Profesjonelle læringsfellesskap på yrkesfag - En kvalitativ studie om yrkesfaglærerens erfaringer og opplevelser av samarbeid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2685867Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Hensikten med dette masterprosjektet er å øke bevisstheten omkring profesjonelle læringsfellesskap som en metode for å heve yrkesfaglærernes kompetanse, både individuelt og kollektivt. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling; Hvordan opplever lærere på yrkesfag at lærersamarbeid bidrar til å heve deres profesjonelle kompetanse? Dette masterprosjektet viser at yrkesfaglærere samarbeider mer enn lærere som underviser i fellesfag eller på studiespesialiserende utdanningsprogram. Samtidig foregår mye av samarbeidet på bakgrunn av akutte behov, og er lite fremtidsrettet med tanke på å heve den profesjonelle kompetansen. Yrkesfaglærere er positivt innstilt til profesjonelle læringsfellesskap, men ytre rammer som lite tid og dårlig strukturering, begrenser både omfang og resultat av samarbeidsprosesser. I dette prosjektet fremkommer også at profesjonelle læringsfellesskap alene, ikke er tilstrekkelig for å heve yrkesfaglæreres profesjonelle kompetanse. Systematisk lærersamarbeid er imidlertid en viktig faktor for å videreutvikle yrkesfaglæreres profesjonelle praksis.