Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2532-2551 av 3411
-
Rekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene ... -
Rektorer som leder barne- og ungdomsskoler med lekser til å bli leksefrie skoler.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Det skjer kontinuerlig endringer og utvikling i barne- og ungdomsskolene. Lekser eller ikke lekser i skolene er et slikt tema hvor det kan skje endringer. I min masteroppgave ønsker jeg å undersøke hva rektorer ... -
Rektors engasjement i arbeidet med oppfølging av skolevurdering: En kvalitativ kasusstudie av hvordan seks norske barneskoler har brukt skolevurdering i sitt arbeid med forbedring av skolen som læringsarena
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:308, Doctoral thesis, 2012)Avhandlingen tar for seg rektor sitt engasjement i bruk og oppfølging av skolevurdering. Hensikten med studien er å utvikle kunnskap om de prosessene som har foregått i etterkant av vurderingsarbeidet. Videre er hensikten ... -
Relasjonell, lekende og myndiggjørende intra-agering i ungdomsskolens undervisning En studie i hva affektiv og estetisk formproduksjon skaper for ungdomsskoleelevers agens
(Master thesis, 2019)Sammendrag Denne studien tar utgangspunkt i en undring om lekende form kan produsere muligheter for ungdomsskoleelevers myndiggjøring. Mennesket bruker lek i alle aldre, men det kan se ut som at det kan være vanskelig å ... -
Relasjonelt mot - i møte med konflikter i yrkeslivet
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Med denne bacheloroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan elever på helse- og oppvekstfag kan utvikle relasjonskompetanse de kan anvende når de som fagarbeidere møter konflikter i yrkeslivet. Vårt fokus i denne ... -
Relasjonens betydning for læring
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven har som fokus å se på relasjonens betydning for læring, og da med tanke på relasjon mellom lærer-elev. Problemstillingen er: hvordan kan god relasjon mellom lærer-elev påvirke elevenes mulighet for læring, ... -
Relasjonsbygging i uteskolen
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan læreren kan bruke uteskolen i arbeidet med å bygge relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen «På hvilken måte kan læreren bruke uteskolen ... -
Relasjonsbygging mellom lærer og elev
(Bachelor thesis, 2019)Denne bachelorgradsoppgaven har relasjonsbygging mellom lærer-elev som tema, og problemstillingen min er «Hvordan bygger lærere på 3.trinn relasjoner med elever når de har hele trinnet samlet i et klasserom?». Min erfaring ... -
Relasjonsbygging mellom lærer og elev
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg relasjonsbygging med elever, og hvordan en kan imøtekomme ulike utfordringer man kan møte på i denne prosessen. Dette er en kvalitativ studie, som bygger på intervju av to lærere ... -
Relasjonskompetanse
(Bachelor thesis, 2019)Temaet denne oppgaven tar for seg er relasjoner. Ved å sette søkelys på viktigheten med relasjonskompetanse og hvordan man kan utvikle en god relasjonskompetanse gjennom et sosialkonstruktivistisk perspektiv. I oppgavens ... -
Relating Someone Else’s Story: A Comparative Reading of Jonas Hassen Khemiri’s Everything I Don’t Remember and Édouard Louis’ Histoire de la violence
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The article is a comparative reading of Everything I Don’t Remember by Swedish author Jonas Hassen Khemiri, and Histoire de la violence by French author Édouard Louis. The main theoretical framework is Deleuzian/Guattarian ... -
Relations between grade 1 students' number sense and nonverbal and verbal reasoning
(Chapter, 2022)This study investigated relations between number sense and nonverbal and verbal reasoning in 75 Norwegian grade 1 students. Number sense was measured by a digital assessment utilising eight components of the foundational ... -
Relationships between Academia, State and Industry in the Field of Food and Nutrition: The Norwegian Chemist Sigval Schmidt-Nielsen (1877-1956) and His Professional Roles, 1900-1950
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of this article is to shed light on the relationships between science, state and industry in the field of food and nutrition in Norway in the first half of the 20th century with reference to the scientist Sigval ... -
Relative age effects in competitive environments – Variations and insights from alpine skiing
(Doctoral theses at NTNU;2023:357, Doctoral thesis, 2023)English summary The Relative Age Effect (RAE) can be described as the advantage of being born early or late after a certain cut-off date within a selected group. This effect appears usually in competitions, and in situations ... -
Relative difference in muscle strength between patients with knee osteoarthritis and healthy controls when tested bilaterally and joint-inclusive: an exploratory cross-sectional study.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Background To improve the goal-directedness of strength exercises for patients with knee osteoarthritis (KOA), physical rehabilitation specialists need to know which muscle-groups are most substantially weakened across ... -
ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Quantum physics and relativity are demanding for teachers and students, but have the potential for students to experience physics as fascinating and meaningful. Project ReleQuant engaged in educational design research to ... -
Religion i populærkulturen
(Bachelor thesis, 2020)Denne FOU-oppgaven er skrevet innenfor fagområdet: KRLE 2 (5.-10.), våren 2020. Oppgaven retter seg mot tilstedeværelsen av religion i populærkulturen i dag, og jeg har ut ifra dette temaet utviklet en problemstilling som ... -
Religion og livssyn eller kulturarv og verdier
(Chapter, 2017)Skolen er en viktig møteplass for elever med ulik bakgrunn og tilhørighet. Det sies i formålsbestemmelsen for KRLE at faget skal bidra til forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker med ulike oppfatninger i ... -
Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan begrepene «religion» og «livssyn» brukes til å beskrive studieobjektet i de nye læreplanene fra 2020 og spør: Hvordan kan man unngå forenklede fremstillinger, og hvordan kan man la ... -
Religioner, livssyn og interkulturell opplæring
(Chapter, 2018)