Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1578-1597 av 3403
-
«Ja vel, kva er tilstrekkeleg norsk da?» Ein kvalitativ studie av ei gruppe innføringslærarar og ordinære lærarar sine forståingar og tankar kring omgrepet tilstrekkeleg dugleik i norsk.
(Master thesis, 2022)Globalisering og auka innvandring dei siste tiåra har ført til at det norske klasserommet har blitt meir og meir fleirspråkleg. I opplæringslova §2-8 står det at «elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk ... -
Ja, det er f*** meg vanskeligere å lage vurderingskriterier enn å ta prøven
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bruken av formativ vurdering i klasserommet har økt de siste årene, gjennom at vurdering og læring i større grad sees i sammenheng. Likevel pekes det på at ungdomsskoleelever har lite de skulle ha sagt når det ... -
''Ja, til og med Tyra hjalp en medelev med brøk i går, fordi ho hadd skjønt det. Det e jo helt utrolig!''
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er matematikkvansker. Forskning viser at omtrent 15-20% av alle elever har vansker med matematikk, hvorav 5-7% har utviklingsmessig dyskalkuli og 10-15% er lavtpresterende (Mononen, 2017). ... -
Jakt i undervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Jakten på den røde tråden: en studie av leksikalsk kohesjon i 13 elevtekster
(Master thesis, 2017)Denne studien vil være et forsøk på å vise – og sette ord på – hvordan elever skaper sammenheng i tekst. Jeg vil diskutere ulike tekstlingvistiske teorier, og operasjonalisere disse ved å gjøre analyser av 13 elevtekster ... -
Jakten på en endimensjonal variabel: en studie av oppgaveinnholdet i temaet proporsjonal resonnering ved hjelp av Rasch-analyse
(Master thesis, 2017)Proporsjonal resonnering er både et svært viktig tema innenfor faget matematikk, men også et vanskelig emne å håndtere. I denne undersøkelsen vil jeg se nærmere på innholdet i temaet proporsjonal resonnering for å se om ... -
Jakten på livslang bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan faget kroppsøving har bidratt til å stimulere elevers livslange bevegelsesglede i løpet av 13 år. Under Fagrelevans og sentrale verdier for Kroppsøving (KRO01-05) står ... -
Jakten på lærelysten En casestudie av feedback som læringsfremmende vurderingspraksis i helse- og oppvekstfag Masteroppgave i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon, studieretning yrkesfag
(Master thesis, 2023)Yrkesfaglæreren er, som andre lærere, ansvarlige for å vurdere elevers læring og utvikling. Det krever god vurderingskompetanse. De må eksempelvis ha kunnskap om vurdering i egne yrkesfag og gi elever feedback på deres ... -
The Janus-Faced Teacher Educator
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This paper focuses on the Janus face-teacher educator and researcher. Drawing on existing international literature, our aim is to position ourselves in the discussion relating to our own and other research. In this paper ... -
Jeg bare telte, jeg
(Master thesis, 2020)De siste årene har det vært en enorm økning i bruken av interaktive, digitale verktøy i skolen, både i Norge og internasjonalt. Samtidig etterspørres det mer forskning på konsekvensene av denne digitaliseringen, og spesielt ... -
"Jeg bruker mest læreboka" : en studie om hvordan elever benytter ulike ressurser i matematikk
(Master thesis, 2013-08-12) -
"Jeg er født døv og identifiserer meg som døv, definitivt!" - En studie av døve ungdommer og deres utvikling av identitet i lys av historiebevissthet
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført med 7 døve ungdommer. Temaet for oppgaven har vært døve ungdommer og deres identitetsdanning i lys av historiebevissthet, da denne gruppen definerer ... -
"Jeg er islam"
(Bachelor thesis, 2021) -
Jeg forsøker å være et godt forbilde…
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne bacheloroppgaven var å belyse hvordan lærere jobber med å forebygge mobbing ut fra sine relasjoner. Sentrale temaer er altså relasjoner og mobbing. Problemstillingen ble derfor «På hvilken måte mener ... -
"Jeg følte aldri at kroppsøving var et vurderingsfag" - En kvalitativ studie av fremtidige kroppsøvingslæreres erfaring og perspektiver på vurdering
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Internasjonal forskning viser at acculturation-fasen av kroppsøvingslæreres sosialisering har stor påvirkning på kroppsøvingslæreres gjennomførte praksis i yrket, faktisk større enn utdanningen. Samtidig ... -
"Jeg følte meg veldig alene" En studie om nyutdannede lærere, og hvordan de opplever de første årene i yrket. Opplevelsene forstås i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av lærerne og i sammenheng med utvikling av egen robusthet.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvilke opplevelser og særlige utfordringer nyutdannede lærere møter de første årene i læreryrket. Deres opplevelser ses i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av nettopp lærerne, men også ... -
Jeg gleder meg til å være med deg
(Bachelor thesis, 2019)Relasjoner mellom lærer og elev er tematikken i denne oppgaven, og jeg søker svar på problemstillingen «Hva vektlegger enkelte lærere i arbeidet med å skape gode relasjoner til elevene?». I arbeidet med å besvare denne ... -
"Jeg hadde aldri fått til dette om jeg skulle gjort det alene" - å lære gjennom samtale: en observasjonsstudie av 8. klasseelevers arbeid med å løse en generaliseringsoppgave i matematikk i en gruppesituasjon
(Master thesis, 2017)Ut fra egen skolegang i norsk grunnskole, en femårig lærerutdanning med årlige praksisperioder gjennom NTNU, og vikartimer på både barneskoler og ungdomsskoler ulike steder i landet, har også jeg erfart at fokuset på ... -
«Jeg har aldri hørt ordet funksjon blitt brukt i den sammenhengen før» En kvalitativ studie av spillet Slagskip og elever på 9. trinn sine kunnskaper om koordinatsystemet og lineære funksjoner
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven har vært å bidra med mer forskning innenfor temaet om elevers kunnskaper og tanker rundt koordinatsystemet og lineære funksjoner. I tillegg vil denne studien være med å bidra til mer forskning ... -
Jeg har egentlig ikke fått muligheten til å prøve. Fordi dem har sagt at det er umulig
(Master thesis, 2023)Friluftsliv er en viktig del av norsk kultur. Innenfor norsk læreplan er friluftsliv og naturbasert kroppsøving fokus for kompetansemål fra grunnskolen til videregående. Til tross for den kulturelle og pedagogiske driften ...