elevstyrte gruppesamtaler i det flerspråklige klasserommet, og elevenes opplevelse av å delta i slike samtaler. Elevene fikk i oppdrag å løse en oppgave henta fra ... -
Naturens betydning
(Master thesis, 2024)Mitt formål med denne oppgaven er å ta for meg hvordan skjønnlitteratur kan brukes i et norskfaglig arbeid med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Bakgrunn for studien kommer av at klima og bærekraft ... -
Vocal self-assurance among parents of toddlers: A post qualitative performative method of inquiry
(Master thesis, 2024)I mitt virke som kunstfagpedagog ble jeg introdusert for konseptet stemmeskam, da en gravid elev uttrykte bekymring over hvorvidt hun ville tørre å synge for barnet sitt. I denne teksten ønsker jeg å utforske hvordan vokal ... -
Potentials and Limitations of MOOCs in Vocational Teacher Education; Postgraduate Vocational Students’ Perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Arbeid med utvalgte begreper i naturfag gjennom bruk av digitale spill bygd opp av læreren
(Master thesis, 2024)I dette masterprosjektet har jeg gjennomført et utviklingsarbeid med en overordnet målsetning om «Å bidra til økt variasjon rundt undervisning om utvalgte begreper i naturfag». Dette utviklingsarbeidet har resultert i en ... -
Etniske minoriteter i skolen: Hvordan påvirker elevers etniske minoritetsbakgrunn sosiale forhold i skolen og skoleprestasjoner sett fra lærernes perspektiv?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elevenes etniske minoritetsbakgrunn påvirker deres sosiale forhold i skolen og skoleprestasjoner, sett fra lærernes perspektiv. Oppgaven er en kvalitativ studie og problemstillingen ... -
Kommunikasjon i utforskende arbeid med matematikk
(Master thesis, 2024)Denne studien fokuserte på lærerens kommunikasjon i to undervisningstimer basert på utforskende arbeidsmåter. Hensikten med studien var å se på hva som kjennetegner lærerens kommunikasjon for å støtte elevenes utforskende ... -
Kjønnsperspektiver i læreverk
(Master thesis, 2024)I alt og alle kan en «lese» kjønn. Det å ha biologisk kjønn fører med seg forventninger til hvordan en er og opptrer som menneske. Kjønn er et kulturelt betydningssystem som kan brukes til å kategorisere menneskers kropper. ... -
Ufaglærte lærervikarer i møte med elever som opplever omsorgssvikt i sin hjemmesituasjon - En kvalitativ studie av støtten som elever som opplever omsorgssvikt i sin hjemmesituasjon får fra ufaglærte lærervikarer og hvilke konsekvenser det har for slike elever at de møter ufaglærte lærervikarer
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som har tatt for seg hvilke konsekvenser det kan ha for elever som opplever omsorgssvikt i sin hjemmesituasjon, at de møter ufaglærte lærervikarer i skolen. Jeg har hatt som mål å ...