Rekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole?
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
Denne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene har valgt eller valgt bort realfag i videregående skole, og om ENT3R har hatt innvirkning på disse valgene. Jeg har også undersøkt om programmet ser ut til å fungere som et rekrutteringstiltak, samt sammenlignet gjennomføringen av ENT3R opp mot intensjonene til programmet.
Undersøkelsen er todelt. Først ble det gjennomført en spørreundersøkelse, for å kartlegge hvilke elever som deltok på ENT3R. Ut fra funn i spørreundersøkelsen, ble elever valgt ut til tre gruppeintervjuer. Utvalget besto av både elever som har valgt og valgt bort realfag på videregående skole. Det ble i tillegg gjennomført et gruppeintervju med studentene i ENT3R. Eccles’ modell har blitt brukt til å presentere datamaterialet.
Spørreundersøkelsen viste at de fleste av deltakerne i ENT3R har valgt realfag på videregående skole. Interesse- og trivselsverdien så ut til å ha størst betydning for elevene, både ved valg og bortvalg av realfag av programfag. Faktorer som nytte for videre utdanning og mestringsfølelse har også hatt innvirkning på valget. De elevene som valgte bort realfag, gav uttrykk for at realfag ikke passet med deres identitet, samt at realfag er arbeidskrevende.
Elevene og mentorene mente at ENT3R var et vellykket program, noe utenom det vanlige. Flere av elevene har gjennom ENT3R fått mer motivasjon for realfag. Mentorenes rolle ble fremhevet, ved at de har gitt elevene mestringsfølelse og avkreftet det stereotypiske bildet som finnes av realister. Prosjektet fungerer bra på mange måter, men har også forbedringspotensial. Til tross for at mange av elevene har valgt realfag på videregående skole, var det ingen som mente at ENT3R har medvirket til dette valget. Resultatene tyder derimot på at de som har valgt realfag har blitt mer motiverte til å velge realfag senere.