Kvalifikasjonsrammeverk - virkemiddel for kvalitet eller ensretting?
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Original version
Karlsen, Gustav E. (2010). Kvalifikasjonsrammeverk - virkemiddel for kvalitet eller ensretting? Uniped, 3, s. 5-17Abstract
Artikkelen retter søkelyset mot etableringen av overnasjonale kvalifikasjonsrammeverk og innføring av nasjonalt kvalifi kasjonsrammeverk for
høyere utdanning i Norge. Disse har fungert som mal for nasjonale
rammeverk og vært en viktig referanse for forståelsen av kvalitet. Her reises det spørsmål om rammeverkene med sin logikk og sitt kumulative hierarkiske system faktisk er kvalitetssikrende og kvalitetsfremmende. Et hovedproblem er spørsmålet om det er ønskelig og mulig å bryte ned og beskrive all kunnskap i målbare og atferds- og mestringstermer, og at dette læringsutbytte lar seg konstatere på bestemte tidspunkt. Faren for at registrering og måling av læringsutbytte blir en teknisk og byråkratisk øvelse, med lite rom for utfolding av skjønn og forståelse for dannelsens langsiktighet, er stor. Selv om det er behov for harmonisering og sammenlikning mellom utdanninger i Europa, kan måten det er løst på like
gjerne ses på som en tilrettelegging for og en forsterkning av «den
akademiske kapitalismen» i den globaliserte markedsøkonomien.