Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 1606-1625 of 3837
-
“I call it frost.” Features of scientific social language during inquiry-based learning on the particulate nature of matter
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The particulate nature of matter (PNM) is central to learning science and is a difficult concept for both children and adults. The purpose of this study is to examine how teaching materials from an integrated science and ... -
‘I don’t think that it’s play. Because we have to play’. Norwegian six-year-old children’s understandings of play when they start in primary school
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This article aims to explore how Norwegian six-year-old children talk about and show their understandings of play when they have just started primary school. The research design is a focused ethnographic fieldwork, reporting ... -
"I hvert eneste klasserom må du regne med at det er noen. I hver eneste skole er det flere". En kvalitativ studie av læreres kompetanse og erfaringer med elever som er utsatt for omsorgssvikt i hjemmet.
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie som tar for seg læreres kompetanse og erfaringer knyttet til elever som er utsatt for omsorgssvikt i hjemmet. Datamaterialet i denne oppgaven er innhentet fra intervju med fem ulike lærere som ... -
I hvilken grad får norske lærebøker i samfunnsfag fram de lange linjene i historien?
(Bachelor thesis, 2022) -
I hvilken grad får norske lærebøker i samfunnsfag fram de lange linjene i historien?
(Bachelor thesis, 2022) -
I hvilken grad har religioner/livssyn en rolle å spille i undervisning om bærekraftig utvikling i KRLE i skolen? En kvalitativ analyse av skolens styringsdokumenter
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av formålsparagrafen i opplæringsloven, ny overordnet del av læreplanverket og siste høringsutkast for kommende læreplan i skolen. Analysen forsøker å undersøke i ... -
I hvilken grad kan ros virke motiverende for elevene?
(Bachelor thesis, 2019)Å motivere elevene sine er viktig i arbeidet som lærer. Én måte for læreren å fremme elevenes motivasjon er gjennom ros. Ros er et begrep de fleste assosierer med noe positivt, men det er likevel ikke gitt at all ros har ... -
“I must have been changed several times since then” Exploring Camille Rose Garcia’s (Re)-interpretation of Alice through the Disney Lens
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. ... -
Ideer om kjønn i nye lærebøker (LK20)
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker ideer om kjønn og hvilke ideer som er fremtredende i utvalgte lærebøker i samfunnsfag etter kunnskapsløftet 2020. Kjønn er et omdiskutert tema i samfunnet som aktivt diskuteres politisk, min ... -
Identifying knowledge important to teach about the nervous system in the context of secondary biology and science education–A Delphi study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Teaching about the nervous system has become a challenging task in secondary biology and science education because of the fast development in the field of neuroscience. A major challenge is to determine what content to ... -
Identifying the ‘Different we’s’ in Primary Teachers’ Education for Sustainable Development Discourse—A Positioning Theory Perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Education can serve the purpose of trying to mitigate catastrophes. In a school context, teachers can have a role in enacting an interconnection between critical thinking (CT) as a potentially useful tool and education for ... -
Identitet og karakter: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom matematisk identitet og prestasjoner i matematikk på videregående skole
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven har vært å se på sammenhengen mellom matematisk identitet (MI) og prestasjoner i matematikk på en videregående skole. Bakgrunn for oppgaven er at det er vist at mange sider ved matematikkrelatert ... -
Identitet og valg av videregående skole - En intervjubasert undersøkelse med fokus på ungdommenes egne tanker omkring deres valg av skole
(Master thesis, 2015)Målet for dette masterprosjektet er å få innsikt i elevenes tanker omkring deres valg av videregående skole og hvilke forhold de tok stilling til underveis i valgprosessen, samt på hvilke måter identitet kan ha lagt føringer ... -
Identitet, Musikk & Eleven
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg gått i dybden for å se hvordan musikkfaget kan være med på å påvirke elevers identitetsbygging, og hvilken plass faget har i skolesystemet og hvordan dette egentlig fungerer i praksis. For ... -
Identitetsforhandlinger hos flerkulturelle elever i videregående skole
(Master thesis, 2011-01-24) -
Identity Formation in Adolescents with Concentration Problems, High Levels of Activity or Impulsiveness: A Pragmatic Qualitative Study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Students showing core symptoms of ADHD face additional challenges in school. This study asks how children and adolescents with inattentiveness, high levels of activity or impulsiveness perceive their symptom-like behaviour ... -
Identity in craft
(Journal article; Peer reviewed, 2013)In contrast to efficiency, a bakery on the countryside in Norway is known for its slow pace of work. The slow pace allows the product, as well as the craftsperson, time in production and quality in relation to market. ... -
Ideologien bak global jihadisme - Abdullah Azzam og Osama bin Laden
(Bachelor thesis, 2022) -
“If we could have got a realistic situation…” – Learners’ voices indicating their potential to influence their mathematics learning processes.
(Doctoral theses at NTNU;2024:108, Doctoral thesis, 2024)The Norwegian Education Act establishes learners’ right of learning to think critically, and to influence their learning processes, and the general part of Norwegian school curriculum underlines the same. The importance ...