Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 1063-1082 of 3837
-
Fabelfaktisk læring og undervisning - Et multimodalt og kunstnerisk undervisningsdesign med naturfaglig tema på barneskoletrinnet
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven «Fabelfaktisk læring og undervisning» tar utgangspunkt i et kunstnerisk utviklingsprosjekt gjennomført høsten 2014. Prosjektet besto av 52 elever på 4. trinn og deres lærere. Studiens hensikt var å belyse ... -
Fabelfaktisk Rollespill
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven Fabelfaktisk Rollespill har som hensikt å fremme hva som skjer affektivt mellom deltakerne, rommet, materialiteten og musikken i en rollespillsituasjon. Problemstillingen for prosjektet ble: Hva skjer affektivt ... -
Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course: Using Flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This case study examines face-to-face and remote teaching in a doctoral education course and ask if flipped classroom, formative assessment and remote teaching increase the teaching quality of a literature review course. ... -
Facebook as a Tool for Teacher Collaboration: A Study of How Norwegian ESL Teachers Participate and Share Knowledge on Social Networking Sites
(Master thesis, 2019)Denne blandede metode studien beskriver egenskapene til hvordan norske ESL-lærere deltar og deler kunnskap på sosiale medier. Deltakerne i studien var medlemmer av en stor Facebook-gruppe for ESL-lærere i Norge. Oppgaven ... -
Factors that influence the difficulty level of digital arithmetic assessment items for first-grade students
(Chapter, 2022)Digital technologies enable new possibilities for the assessment of mathematical competence. When designing an assessment, it is essential to know how different design elements affect both the item difficulty and the ... -
Fagbrev på jobb: En alternativ modell for opplæring og styrket rekruttering i Telekommunikasjonsmontørfaget
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan voksne hjelpearbeidere i Telekommunikasjonsmontørfaget opplever deres nye opplæringssituasjon gjennom Fagbrev på jobb-ordningen. Ordningen som ble vedtatt i 2018 ... -
Fagfornyelsen - Utfordringer og muligheter i naturfag
(Master thesis, 2019)Reformer og politiske styringsdokumenter legger føringer for undervisningen i den norske skole. Kunnskapsløftet (LK06) er den gjeldende læreplanen, men den skal fornyes innen høsten 2020 og dette arbeidet blir omtalt som ... -
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid
(Research report, 2022) -
Faglig, fagovergripende, flerfaglig. Skriveopplæring i ungdomsskolen – på fagenes premisser
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:167, Doctoral thesis, 2023)English summary Disciplinary writing instruction How can teachers facilitate disciplinary relevant writing instruction in secondary school? This is an important question because we need more knowledge about how teachers ... -
Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Fagsystemet BL siden 1996: Digitaliseringen og dokumentasjonsforvaltning i Politiet sitt straffesaksspor
(Master thesis, 2022)Fagsystemet BL siden 1996: Digitaliseringen og dokumentasjonsforvaltning i Politiet sitt straffesaksspor Master i arkiv og dokumentasjonsforvaltning (MAD) NTNU – Trondheim Sammendrag Oppgaven undersøker arbeidet i ... -
Faktorer som fremmer og hemmer tverrfaglig undervisning - et utviklingsprosjekt i samarbeid med Cissi Klein videregående skole
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven rettes blikket mot faktorer som fremmer og hemmer tverrfaglig undervisning. Oppgaven representerer et utviklingsprosjekt i samarbeid med den nylig etablerte videregående skolen Cissi Klein, som har ... -
Fan translations of SKAM: Challenging Anglo linguistic and popular cultural hegemony in a transnational fandom
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The transnational success of the Norwegian multimedia series SKAM is unique in the Scandinavian context and a prime example of how fans’ translation, communication, and dissemination practices can lead to a series’ ... -
"fant deg" "uretferdi!" En analyse av begynnerskriveres meningsskaping gjennom språklige valg i verbaltekst og tegning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever i begynnerskriving skaper mening gjennom språklige valg i verbaltekst og tegning. Datamaterialet består av et tekstutvalg fra en skriveoppgave samlet inn av FUS-prosjektet. ... -
"Fargene hjalp meg fordi de viste følelsene mine"- En kvantitativ og kvalitativ studie av tegning med farger som uttrykks- og kommunikasjonsform i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en studie knyttet til kunst og håndverksfaget innenfor grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Oppgaven setter søkelys på den reviderte læreplanens fokus på kreative fag som kunst og håndverk, der ... -
Få de inn og få de med, det tror jeg er nøkkelen til alt
(Master thesis, 2022)Formål og problemstilling: I dagens skole har alle elever rett på en likeverdig opplæring hvor mangfold fremstår som en berikelse og ressurs. Likevel viser flere studier at lærere mangler kunnskap i å undervise mangfold. ... -
"Få frem x-ene på en måte, få frem svaret på x-ene": en studie av fire 7.trinnelevers arbeid med likninger, men fokus på strategier, likhetstegn og variabler
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven var å få et innblikk i hvordan noen elever i syvendeklasse jobber med likninger. Jeg ønsket å undersøke hvilke strategier elevene benytter seg av for å løse likningene, samt undersøke elevenes ... -
Få Sana på bana!
(Master thesis, 2021)Med sin store suksess har den norske internettserien SKAM engasjert både ungdommar og vaksne, nordmenn og andre nasjonalitetar og ikkje minst forskarar og lærarar. Denne masteroppgåva undersøkjer identitetsutviklinga til ... -
Få tegning tilbake i naturfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien presenterer utvikling og testing av en didaktisk ressurs i naturfag, i form av en «tegne med»-video. Det overordnede målet for denne utviklingsrettede masteren var å bidra til å få tegning tilbake som en ... -
Features of Grammatical Writing Competence among Early Writers in a Norwegian School Context
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, we investigate how grammatical competence is manifested in young students’ written texts and how this contributes to the students’ overall writing competence. We pose the following two research questions: ...