• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Figurtall på 2.trinn

Holberg, Katja Eileen Gautvik
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2343790.pdf (29.64Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610331
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [2427]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg sett på tidlig algebra og elever på 2.trinn sitt arbeid med figurtall. Problemstillingen min for dette prosjektet er: Hvilke strategier bruker elever på 2.trinn for å gjenkjenne mønstre og sammenhenger i figurtall? Etter å ha gjennomført semi-strukturert intervju med åtte elever på 2.trinn, har jeg kommer fram til åtte ulike strategier de har tatt i bruk. To av disse er i samsvar med Stacey (1989) og Hargereaves, Shorrocks-Taylor & Threlfall (1998) sitt arbeid med samme tematikk. Strategiene er: Tegning, Markering, Differansen, Figurnummer = Figurtall, Assosiering, Tall, Medelever og Symmetri. Deretter har jeg diskutert hvorvidt disse strategiene er gode strategier. Tegning og markering er gode, men er ikke helt på topp når de gjøres alene. Differansen åpner for generalisering og algebraisk tenkning. Figurnummer = figurtall har potensialet til at elevene ser figurtallet gjennom den eksplisitte formelen. Videre er de mindre brukte strategiene bare gode i enkelt tilfeller eller under visse omstendigheter.
 
In this bachelor thesis I have researched on pre-algebra and pupils at 2nd grad how they work with figural numbers. My Thesis statement is: What strategies do students of the 2nd grade use to recognize patterns and relationships in figural numbers? After having completed a semi-structured interview with eight students at the 2nd grade, I have come up with eight different strategies they have used. Two of these are consistent with Stacey (1989) and Hargereaves, Shorrocks-Taylor & Threlfall (1998) work on the same theme. The strategies are: Drawing, marking, difference, figure number = figural number, association, numbers, co-pupils and symmetry. Then I have discussed whether these strategies are good strategies or not. Drawing and marking are good, but are not at their best when by them self. Difference opens for generalization and algebraic thinking. Figure number = figural number has the potential for students to see the figural number through the explicit formula. Furthermore, the less used strategies are only good in single cases or under certain circumstances.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit