Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 976-995 av 3411
-
Feedback practice as responsive pedagogy in teaching English as a foreign language
(Doctoral theses at NTNU;2020:265, Doctoral thesis, 2020)The objective of the thesis is to examine conditions that facilitate feedback practice as responsive pedagogy in teaching English as a foreign language (EFL). The thesis comprises three articles and a meta-text. The research ... -
Feedback practice in lower secondary school: Exploring development of perceptions of feedback practice among students and teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article reports on a qualitative study investigating how perceptions of feedback and feedback practice developed over the course of a seven-month development project with students and teachers in ten lower secondary ... -
Feeling Sideways: Shani Mootoo and Kai Cheng Thom’s Sustainable Affects
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Drawing on feminist, queer, trans, and anti-racist theory, this article examines the transmission of affect between racialized trans subjects as a mode of what I call feeling sideways. With this formulation, I seek to spark ... -
Feeling the Field: Reflections on Embodiment within Improvised Dance Ethnography
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article shares methodological meanderings that sit at the intersection of embodiment and improvised dance ethnography. Comprised of a series of personal reflections on fieldwork, the query of ‘how does ethnography ... -
Felles faglig planlegging for god matematikkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Feltarbeid for en bærekraftig fremtid - et gram erfaring er bedre enn et tonn teori En mixed methods studie av elevers holdninger rundt marin plastforurensing
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling har siden midten av 1900-tallet blitt et globalt konsept. Siden den gang har det blitt utviklet flere internasjonale avtaler for å bekjempe klimakrisen. Det er allment kjent at dersom det grønne skiftet ... -
Fem læreres fortellinger om lærerarbeid i lys av perspektiver på lærerprofesjonalitet
(Master thesis, 2020)I løpet av de siste 20 årene har skolen gjennomgått mange reformer. Nye styringsdokumenter blir skrevet som alle kan sies å legge føringer på hvordan lærerprofesjonalitet skal forstås og hvordan yrket utøves. I denne studien ... -
Fem mødres opplevelser av skolens tiltak for elever som har autismespekterforstyrrelser og skolevegring – en kvalitativ studie.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å belyse erfaringene til fem mødre og deres møte med skolen. Mødrenes barn og unge har autismespekterforstyrrelser og utfordringer med å gå på skolen. Da skolen bringer barna negative emosjoner. ... -
Femteklassingers opplevelser av nyheter gjennom NRK Supernytt
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven belyses problemstillingen; hvordan opplever fire femteklassinger nyheter, formidlet gjennom NRK Supernytt? For å bistå i besvarelsen tilhører fire underspørsmål som dreier seg om barnas forståelse av ... -
Figurmønster og semiotiske modeller: en studie av hvordan semiotiske modeller påvirker elevenes resonnement og generalisering
(Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven presenteres min studie knyttet til bruk av ulike semiotiske modeller i arbeid med figurmønsteroppgaver. Figurmønsteroppgaver er med bakgrunn i forskning anbefalt som oppgaver innen området tidlig ... -
Figurtall på 2.trinn
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på tidlig algebra og elever på 2.trinn sitt arbeid med figurtall. Problemstillingen min for dette prosjektet er: Hvilke strategier bruker elever på 2.trinn for å gjenkjenne mønstre og sammenhenger ... -
Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv - En kasusstudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole
(Master thesis, 2018)Masteroppgaven Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv er en kassustudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole. Studien fokuserer på dramaturgiske grep, innganger ... -
Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv - En kasusstudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole
(Master thesis, 2018)Masteroppgaven Filmundervisning i dramaturgisk perspektiv er en kassustudie av en prosjektperiode i film ved studieretning for medier og kommunikasjon i videregående skole. Studien fokuserer på dramaturgiske grep, innganger ... -
Filmvitenskapelig kritisk diskursanalyse av Behind the curve
(Bachelor thesis, 2021) -
Filosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanning
(Chapter, 2023)I en verden med økende kompleksitet og usikkerhet på en rekke områder må barn og unge, lærere og skoleledere lære seg å leve med uforutsigbarhet. For å hindre handlingslammelse, må kunnskap, læring og utdanning omformes ... -
Finalpartiklar i norske talemål: Ei undersøking av variasjon knytt til geografi, alder og kjønn
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Fingertellingsstrategier i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på bruk av fingertelling og hvilke fingertellingsstrategier et utvalg elever i første klasse benytter seg av når de løser del-del-hel oppgaver. Vi har sett på hvordan 8 barn løste oppgaver, både med og ... -
Fingertellingsstrategier i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på bruk av fingertelling og hvilke fingertellingsstrategier et utvalg elever i første klasse benytter seg av når de løser del-del-hel oppgaver. Vi har sett på hvordan 8 barn løste oppgaver, både med og ... -
Finnish Teacher Education and Its Contributions to Preservice Teachers’ Instructional Self-Efficacy
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This study focuses on how Finnish pre-service teachers’ instructional self-efficacy contributes to their belief in their ability to provide learning opportunities and positive classroom outcomes. Data were gathered from ... -
Fire læreres tanker og erfaringer rundt bruk av læremidler i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i samfunnsfag undersøker læreres tanker og erfaringer rundt bruk av læremidler i samfunnsfag. Bruk av læremidler er et relevant tema særlig siden det nylig har blitt tatt i bruk en ny læreplan; LK20. ...