Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 1769-1788 of 3837
-
«Ja vel, kva er tilstrekkeleg norsk da?» Ein kvalitativ studie av ei gruppe innføringslærarar og ordinære lærarar sine forståingar og tankar kring omgrepet tilstrekkeleg dugleik i norsk.
(Master thesis, 2022)Globalisering og auka innvandring dei siste tiåra har ført til at det norske klasserommet har blitt meir og meir fleirspråkleg. I opplæringslova §2-8 står det at «elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk ... -
Ja, det er f*** meg vanskeligere å lage vurderingskriterier enn å ta prøven
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bruken av formativ vurdering i klasserommet har økt de siste årene, gjennom at vurdering og læring i større grad sees i sammenheng. Likevel pekes det på at ungdomsskoleelever har lite de skulle ha sagt når det ... -
''Ja, til og med Tyra hjalp en medelev med brøk i går, fordi ho hadd skjønt det. Det e jo helt utrolig!''
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er matematikkvansker. Forskning viser at omtrent 15-20% av alle elever har vansker med matematikk, hvorav 5-7% har utviklingsmessig dyskalkuli og 10-15% er lavtpresterende (Mononen, 2017). ... -
Jakt i undervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Jakten på den røde tråden: en studie av leksikalsk kohesjon i 13 elevtekster
(Master thesis, 2017)Denne studien vil være et forsøk på å vise – og sette ord på – hvordan elever skaper sammenheng i tekst. Jeg vil diskutere ulike tekstlingvistiske teorier, og operasjonalisere disse ved å gjøre analyser av 13 elevtekster ... -
Jakten på en endimensjonal variabel: en studie av oppgaveinnholdet i temaet proporsjonal resonnering ved hjelp av Rasch-analyse
(Master thesis, 2017)Proporsjonal resonnering er både et svært viktig tema innenfor faget matematikk, men også et vanskelig emne å håndtere. I denne undersøkelsen vil jeg se nærmere på innholdet i temaet proporsjonal resonnering for å se om ... -
Jakten på livslang bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan faget kroppsøving har bidratt til å stimulere elevers livslange bevegelsesglede i løpet av 13 år. Under Fagrelevans og sentrale verdier for Kroppsøving (KRO01-05) står ... -
Jakten på lærelysten En casestudie av feedback som læringsfremmende vurderingspraksis i helse- og oppvekstfag Masteroppgave i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon, studieretning yrkesfag
(Master thesis, 2023)Yrkesfaglæreren er, som andre lærere, ansvarlige for å vurdere elevers læring og utvikling. Det krever god vurderingskompetanse. De må eksempelvis ha kunnskap om vurdering i egne yrkesfag og gi elever feedback på deres ... -
The Janus-Faced Teacher Educator
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This paper focuses on the Janus face-teacher educator and researcher. Drawing on existing international literature, our aim is to position ourselves in the discussion relating to our own and other research. In this paper ... -
Jeg bare ser på spørsmålet og så popper det opp regnemetoder i hodet
(Master thesis, 2024)Matematisk fleksibilitet har blitt et viktig læringsmål i skolen de seneste årene. Fleksibilitet defineres som å kunne flere ulike løsningsstrategier, samt å kunne bytte mellom og velge en hensiktsmessig strategi for en ... -
Jeg bare telte, jeg
(Master thesis, 2020)De siste årene har det vært en enorm økning i bruken av interaktive, digitale verktøy i skolen, både i Norge og internasjonalt. Samtidig etterspørres det mer forskning på konsekvensene av denne digitaliseringen, og spesielt ... -
«Jeg blir behandlet som en gutt og ikke en elev"
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming, som undersøker elevenes oppfatninger av kjønnsforskjeller i skolen. Formålet med forskningen er å bidra til økt innsikt og nyansering av elevers ... -
"Jeg bruker mest læreboka" : en studie om hvordan elever benytter ulike ressurser i matematikk
(Master thesis, 2013-08-12) -
"Jeg er født døv og identifiserer meg som døv, definitivt!" - En studie av døve ungdommer og deres utvikling av identitet i lys av historiebevissthet
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført med 7 døve ungdommer. Temaet for oppgaven har vært døve ungdommer og deres identitetsdanning i lys av historiebevissthet, da denne gruppen definerer ... -
"Jeg er islam"
(Bachelor thesis, 2021) -
Jeg forsøker å være et godt forbilde…
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne bacheloroppgaven var å belyse hvordan lærere jobber med å forebygge mobbing ut fra sine relasjoner. Sentrale temaer er altså relasjoner og mobbing. Problemstillingen ble derfor «På hvilken måte mener ... -
"Jeg følte aldri at kroppsøving var et vurderingsfag" - En kvalitativ studie av fremtidige kroppsøvingslæreres erfaring og perspektiver på vurdering
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Internasjonal forskning viser at acculturation-fasen av kroppsøvingslæreres sosialisering har stor påvirkning på kroppsøvingslæreres gjennomførte praksis i yrket, faktisk større enn utdanningen. Samtidig ... -
"Jeg følte meg veldig alene" En studie om nyutdannede lærere, og hvordan de opplever de første årene i yrket. Opplevelsene forstås i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av lærerne og i sammenheng med utvikling av egen robusthet.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvilke opplevelser og særlige utfordringer nyutdannede lærere møter de første årene i læreryrket. Deres opplevelser ses i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av nettopp lærerne, men også ... -
Jeg gleder meg til å være med deg
(Bachelor thesis, 2019)Relasjoner mellom lærer og elev er tematikken i denne oppgaven, og jeg søker svar på problemstillingen «Hva vektlegger enkelte lærere i arbeidet med å skape gode relasjoner til elevene?». I arbeidet med å besvare denne ... -
"Jeg hadde aldri fått til dette om jeg skulle gjort det alene" - å lære gjennom samtale: en observasjonsstudie av 8. klasseelevers arbeid med å løse en generaliseringsoppgave i matematikk i en gruppesituasjon
(Master thesis, 2017)Ut fra egen skolegang i norsk grunnskole, en femårig lærerutdanning med årlige praksisperioder gjennom NTNU, og vikartimer på både barneskoler og ungdomsskoler ulike steder i landet, har også jeg erfart at fokuset på ...