Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
Samlinger i dette delarkivet
-
Institutt for geografi [1147]
-
Institutt for lærerutdanning [3944]
-
Institutt for psykologi [3301]
-
Institutt for sosialt arbeid [1433]
Nye registreringer
-
Microplastic sedimentation in global, Arctic, and fjord settings: Pollution events and environmental residency for heterogenous plastics
(Doctoral theses at NTNU;2025:79, Doctoral thesis, 2025)Microplastics (plastics <5 mm) have been discovered buried in soil and sediment globally, in sandy beaches, farmer’s fields, and beneath the seabed. While microplastic pollution is generally increasing across the earth’s ... -
Gender Effects on Trauma Exposure and Post-Deployment Outcomes Among Norwegian Veterans Who Served in Afghanistan
(Doctoral theses at NTNU;2025:75, Doctoral thesis, 2025)As the proportion of women serving in the military increases globally, concerns have been raised that female veterans may be more susceptible to mental health problems following trauma exposure. Previous research has ... -
Verktøy for å identifisere og prioritere områder for myrrestaurering: Vannkvantitet og -kvalitet i Haldenvassdraget
(NIVA-rapport;, Research report, 2025)Norge har forpliktet seg til flere internasjonale miljøavtaler og har også vedtatt planer for naturrestaurering og våtmarker. Manglende kartgrunnlag oppgis som en viktig barriere for myrrestaurering i Norge. Denne rapporten ... -
School Party Culture as a Driver of Cocaine Use Among Norwegian Adolescents: A Cross-Classified Multilevel Analysis
(Journal article; Peer reviewed, 2025)Background: Adolescent substance use typically occurs within peer contexts and is influenced by characteristics of neighborhoods and the cultural environments of the schools adolescents attend. This study aimed to (i) ... -
Tell me your date of birth, and I will tell you how good you are in orienteering
(Journal article; Peer reviewed, 2025)Orienteering is a sport where participants must choose the best route between control points marked on the map, combining it with their displacement capacity. It combines endurance running with mental capacity. As in other ... -
Idrettselever og doble karrierer: En undersøkelse av grunnleggende psykologiske behov og sense of belonging i skole- og idrettskonteksten og deres assosiasjoner med personlig utbrenthet og frykt for å feile.
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og hensikt: Ungdom som balanserer en skolehverdag og idrettshverdag kan oppleve økte krav når de begynner på videregående skole knyttet til prestasjoner i begge kontekstene. Denne doble karriereveien de lever i ... -
Digital technology use in physical education teacher education: a scoping review
(Journal article; Peer reviewed, 2025)This scoping review examines the current research on digital technology use in physical education teacher education (PETE). It examines how PETE academics and students perceive and utilize digital technology as both pedagogy ... -
Exploring the Discrepancy Between Subjective and Objective Measures of Executive Functions in Young Adult Survivors of Childhood Acute Lymphoblastic Leukemia
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Purpose: Childhood acute lymphoblastic leukemia (ALL) is associated with executive dysfunction in long-term survivorship. This is evidenced by subjective and objective measures of executive functions (EFs). However, the ... -
Can the metacognitive model and therapy be relevant to understand and treat interpersonal problems and functioning?
(Doctoral theses at NTNU;2025:87, Doctoral thesis, 2025)Interpersonal problems are a major challenge for many people with psychological disorders, as well as in the general population. They further relate to worse treatment outcomes and plays a central role in personality ... -
Skoleansattes beskrivelser av endringer i barns lek de siste 10 årene - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Lek er betraktet som et fundamentalt aspekt ved barndommen. Samtidig er tiden vi lever i stadig mer organisert, med økt digitalisering av og effektivisering av en rekke hverdagslige arenaer. Barns lek og ... -
Skoleansattes beskrivelser av endringer i barns lek de siste 10 årene – En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Lek er betraktet som et fundamentalt aspekt ved barndommen. Samtidig er tiden vi lever i stadig mer organisert, med økt digitalisering av og effektivisering av en rekke hverdagslige arenaer. Barns lek og ... -
Bidrar dysfunksjonelle metakognitive antakelser og strategier til rapportert livskvalitet utover symptomer på angst og depresjon?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn: Tidligere forskning har vist at dysfunksjonelle metakognitive antakelser og strategier (KOS-strategier) er forbundet med symptomer på angst og depresjon, og at disse lidelsene ofte er knyttet til ... -
Bidrar dysfunksjonelle metakognitive antakelser og strategier til rapportert livskvalitet utover symptomer på angst og depresjon?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Tidligere forskning har vist at dysfunksjonelle metakognitive antakelser og strategier (KOS-strategier) er forbundet med symptomer på angst og depresjon, og at disse lidelsene ofte er knyttet til lavere livskvalitet. ... -
Social marginalization: A scoping review of 50 years of research
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Despite growing interest in social marginalization, the concept lacks a common and clear definition. Using a scoping review method, this paper systematically analyzed 1121 papers identified in the Scopus and Web of Science ... -
Forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i utvikling av lærerstudenters norskfaglige masterprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Tema for denne artikkelen er erfaringer fra prosjektet Praksisforankra norskfaglige masteroppgaver (PRANO), som har hatt som mål å utvikle samarbeidsmodeller mellom praksisskoler/-lærere og universitet/masterveiledere. Mer ... -
Translanguaging pedagogy in a writing project - linguistic freedom and textual qualities
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Artikkelen behandler den overordnede problemstillingen Hvordan kan en transspråkingspedagogikk åpne muligheter i prosess og produkt i et skriveprosjekt? Transspråkingspedagogikk innebærer å legge til rette for at elever ... -
Unge skrivarar byggjer forteljingskompetanse. Ein studie av skrivedidaktiske ressursar i bruk på andre trinn.
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Artikkelen undersøkjer korleis unge skrivarar tar i bruk to versjonar av ein skrivedidaktisk ressurs i prosessar der dei skal skape forteljingar. Studien er forankra i sosiokulturell teori og dialogisk forståing av ... -
Struktur, identitet og fellesskap: Kulturskolelærere og grunnskolelærere i praksissamarbeid
(Chapter, 2024)In this chapter, we present stories about how teachers from the kulturskole and the primary school work together on music education in the primary school. The study is contextualized within a larger, multi-year community ... -
Tilbakemeldingspraksiser i yrkesfaglærerutdanningen: Utprøving av responsmatrise i arbeid med tekst og skriving.
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Skriving og tekstarbeid kan være nyttig for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Likevel kan skriving som inngang til profesjonsutøvelse oppleves som et «ukjent landskap» for yrkesfaglærerstudenter fra praktisk orienterte ... -
Pragmatic Comparative Research: Pragmatism as a Philosophy of Science for Qualitative Comparative Analysis (QCA)
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Qualitative Comparative Analysis (QCA) is a set-theoretic approach that enables accounting for causal complexity, incorporating features of qualitative and quantitative methods. Pioneered in sociology, it is increasingly ...