Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1766-1785 av 3411
-
Kulturelt mangfold i skolen - ressurs eller problem? - En kvalitativ studie av skoleledere og samfunnsfagslærere i den flerkulturelle skolen
(Master thesis, 2013)I denne studien presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative intervjuer med lærere og rektorer ved tre videregående skoler i Norge. Et overordnet tema i oppgaven har vært hvordan minoritetselevers ... -
Kulturforståelse i lærersamarbeid
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven vil belyse hvordan fem lærerne på yrkesfag i en videregående skole opplever samarbeid i den gruppen lærerne tilhører. Formålet med studien er å forstå meningsinnholdet i lærernes egne fortellinger, ... -
Kulturhistorisk nettdugnad på sosiale medier
(Bachelor thesis, 2019) -
Kulturkunnskap i skolen - hva, hvordan og hvorfor? - En studie av læremidler i samfunnsfag
(Master thesis, 2017)Læreplanen i samfunnsfag for videregående skole har et hovedområde som dreier seg om identitet, samfunn og kultur. Jeg har brukt tekstanalyse for å undersøkt prioriteringer og framstillinger i de nyeste lærebøkene i faget ... -
Kulturmøter i den grafiske romanen - En litterær analyse av Fremtidens araber
(Master thesis, 2018) -
Kulturskole: bredde//dybde
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse av den norske kulturskolens rammeplan, Mangfold og fordypning, og to modeller, IRIS-prosjektet og Trondheimspyramiden, som representerer kulturskolevirksomhet som har lyktes ... -
Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner
(Chapter, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Kunnskap for en eldre verden. Materialiseringer i NTNUs universitetshistoriske samlinger.
(Bachelor thesis, 2021)Bacheloroppgaven undersøker hvilke prosesser, relasjoner og praksiser som utgjør NTNUs universitetshistoriske samlinger i perioden fra 2005 til 2021. Med et begrepsapparat og vinklinger fra materialitetsteorien, analyseres ... -
Kunnskap om biodiversitet blant ferske lærerstudenter i naturfag - og betydningen oppvekststed og faglig fordypning i biologi har for kunnskapsnivået
(Master thesis, 2018)Utfordringer verdenssamfunnet står ovenfor i dag, gjør temaet «bærekraftig utvikling» mer og mer aktuelt. I denne sammenheng er det sentralt at faglig kunnskapsnivå ansees som en nøkkelfaktor for menneskers evne til å ... -
Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling
(Chapter, 2017)I denne artikkelen undersøker vi hvordan ulike kunnskapssyn kan ha satt preg på arbeidet med å utvikle kvaliteten i skolen. Vi legger hovedvekten på kvalitetsutvikling gjennom nasjonale satsninger der kompetanseutvikling ... -
Kunnskapsgrunnlag om standpunktvurdering
(Research report, 2021)Denne rapporten svarer på tre forskningsspørsmål: . Hvilken forskningsbasert kunnskap finnes om læreres og skolelederes praksis med standpunktvurdering i Norden? . Hvilken forskningsbasert kunnskap finnes om kvaliteten ... -
Kunnskapssyn i høyere yrkesfaglig utdanning - En kvalitativ studie om akademisering av fagskolen
(Master thesis, 2020)Fagskolen har de siste årene vært mye debattert. Debatten har handlet om fagskolens posisjon i utdanningssystemet (Caspersen, Utvær, Bugge & Wendelborg, 2017). I mai 2018 ble det vedtatt en ny fagskolelov der fagskoleutdanning ... -
Kunst og håndverk i et forebyggende perspektiv: fagets tilnærming til matematikk, læring og empowerment
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke kunst og håndverksfagets muligheter til å bidra i forebyggende arbeid, for å vinne ny innsikt i hvordan praktisk-estetiske undervisningstilnærminger kan brukes i spesialpedagogisk ... -
Kunst og håndverk i møte med matte, naturfag og spesialpedagogikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en post-kvalitativ studie om tverrfaglige samarbeid som igangsetter, for planlegging og utvikling av et didaktisk design med arkitektur basert på konseptet med åpne oppgaver. Hensikten med studien ... -
Kunst og håndverksfaget i grunnskolen - erfaring gjennom praktisk arbeid
(Master thesis, 2019)ABSTRAKT Denne teksten tar sikte på å gi et helhetlig bilde av kunst og håndverksfaget slik det kan se ut i grunnskoleopplæringa. Gjennom et Deweysk perspektiv på erfaring (aktivitet, refleksjon og rekonstruksjon), vil jeg ... -
Kunst- og håndverksundervisning i lys av et livsmestringsperspektiv
(Master thesis, 2022)Begrepet livsmestring har kommet inn i læreplanen (LK20) gjennom de tverrfaglige temaene, og skal implementeres i alle fag i grunnskolen. Formålet med denne masteroppgaven er å se på kunst- og håndverklæreres opplevde ... -
Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven “Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst” har til hensikt å identifisere hvilken kunstdidaktikk som skapes gjennom førskolelærernes ulike didaktiske strategier for å gi barna erfaringer med ... -
Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE
(Master thesis, 2015)Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE er en masteroppgave i fag og yrkesdidaktikk, estetiske fag, gjennomført ved Program for lærerutdanning NTNU. Masteroppgaven er tenkt å være et bidrag til ... -
Kunsten å snakke matematikk: en kasusstudie om hvordan en flink lærer praktiserer den matematiske samtalen i klasserommet
(Master thesis, 2017)Basert på kunnskapsmangelen knyttet til hva dyktige lærere gjør, samt mangelen på informasjon om hvordan matematiske samtaler i klasserommet burde bli gjennomført, blir jeg nysgjerrig på hvordan lærerne som er flinke til ...