Professional development and the potential for collaboration between schools and universities
Doctoral thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
Sammendrag
Universitet og praksisskoler deler ansvaret med å legge til rette for lærerstudenters utvikling. I Norge ble disse to læringsarenaene sidestilt som ulike, men jevnbyrdige arenaer i 2010. Ulike kompetanser er nødvendig for å undervise elever i skolen og lærerstudenter, og tidligere studier har vist at praksislærere har utfordringer i overgangen til å bli lærerutdannere. Denne doktorgradsavhandlingen undersøker hvordan profesjonell utvikling av praksislærere kan fremme samarbeid mellom praksisskoler og universitet. Den metodiske tilnærmingen kan beskrives som en kvalitativt-dominerende mixed methods kasusstudie. Avhandlingen består av ei kappe og tre forskningsartikler. Hver av forskningsartiklene er selvstendige bidrag til forskningsfeltet, men bringer også ny kunnskap og nye perspektiv for å besvare avhandlingens overordnede forskningsspørsmål.
Funnene i avhandlingen viser at profesjonell utvikling av praksislærere kan fremme samarbeid mellom praksisskoler og universitet på ulike måter. For eksempel kan dette gjøres gjennom deltakelse i et nettkurs om veiledning. Gjennom å se funnene fra de tre studiene i sammenheng, framsto det å være villig til å delta i aktivitetene som den overordnede kategorien. Den overordnede kategorien viser betydningen av at alle deltakere i praksisstudiet omfavner aktiviteten, både gjennom å være positive til å invitere til aktivitet, at de deltar i aktiviteten, og at de er villige til å la seg inkludere.
Gjennom å sette søkelys på praksislæres erfaringer og aktiviteter som lærerutdannere, synliggjorde de tre studiene en skjevhet i aktivitetene mellom de to arenaene, og det er fortsatt et gap mellom intensjoner og realiteter om praksissamarbeid mellom praksisskoler og universitetet. Praksislærere veileder lærerstudenter i praksisstudiet, og dette foregår på praksisskolene der praksislærerne jobber. I dette arbeidet har de begrenset kontakt med universitetet. Denne avhandlingen bidrar i hovedsak til økt kunnskap om betydningen av at universitetene er bevisst rollen de har i samarbeidet med praksisskoler om praksisstudiet. Dette samarbeidet bør bestå av mer enn å gi fra seg informasjon.
Summary
Teacher education takes place in two learning arenas that facilitate pre-service teachers' development: the university and partner schools. In Norway, these two arenas were juxtaposed as different but equal learning arenas in 2010. Different competencies are required for teaching students in schools and pre-service teachers in field practice, and previous studies have revealed that school-based teacher educators (SBTEs) struggle in the transition to become teacher educators. This doctoral dissertation examines in what ways professional development of SBTE can promote collaboration between partner schools and universities. To answer the research question, a qualitative-dominant mixed methods case study was applied. The dissertation comprises three research articles and a synopsis. Each of the substudies makes independent contributions to the research field, in addition to providing knowledge and perspectives that can answer the doctoral dissertations´ research question.
The findings highlight that professional development among SBTEs can help promote collaboration between partner schools and universities in different ways, for example by participating in an online professional development programme in mentoring. Willingness stood out as the overarching category when summarising the substudies. The overarching category captured the importance of all actors in field practice embracing the activity, both through showing a willingness to invite to the activity, interact in the activity, and a willingness to be included in the activity.
By focusing on SBTEs’ experiences and activities as teacher educators, the findings revealed a bias in the activities between the two arenas, and there is still a gap between intentions and reality about field practice collaboration between the two actors. The SBTEs are mentoring pre-service teachers in field practice at their partner schools and have limited contact with the universities. The main contribution of this dissertation is that it provides increased knowledge about the importance of universities’ awareness of their role in field practice collaboration, which should be more than being deliverers of information.
Has parts
Paper 1: Dille, Karen Birgitte; Røkenes, Fredrik Mørk. Teachers’ professional development in formal online communities: A scoping review. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 2021 ;Volum 105. s. 1-17 https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103431 This is an open access article under the CC BY license (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).Paper 2: Dille, Karen Birgitte. An online teacher professional development programme as a boundary artefact for new school-based mentors. International Journal of Mentoring and Coaching in Education 2022 ;Volum 11.(4) s. 381-397 https://doi.org/10.1108/IJMCE-11-2021-0105
Paper 3: Dille, K.B.;; Sandvik, L.V.; Einum, E. School-based teacher educators experiences of collaboration in teacher education.