Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3237-3256 of 3837
-
T-shaped craft researchers’ contribution in transdisciplinary research projects
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Transdisciplinary project groups are promoted as a way for coping with the growing complexity of research environments. In the context of archaeology and conservation, the knowhow of practitioner-researchers in crafts has ... -
"TA LIT SMØR PO KNIVEN LEGNEN DET DU HAR I HENEN" En studie av hvordan visuell respons fører til revidring av to andretrinnselevers tekster.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan visuell respons på elevtekster kan føre til revidering av tekstene deres. Denne responsen forstår jeg gjennom Kvithyld og Aasens (2011) fem teser om funksjonell respons på ... -
A tale of grappling: Performative duoethnography as expanded methodological thinking
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
A Tale of Resilience: The Periodic Table after Radioactivity and the Discovery of the Neutron
(Journal article; Peer reviewed, 2020)After 150 years of scientific developments, the periodic system of chemical elements is still an icon of modern science. Its resilience is striking. The icon used today by scientists and teachers is in fact the outcome of ... -
Taleflytvanske- generalisering av teknikkar ein lærer på logopedkontoret til verkelegheita Faktorar som kan påverke effekt
(Master thesis, 2019)I denne undersøkinga har eg søkt etter generalisering av teknikkar etter logopedisk intervensjon for taleflytvanskar. Med generalisering meiner eg her å gjere ferdigheitene situasjonsuavhengige. Det handlar om å overføre ... -
Talentsenter som læringsarena for elevar med stort læringspotensial - Ein kasusstudie av elevane sine opplevingar av læring på Talentsenteret i Trondheim
(Master thesis, 2018)Dei siste åra har elevar med stort læringspotensial fått meir merksemd i samband med realfagssatsinga. Det er ei utbreidd haldning i skulen at dei flinke elevane klarar seg sjølv. Studiar viser at dersom elevar med stort ... -
Talespråklig variasjon og mangfold i norskfaget
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan lærebøker i norsk på ungdomstrinnet fremstiller talespråklig variasjon og mangfold. I 2020 kom den nye læreplanen – fagfornyelsen – og med det måtte også lærebøkene revideres. Med ... -
Talespråkssyntaks: En analyse av norske diskursellipser
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Tema for denne artikkelen er diskursellipser i norsk talespråk. Dette er setninger der én eller flere konstituenter er fonologisk urealiserte. Særlig er det foranstilte subjekter og objekter, men også hjelpeverb, som ... -
Tankevekkende tekanner - en praksisledet undersøkelse av tankevekkende designkvaliteter gjennom egen praksis i leire
(Master thesis, 2023)Formålet mitt med denne undersøkelsen har vært å designe tankevekkende tekannedesign. Jeg har jobbet ut fra forskningsspørsmålet “Hvordan kan jeg skape tekannedesign med fremtredende tankevekkende kvaliteter gjennom ... -
Tarzan og de svarte lovløse. Tverrestetisk elevlåtanalyse
(Chapter, 2023) -
Task design using a realization tree: The case of the derivative in the context of chemistry
(The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines – Proceedings of the Second Calculus Conference;, Chapter, 2023)We have recently developed a realization tree for the derivative at a point based on its five main realizations (See Haghjoo et al., 2023). In this paper, we discuss how this realization tree can be used for task design, ... -
Taus kunnskap i lærerfellesskapet: Kunsten å forbedre skolen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en casestudie av Nord skoles deltakelse i satsningen Kunnskapsløftet – fra ord tilhandling i perioden vår 2006 til desember 2008. Satsningen skulle styrke skolesektorens evne til å utvikle skolen i tråd ... -
Teacher and Student Attitudes Towards L1 Use in the Norwegian EFL Classroom
(Master thesis, 2022)Føremålet til denne oppgåva er å utforske praksisar og perspektiv rundt bruken av førstespråk i engelskklasserommet i Norge. Sidan minoritetsspråklege elevar er ei stadig veksande befolkning i Norge ser denne studien på ... -
Teacher autonomy and responsibility variation and association with student performance in Didaktik and curriculum traditions
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The primary objective of the study was to empirically test theoretical claims made about differences between Didaktik and curriculum traditions concerning teacher autonomy (TA) and teacher responsibility (TR). It tests the ... -
Teacher Educatorsʼ Perceptions of Flipped Classroom in Teacher Education: Insights from EFL Teacher Educators in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The Flipped Classroom (FC) is a popular pedagogical instruction model in education with a steady increase in the number of studies in teacher education (TE). However, few studies focus on teacher educatorsʼ perspectives ... -
Teacher educators’ perceptions and challenges of using critical pedagogy: A case of higher teacher education in Tanzania.
(Journal article; Peer reviewed, 2021)his study investigates teacher educators’ perceptions of and challenges affecting the use of critical pedagogy in higher teacher education in Tanzania. The study employed a qualitative case study design and collected ... -
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study examines teacher educators’ experiences with a professional development program—the Digitalization of Primary and Lower Secondary School Teacher Education (DigGiLU) project—offered at a Norwegian teacher education ... -
The teacher educator’s role as enacted and experienced in school-based development
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article focuses on teacher educators’ role and how it was enacted and experienced by teachers and leaders in a school-based development project. The arena for the teachers’ professional development was the school, and ... -
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Preparing student teachers for a profession that continuously changes in relation to digitalisation is a global challenge. By analysing survey data about how teacher educators (N = 389) report that they prepare their ... -
Teacher teams – A support or a barrier to practising cooperative learning?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The pedagogical model cooperative learning (CL) has generated extensive research documenting its benefits for students' learning. Nevertheless, studies indicate that teachers face challenges practising the method. This ...