Feltarbeid for en bærekraftig fremtid - et gram erfaring er bedre enn et tonn teori En mixed methods studie av elevers holdninger rundt marin plastforurensing
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785086Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Sammendrag
Bærekraftig utvikling har siden midten av 1900-tallet blitt et globalt konsept. Siden den gang har det blitt utviklet flere internasjonale avtaler for å bekjempe klimakrisen. Det er allment kjent at dersom det grønne skiftet skal bli en realitet så må en endring forekomme. Skolens rolle er i den sammenheng blitt anerkjent av det internasjonale samfunnet. Ettersom elever rapporterer at de liker naturfag, men kjeder seg i undervisningen, er det nødvendig å benytte seg av alternative undervisningsmetoder som fremmer holdningsendring og handlingskompetanse. Denne studien tar for seg hvilken betydning uteskole med feltarbeid har for utvikling av elevers holdninger rundt marin plastforurensing. Studiens problemstilling belyses gjennom tre forskningsspørsmål, (1) hvordan påvirker uteskole med feltarbeid elevers kognitive-, affektive- og atferdsmessige komponenter av holdninger, (2) i hvilken grad forekommer holdningsendringer hos gutter og jenter etter deltakelse på uteskole med feltarbeid og (3) hvilke rammer og elementer er viktige for gjennomføring av uteskole med feltarbeid for å lykkes med å fremme holdningsendringer. Ved bruk av både kvantitative og kvalitative metoder er det gjennomført en pretest og en posttest for å undersøke elevenes holdninger før og etter uteskolen. I tillegg er det samlet inn data gjennom observasjoner og intervju. Datamaterialet ble samlet inn ved Mausund Feltstasjon, hvor ungdomsskoleelever deltok på en dag med uteskole og feltarbeid. De statistiske analysene viser at det ikke forekom en statistisk signifikant endring i elevenes holdninger før og etter deltakelse på uteskolen med feltarbeid. Samtidig viser både den kvantitative analysen og de kvalitative analysene tendenser til holdningsendring. Analysen viser også at det forekom noen statistisk signifikante forskjeller mellom kjønnenes holdninger. Diskusjonen adresserer viktigheten av for- og etterarbeid for uteskolens suksess. I tillegg vektlegges dyrking av elevenes nysgjerrighet gjennom utforskning, samt å ha en aktiv lærer som fremmer refleksjon hos elevene. Resultatene fra denne studien viser at selv om elevene ikke fikk en statistisk signifikant endring i holdninger etter deltakelse på uteskolen med feltarbeid, så brakte uteskolen likevel med seg flere positive effekter, deriblant økt engasjement, glede, erfaringer og samarbeid. Når man kombinerer klasseromsundervisningen med andre læringsarenaer, vil man kunne styrke sammenhengen mellom teori og praksis. Det er derfor viktig å benytte seg av uteskole med feltarbeid innen bærekraftig utvikling da dette er nødvendig i utviklingen av elevers handlingskompetanse.
Nøkkelord: Holdninger, uteskole, handlingskompetanse, utdanning for bærekraftig utvikling Since the mid 20th century, sustainable development has become a global concept and several international agreements have been developed to fight the ongoing climate crisis. If the green shift is to become a reality, a change must occur. In this context, the school's role has been recognized by the international community. Seeing as students report liking science, but are bored at school, it is necessary to use alternative teaching methods that promote attitude change and action competence. This study examines the importance of outdoor education with fieldwork for the development of students' attitudes towards marine plastic pollution. The study's research question is elucidated through three research questions, (1) how outdoor education and fieldwork affected students' cognitive-, affective- and behavioral components of attitudes, (2) to what extent do attitude changes occur in boys and girls after participation in outdoor education and fieldwork and (3) which elements are important for the successful execution of outdoor education and fieldwork. Using both quantitative and qualitative methods, a pre-test and a post-test was conducted to examine the pupils' attitudes before and after participation in outdoor education. In addition, data was collected through observations and an interview. The data material was collected at Mausund Field-Station, where middle school students participated in a day of outdoor education and fieldwork. Through statistical analyzes, the data showed that there was no statistically significant difference in the pupils' attitudes before and after participation in the outdoor education. Nevertheless, the qualitative analysis showed some tendencies towards change attitudes. The analysis also showed that there were some statistically significant differences between the attitudes of the sexes. Furthermore, the discussion argues the importance of preliminary work and postliminary work for the outdoor education’s success. In addition, an emphasis is placed on fostering the students' curiosity through exploration, as well as having an active teacher who promotes reflection among the students. Even though the results from this study showed that the students did not experience a statistically significant change in attitudes after participating in the outdoor education, the day with outdoor education still displayed several positive effects, including increased engagement, joy, collaboration and experiences. When combining classroom education with outdoor education, one will be able to strengthen the pupil’s connection between theory and practice. To develop student’s action competence, it is therefore important to use outdoor education and fieldwork when addressing the theme sustainable development.
Keywords: Attitudes, outdoor education, action competence, education for sustainable development