Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2442-2461 av 3411
-
Preposisjonen og partikkelen «med» som samanstillar
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen tek føre seg semantiske og syntaktiske eigenskapar ved preposi-sjonen og verbpartikkelen med. Med skil seg frå andre preposisjonar og partiklar ved at han kan ta ekstra komplekse utfyllingar, og eg prøver ... -
Prestasjonspress i en zambisk prestisjeskole for jenter
(Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne avhandlingen er prestasjonspress på en prestisjeskole i Zambia. Skolen er en katolsk privatskole for jenter, og er fra åttende til tolvte trinn. Problemstillingen retter seg mot opplevelsen av prestasjonspresset ... -
Prikketeikning som uttrykk for usynleg materie på småtrinnet
(Master thesis, 2023)I denne oppgåva vart elevar på 4. trinn inviterte til å bruke prikkar til å teikne ulike kvardagsfenomen relatert til usynlege materie i kjemi. Målet er å sjå korleis prikketeikning kan hjelpe elevane å uttrykkje seg. Eg ... -
Principals’ Leadership of Mathematics Teachers’ Professional Development
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Privat- og personarkiver i en digital samtid
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar opp spørsmål om hvilke konsekvenser digitaliseringen har for vår forståelse av privatarkiv-begrepet. I hvilken grad har digitalisering som samfunnsfenomen ført til at vår tradisjonelle tenkning om ... -
Privatarkiv. Bevaring av privatarkiv: veien mot helhetlig samfunnsdokumentasjon
(Bachelor thesis, 2023)Denne teksten handler om den politiske utviklingen for privatarkiv de siste 40 årene og Arkivverkets bevaringsplan for privatarkiv fra 2020. Teksten presenterer ulike politiske utredninger og kulturpolitiske dokumenter som ... -
Problem posing in mathematics education: a comparative study of textbooks in Ethiopia, South Sudan, and Norway.
(Chapter, 2022)This paper presents a comparison of textbooks on Problem Posing (PP) activities. The importance of PP activities is motivated in relation to problem solving (PS), a principal component of mathematics education. Using a ... -
Problematisering av demokratiet i norske samfunnsfagbøker
(Master thesis, 2012)I denne oppgaven presenteres en empirisk undersøkelse av seks lærebøker for det obligatoriske fellesfaget samfunnsfaget i den videregående skolen. Formålet er å vurdere Problematiseringen av ... -
Problemforståelse tilknyttet antirasistisk undervisning
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er rasisme i skolen, med fokus på antirasistisk undervisning. Hensikten har vært å se på en utvalgt aktørs bidrag til antirasistisk pedagogikk. Dette har blitt gjort gjennom et intervju med ... -
Problems created by the (un)clear boundaries between physical education and physical activity health initiatives in schools
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores the relationship between physical education as a school subject, and physical activity health initiatives in schools. Drawing on curriculum theory and discourse theory we study policy documents related ... -
Produktiver Umgang mit Lyrik im fremdsprachlichen Deutschunterricht: Am Beispiel des Rilke-Gedichts "Der Panther" und des Hesse-Gedichts "Liebeslied"
(Master thesis, 2011)Ziel dieser Studie ist ein didaktisiertes Unterrichtskonzept zur produktiven Auseinandersetzung mit Lyrik im fremdsprachlichen Anfängerunterricht zu untersuchen. Damit möchte ich einen Beitrag zum literarischen Werkzeugkasten ... -
Profesjonelle læringsfellesskap på yrkesfag - En kvalitativ studie om yrkesfaglærerens erfaringer og opplevelser av samarbeid
(Master thesis, 2018)Hensikten med dette masterprosjektet er å øke bevisstheten omkring profesjonelle læringsfellesskap som en metode for å heve yrkesfaglærernes kompetanse, både individuelt og kollektivt. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning
(Chapter, 2019) -
Profesjonsforståelse i musikkundervisning
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvilke faktorer som er sentrale for tre allmennlæreres profesjonsforståelse når de underviser i musikk på 1. – 4. trinn. Faktorene som er gjeldende for denne oppgaven er «Kunnskap», ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:323, Doctoral thesis, 2012)Philosophies of Work in Instrumental Music Education In this article-based dissertation I discuss the research question: What philosophies of work are expressed through thematic narrative analyses of instrumental music ... -
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet
(Book, 2014)Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk Praksiser i musikkfeltet Hva er det kunstpedagogen kan og skal? Det musikk- og kunstpedagogiske feltet er i liten grad formelt regulert, og det er mye opp til den enkelte å bestemme ... -
Profesjonsutvikling for inkludering: en studie av læreres samtaler i Lesson Study-arbeid
(Doctoral theses at NTNU;2021:363, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Ideen om en felles offentlig skole har lange tradisjoner i Norge, og inkludering har en tydelig posisjon i norsk utdanningspolitikk. Samtidig pekes det på en rekke utfordringer for å få til en inkluderende ... -
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities
(Doctoral theses at NTNU;2023:306, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag Universitet og praksisskoler deler ansvaret med å legge til rette for lærerstudenters utvikling. I Norge ble disse to læringsarenaene sidestilt som ulike, men jevnbyrdige arenaer i 2010. Ulike kompetanser er ... -
Professional development for inclusive and adaptive education: Lesson Study in a Norwegian context
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents findings from a study examining teacher talk in the early and late phases of a 4-year project in a Norwegian elementary school where Lesson Study was used as a method for professional development. The ...