Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2455-2474 of 3837
-
NAFOL - en forskerskole for norsk lærerutdanning : en studie i akademisk praksis i lys av praksisarkitekturer og komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne artikkelen er å belyse hvordan konseptet for den nasjonale forskerskolen for lærerutdanningene, NAFOL (2010-2021), er designet, og hvordan oppdraget å være en merverdi i forskerutdanning er konkretisert ... -
A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The context of this article is a science teacher educator’s interest in experience-based learning. This led her to an exploration of the experience-based knowledge of five elderly professional fishermen in the small fishing ... -
Narratives constructed in the discourse on early fractions
(Chapter, 2018) -
Nasjonale prøver - fra "tvangstrøye" til verktøy i utvikling av skolens praksis: En casestudie av praksis på skoler som over tid har oppnådd gode resultater på nasjonale prøver
(Doktoravhandlinger ved NTNU,;2017:150, Doctoral thesis, 2017)I dette forskningsprosjektet har jeg rettet søkelyset mot skoler i Norge som over tid har oppnådd høy skår på nasjonale prøver. Skolene skårer bedre på de nasjonale prøvene enn det som kunne vært forventet ut i fra ... -
Nasjonale prøver i regning : en kvalitativ studie av hvordan nasjonale prøver i regning blir brukt i skolen
(Master thesis, 2014-10-14) -
Nasjonale utvalgsprøver i skriving 2015. Teknisk rapport.
(Research report, 2016) -
"Nature of Science i klasseromsamtalen" - En kasusstudie med fokus på hvordan lærer fremstiller naturfagenes egenart på mellomtrinnet i prosjektet Forskerføtter og leserøtter
(Master thesis, 2014)En rekke studier viser at både elever og lærere mangler forståelse for sentrale aspekter ved naturfagenes egenart, nature of science(NOS). Dette er bekymringsfullt ettersom en slik forståelse er ... -
Naturens betydning
(Master thesis, 2024)Mitt formål med denne oppgaven er å ta for meg hvordan skjønnlitteratur kan brukes i et norskfaglig arbeid med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Bakgrunn for studien kommer av at klima og bærekraft ... -
Naturens klasserom
(Bachelor thesis, 2019)Dette prosjektet tar utgangspunkt i interesse for hva som påvirker elevenes motivasjon i matematikkfaget og uteskolens påvirkningskraft på dette. Problemformulering lyder slik: «Hvordan påvirker uteskole elevenes motivasjon ... -
Naturfag i Norge og Finland - En komparativ analyse av fysikkrelaterte læreplanmål
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg fysikkmålene i norsk og finsk læreplan på barne- og ungdomstrinnet. Revidert Blooms taksonomi er brukt som analyseverktøy, og benyttes for å sammenligne de to læreplanene med tanke på omfang ... -
Naturfaglæreres forhold til helhetlig seksualitetsundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Seksualitetsundervisningen i norske skoler er ofte mangelfull både i omfang og innhold. Mange lærere finner det utfordrende å undervise i sensitive temaer på grunn av manglende kompetanse eller frykt for å støte elevene. ... -
Naturfaglæreres oppfatning av inquiry-basert tilnærming i praktisk arbeid: Forskjeller mellom finske og norske naturfaglærere
(Master thesis, 2011)Interessen for naturfag blant elever i norsk skole er bekymringsfullt lav. Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever skårer svært dårlig på naturfaglige tester. Programme for International Student ... -
Naturfaglæreres opplevelse av fjernundervisning under pandemien våren 2020
(Bachelor thesis, 2021) -
Naturfaglæreres synspunkt på ekskursjon ute i naturen som undervisningsmetode
(Bachelor thesis, 2022) -
Naturfagslærerens bruk av samtalevalg og dens betydning for utforskende og lukkede dialogformer i praksis
(Master thesis, 2020)Denne studien søker gjennom beskrivelser og analyse av data, å kaste lys på hvordan lærers samtalevalg vil stimulere til utforskende eller lukkede dialoger, og hvilke typer dialogformer som forekommer i naturfaglige ... -
Naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper Elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper
(Doctoral theses at NTNU;2016:325, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag: Avhandlingen tar for seg elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Studien bidrar til å utvikle ny kunnskap om hvordan ... -
Naturfagundervisning med håndbrekket på: - Tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever
(Master thesis, 2010)Studien tar for seg tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever. I 2006 slapp Eurydice sin rapport som så nærmere på hvilke spesifikke tiltak de europeiske landene hadde for sine særlig sterke elever i utdanningssystemet. ... -
NATURGLEDE Hva, Hvordan, Hvorfor - En kartlegging av begrepets innhold, bruk og nytte i skolen
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet tar et nærmere blikk på «naturglede» i skolen. Begrepet har tilsynelatende blitt lite forsket på, og har heller ingen klar definisjon som beskriver hva begrepet er, hvordan begrepet skal brukes, ... -
Naturhistorisk museum og autentisitet
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven vil jeg undersøke en problemstilling knyttet til hvordan autentisitet påvirker troverdigheten til museumsobjekter og utstillinger som helhet. Det finnes mange typer museum som skaper utstillinger for å ... -
Naturopplevelsens plass i natufag
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å undersøke hvordan naturfaglærere forstår begrepet «naturopplevelser», hvilke effekter naturopplevelser kan gi og hvordan lærerne tilrettelegger for dette i undervisningen. For å undersøke dette ...