Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3785-3804 of 3837
-
Å benytte sine flerspråklige repertoarer i skolen: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg mellomtrinnelevers refleksjoner
(Master thesis, 2022)Det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge har økt kraftig de siste tiårene, på grunn av en stadig økende innvandring (Språkrådet, 2018; SSB, 2017, 2022). Det vil si at også antallet elever med kompetanser i andre språk ... -
Å benytte utfylte skriverammer som utgangspunkt for tekstsamtaler: En kvalitativ casestudie om tekstsamtalens didaktiske potensial under videreutvikling fra skriveramme til ferdig tekst
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at skriving og samtaler om tekster bør foregå samtidig, slik at elever kan tilegne seg kunnskap om språk samtidig som de skaffer seg erfaringer med å benytte denne kunnskapen i egen tekstskaping ... -
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to ... -
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ... -
Å bli venn med kroppen gjennom dans - Muligheter ved somatisk dans for en positiv kroppsopplevelse hos personer med MS
(Master thesis, 2017)Denne oppgave beskriver er et forsknings og utviklingsprosjekt som i første hand undersøker prosessen en dansepedagog går igjennom i sitt utarbeidende av en didaktisk tilnærming til somatisk dans. Den tar utgangspunkt i ... -
Å bruke det man lærer til å lære noe annet. En kvalitativ studie som undersøker overføringsverdi fra talentsenteret til skolen med utgangspunkt i elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Følgende studie har til hensikt å undersøke overføringsverdien mellom talentsenteret og skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i eksisterende og relevant litteratur om elever med stort læringspotensial, samt Vygotskys (1978) ... -
Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi i pedagogisk virksomhet i barnehagen
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven ”Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi som pedagogisk virksomhet i barnehagen” utforsker hvordan barnehageansatte forstår estetikk i relasjon til pedagogisk arbeid i barnehagen. Bakgrunnen for ... -
Å bygge bro mellom multimodalitet og lyrikk i et estetisk perspektiv. En studie av tiendeklasseelevers tolkende teksskaping.
(Master thesis, 2021)Denne studien tar sikte på å gå inn i norskfagets ryggmarg, og forsøke å bygge bro mellom feltene multimodalitet og lyrikk. Foreningen skjer både med utgangspunkt i resepsjonsestetikk og ved et estetisk kunnskapssyn. Dette ... -
Å endre et destruktivt klassemiljø
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan norske ungdomsskolelærere jobber for å endre destruktive klassemiljøer. Oppgaven er en kasusstudie, basert på kvalitative intervjuer av to ungdomsskolelærere. Ved hjelp av resultatene ... -
Å falle mellom to stoler? - Et kvalitativt forskningsprosjekt om læreres opplevelse av gode grep og tiltak for faglig- og sosial utvikling i grunnkompetanseløp
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har belyst tiltak som skal gi elever tilknyttet grunnkompetanseløp et best mulig tilbud, basert på et stort tilretteleggingsbehov av opplæringen. Elevgruppen som omtales i oppgaven kan betegnes som en ... -
Å finne hjem: En analyse av hjem og identitet i tegneserieromanen Et annet sted.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven gjør jeg en mediumspesifikk tekstanalyse av tegneserieromanen Et annet sted (2014) av Xueting Yang. Målet for oppgaven er å bidra med kunnskap om den moderne norske tegneserierlitteraturen og tegneseriens ... -
Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Kunst, estetiske praksiser og forskningsmetodologier er hele tiden i bevegelse og tilblivelse. I artikkelen forsøker jeg delvis å finne noen stabiliseringspunkt for det å forske med kunsten gjennom å knytte an til et bredt ... -
Å fremme et positivt kroppsbilde i kroppsøving
(Master thesis, 2024)I kroppsøving blir kroppen i større grad eksponert sammenlignet med andre skolefag, og kroppsøvingslæreren har i denne sammenhengen stor innflytelse på sine elever. Gjennom kommunikasjon og undervisningspraksis kan læreren ... -
Å fremme et positivt kroppsbilde i kroppsøving
(Master thesis, 2024)I kroppsøving blir kroppen i større grad eksponert sammenlignet med andre skolefag, og kroppsøvingslæreren har i denne sammenhengen stor innflytelse på sine elever. Gjennom kommunikasjon og undervisningspraksis kan læreren ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ... -
Å gjøre et hus til et hjem. Om folkemuseers fremstilling av norske boliger 1950-2002.
(Bachelor thesis, 2019)Flere av de store norske folkemuseene har etablert utstillinger som viser norske hjem og formidler folks boforhold helt opp mot vår tid. Jo nærmere 2019 vi kommer, jo mindre åpenbart kan det virke at disse framstillingene ... -
Å gjøre teksten mer synlig. En tenkning mot en ikke-fortolkende litteraturdidaktikk fundert i Susan Sontags kunstfilosofi.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven problematiserer fortolkning som en grunnleggende antakelse i litteraturundervisningen. Det vil si tanken om at det i litteraturundervisning finnes en forståelse om at alle tekster skal fortolkes. Dette kan ... -
Å ha sine meningers mot: En studie av unges orientering mot politisk uenighet og hvordan demokrati- og medborgerskapsopplæring kan bidra til utviklingen av evne til uenighet
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:318, Doctoral thesis, 2024)Hovedtemaet i denne avhandlinga er unges orientering mot politisk uenighet og demokratiog medborgerskapsundervisning sin mulighet til å forberede unge på deltakelse i uenigheter om politikk og samfunn. Å delta i politikk ... -
Å ivareta et godt psykososialt miljø
(Bachelor thesis, 2019)Et godt psykososialt miljø er et miljø preget av god trivsel, helse og læring. Det psykososiale miljøet i klasserommet var noe forskningsdeltakerne mine var svært opptatt av, og de viste en sterk bekymring for om deres ... -
Å koordinere vingene. En studie av syv minoritetsspråklige foreldre sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2023)Med denne studien har vi som hensikt å utvide perspektivene på skole-hjem-samarbeid. I den forbindelse har vi møtt og intervjuet syv foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn utenfor Vest-Europa. Målet har vært å løfte frem ...