Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1598-1617 av 3409
-
"Jeg har prøvd, men alt stanger bare imot, jeg kommer meg ikke videre"
(Master thesis, 2022)Temaet for dette prosjektet omhandler lærere og barnevernspedagoger erfaringer ved å tilrettelegge for et godt tverrprofesjonelt samarbeid for barnets beste. Med tverrprofesjonelt samarbeid menes her at flere profesjoner ... -
Jeg kan ikke noe særlig om økonomi jeg ... Vi har jo ikke lært om det på skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt opplæring knyttet til personlig økonomi i grunnskolen, med fokus på matematikkfaget. Hensikten med studien har vært å få mer kunnskap om hvordan ungdomsskoleelever vurderer at matematikkundervisningen ... -
"Jeg kan ikke være homofil på ekte, det er jo bare de andre" Lærere og unge skeives erfaringer med seksuell orientering som tema i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilke erfaringer lærere og unge skeive har med seksuell orientering som tema i skolen, hvor deres fortellinger møtes og hvilke implikasjoner funnene har for læreres praksis. Formålet ... -
"Jeg kan skrive om masse ting fordi det er min språk". En studie av andrespråksskriveres skriveerfaringer og skriveridentiteter.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om skriveerfaringer og skriveridentitet til fire andrespråksskrivere som går i mottaksklasse. Andrespråksskrivere kan bidra med nyttige perspektiver på hvordan det er å skrive på et andrespråk ... -
"Jeg liker at hun bruker modelltekst i starten, det gir meg støtte på oppsett og hva som skal være med i de ulike delene" - En undersøkelse av hvordan én lærer tar i bruk et undervisningsopplegg basert på modelltekst, og hvilke spor den setter i elevtekstene.
(Master thesis, 2022)Et tydelig trekk ved norsk læreplanverk og læremidler er vektleggingen av modelltekster som pedagogiske ressurser. Satsingen på utvikling av pedagogiske ressurser har som mål å gi lærere ressurser som kan benyttes i ... -
Jeg må prøve å telle
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven studerer elevers strategier i møte med tallforståelsesoppgaver. Hensikten med å studere dette er å finne ut hvilke strategier elevene benytter, og hvilken tallforståelse som kommer frem gjennom de ulike ... -
Jeg prøvde å sentre til alle
(Master thesis, 2022)Inkludering har vært et viktig begrep og prinsipp i Norge helt siden 1994 da vi sluttet oss til Salamancaerklæringen (UNESCO, 1994). I læreplanen i kroppsøving er det rettet et økt fokus på utvikling av elevers kompetanse ... -
Jeg satt å tenkte på: hva er det jeg egentlig gjør selv
(Master thesis, 2022)Dagens klimautfordringer er et reelt og dagsaktuelt problem. For å kunne nå utslippsmålene satt av FN innebærer det store endringer både på samfunns- og individnivå. Skolen og dens rolle som institusjon i samfunnet har som ... -
«Jeg ser ikke inn i hodet hennes!» En studie av elevers litterære samtaler omkring novellen «JEG/MON», og dens evne til å skape forståelse for andre
(Master thesis, 2022)Sammendrag Våren 2021 startet NTNU opp et prosjekt kalt PRANO – Praksisforankrede norskfaglige masterprosjekter, som min masteroppgave er utarbeidet fra. Derfor har jeg gjennomført forskning i klasserommet og brukt ... -
«Jeg smiler så ekte jeg kan»: En litteraturvitenskapelig studie av barnet som pårørende i seks nyere norske ungdomsromaner
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring ble innført som tverrfaglig emne i forbindelse med at Kunnskapsløftet 2020 tredde i kraft. Dette innebar en ny dreining i norskfaget, og medførte at norsklærere nå skulle undervise i helse. ... -
“Jeg synes det er mest vanlig å skrive slik jeg prater” En sosiolingvistisk studie av elevers dialektale skriving og holdninger i Gudbrandsdalen
(Master thesis, 2022)I denne sosiolingvistiske studien undersøker jeg elevers dialektale skriving og tanker om skriving på dialekt blant tre unge i Gudbrandsdalen. Dagens elever bruker skriftspråket aktivt i både skolesammenheng og på fritiden, ... -
«Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes»
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne studien undersøker hvordan transungdom har opplevd kroppsøving i skolen. Vi søker å forstå hva barrierene i kroppsøvingsfaget består i, og hva som har skapt rom for deltakelse på tross av disse. Studien er basert på ... -
«Jeg trodde læreren var gal» En kvalitativ studie om elevers opplevelse av utendørs svømmeopplæring.
(Master thesis, 2023)Tradisjonell svømmeundervisning har vært i fokus de siste årene, og det er blitt hevdet at den ikke forbereder elevene tilstrekkelig på de utfordringene de kan møte i naturlige vannmiljøer som innsjøer, elver og hav. I ... -
«Jeg trodde læreren var gal». En kvalitativ studie om elevers opplevelse av utendørs svømmeopplæring.
(Master thesis, 2023)Tradisjonell svømmeundervisning har vært i fokus de siste årene, og det er blitt hevdet at den ikke forbereder elevene tilstrekkelig på de utfordringene de kan møte i naturlige vannmiljøer som innsjøer, elver og hav. I ... -
Jeg tror jeg ikke kan engasjere meg i dette, fordi jeg ikke har noe innflytelse på verden
(Master thesis, 2021)Ifølge FNs bærekraftmål skal ulikheten mellom land reduseres og fattigdom i alle dets former utryddes innen 2030. Dette er arbeidsplanen for den globale dugnaden Norge har forpliktet seg til å delta på, og vil dermed i ... -
«Jeg var med en venn, og da snakket vi om hvor mange språk vi kunne, og da sa jeg seks språk, men jeg husker ikke hvem»: En kvalitativ studie av tre flerspråklige elever sine språkportrett
(Master thesis, 2021)Flesteparten av mennesker som fødes i verden i dag, blir introdusert til samfunn hvor flerspråklighet er det vanligste (Wei, 2007, s. 4). Dette gjenspeiles også i skolen, og det er et stort språklig mangfold til stede på ... -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
(Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
(Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
Jeg vil at de skal lære det "ekte" språket. Tekstbøkene sin tid er forbi
(Master thesis, 2021)Lesing er definer som en av de fem grunnleggende ferdighetene av utdanningsdirektoratet. Denne studien undersøker oppfatningen av nettbrett til lesing i engelsk som fremmedspråk i fjerdeklasse. Utvalget besto av en grundig ...