Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2512-2531 av 3403
-
Reduced grading in assessment: A scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Increasingly, educators are adopting reduced grading practices to enhance the desired or lessen the undesired aspects of assessment. This review traces the scholarly origins of reduced grading and maps research on the ... -
Reflective thinking in educational settings: an approach to theory and research on reflection
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Background: Research findings indicate that developing good relationships with pupils, managing classroom processes adequately and developing confidence and trust with other teachers are among the aspects of teaching that ... -
Reflexiones de futuros maestros de infantil sobre una tarea de medida
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Este artículo expone las reflexiones de futuros maestros de e ducación i nfantil sobre la implementación de una tarea de matemáticas para niños de 5 años. Durante el curso 2018 19 se implementaron con 49 estudiantes de la ... -
Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst
(Chapter, 2019)Public sector reform tends to harbour competing ambitions, problems and solutions. Reforms in higher education policy are no exception. They are often multi-faceted phenomena, partly because higher education institutions ... -
Regelverkets påvirkning på bevaringsvurdering ved norske statlige arkiver
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg hvordan regelverket for arkiv påvirker bevaringsvurdering i Norge, med fokus på statlige arkiver. Gjennom oppgaven ser jeg på hva arkivlova med forskrifter sier om bevaring og kassasjon. For å ... -
Regning i duodji: kulturell sensitivitet og fokus på matematikklæring i oppgaveutvikling
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ser på design av et kultursensitivt opplegg i regning i duodji og videreutvikling av denne for geometriundervisning i ungdomsskolen. Bakgrunnen er behovet samiske lærere har for ... -
Regning i samfunnsfag
(Bachelor thesis, 2019)Tema for denne oppgaven er regning som grunnleggende ferdighet i lærebøker i samfunnsfag. Bakgrunnen for valg av tema baserer seg på Kunnskapsløftets krav om grunnleggende ferdigheter som en del av alle fag, samt lærerbokas ... -
Rehearsals in work with in-service mathematics teachers
(Chapter, 2017)An approach that has shown to give pre-service teachers rich opportunities for learning to teach mathematics is through a cycle of enactment and investigation. An important part of the cycle is rehearsal where novices ... -
A reimagined world: international tertiary dance education in light of COVID-19
(Journal article, 2020)Coronavirus disease (COVID-19) is currently sweeping the globe. With this pandemic impacting social, political and economic spheres, this article unpacks COVID-19 in relation to international tertiary dance education, ... -
Reindrift og overbeiting i norske medier
(Master thesis, 2023)Debatten om overbeiting på Finnmarksvidda har vært aktuell i mange år. Reindriftsnæringa har blitt, og blir fremdeles, beskyldt for å ikke være bærekraftig, da de blir anklaget for å ha for mange reinsdyr i forhold til den ... -
Reinventing Geometric Linear Transformations in a Dynamic Geometry Environment: Multimodal Analysis of Student Reasoning
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper reports the multimodal resources that attached to students’ reasoning in the reinvention of specific geometric linear transformations (like reflections according to the axes, projections onto axes and composition ... -
Rekontekstualisering av den politiske intensjonen med intensiv opplæring i pedagogisk praksis
(Master thesis, 2023)Med endringer i opplæringslovens formålsparagraf (§ 1-4 Tidleg innsats på 1. til 4. trinn) i 2018 ble skolen pliktig til å tilby intensiv opplæring til elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, ... -
Rekontekstualisering av den politiske intensjonen med intensiv opplæring i pedagogisk praksis
(Master thesis, 2023)Med endringer i opplæringslovens formålsparagraf (§ 1-4 Tidleg innsats på 1. til 4. trinn) i 2018 ble skolen pliktig til å tilby intensiv opplæring til elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, ... -
Rekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene ... -
Rektorer som leder barne- og ungdomsskoler med lekser til å bli leksefrie skoler.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Det skjer kontinuerlig endringer og utvikling i barne- og ungdomsskolene. Lekser eller ikke lekser i skolene er et slikt tema hvor det kan skje endringer. I min masteroppgave ønsker jeg å undersøke hva rektorer ... -
Rektors engasjement i arbeidet med oppfølging av skolevurdering: En kvalitativ kasusstudie av hvordan seks norske barneskoler har brukt skolevurdering i sitt arbeid med forbedring av skolen som læringsarena
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:308, Doctoral thesis, 2012)Avhandlingen tar for seg rektor sitt engasjement i bruk og oppfølging av skolevurdering. Hensikten med studien er å utvikle kunnskap om de prosessene som har foregått i etterkant av vurderingsarbeidet. Videre er hensikten ... -
Relasjonell, lekende og myndiggjørende intra-agering i ungdomsskolens undervisning En studie i hva affektiv og estetisk formproduksjon skaper for ungdomsskoleelevers agens
(Master thesis, 2019)Sammendrag Denne studien tar utgangspunkt i en undring om lekende form kan produsere muligheter for ungdomsskoleelevers myndiggjøring. Mennesket bruker lek i alle aldre, men det kan se ut som at det kan være vanskelig å ... -
Relasjonelt mot - i møte med konflikter i yrkeslivet
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Med denne bacheloroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan elever på helse- og oppvekstfag kan utvikle relasjonskompetanse de kan anvende når de som fagarbeidere møter konflikter i yrkeslivet. Vårt fokus i denne ... -
Relasjonens betydning for læring
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven har som fokus å se på relasjonens betydning for læring, og da med tanke på relasjon mellom lærer-elev. Problemstillingen er: hvordan kan god relasjon mellom lærer-elev påvirke elevenes mulighet for læring, ...