Jeg prøvde å sentre til alle
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007076Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3441]
Sammendrag
Inkludering har vært et viktig begrep og prinsipp i Norge helt siden 1994 da vi sluttet oss til Salamancaerklæringen (UNESCO, 1994). I læreplanen i kroppsøving er det rettet et økt fokus på utvikling av elevers kompetanse i inkludering. Hensikten med denne studien er å få økt kunnskap om elevers forståelse og praktisering av inkludering i kroppsøving. Økt kunnskap om dette vil gjøre at man som lærer kan legge til rette for utviklingen av elevers kompetanse i inkludering, på en bedre måte. Problemstillingen jeg vil belyse i denne oppgaven er, «Hvordan forstår og praktiserer elever på fjerde trinn inkludering i kroppsøving?». For å besvare problemstillingen er det blitt benyttet en kvalitativ metode med observasjon av undervisning og intervju med elever. Datamateriale tar utgangspunkt i observasjon av fire undervisningsøkter i kroppsøving på en time. I etterkant av observasjonene er 12 av elevene blitt intervjuet. Elevene ble valgt ut gjennom et strategisk utvalg for å få et mangfoldig og rikt materiale, tross det lille antallet informanter. For å analysere datamateriale er det blitt brukt en konstant komparativ analysemetode. Observasjonene og intervjuene ble analysert hver for seg med den samme metoden. Mine funn fra intervjuene viser at inkludering i kroppsøving er et krevende begrep for elevene. De knytter begrepet opp mot det å være en del av leken. I intervjuene ble det også tydelig at enkelte rammefaktorer i undervisningen påvirker elevenes inkludering av andre medelever. Dette er faktorer som antall elever på hver gruppe, hvilke elever man kommer på lag med, innholdet i undervisningsøkta, og reglene. Mine funn fra observasjonene viser også at reglene har betydning for elevenes inkludering av medelever. Gjennom observasjonene ble det også tydelig at elevene i større grad inkluderer eget kjønn, og at det finnes atferd som hindrer inkluderingen av alle elever. I tillegg inkluderer elevene i mindre grad andre elever, når det handler om å vinne. Resultatene gir økt kunnskap om elevers forståelse og praktisering av inkludering i kroppsøving. Dette gjør at man som lærer kan legge til rette for videre utvikling av elevers inkluderingskompetanse i kroppsøving. På samme tid trengs det mer forskning på elevers forståelser og praktisering av inkludering, og hvordan læreren kan legge til rette for videre utvikling av elever sin inkluderingskompetanse i kroppsøvingsfaget. Inclusion has been an important concept and principle in Norway since 1994 when we joined the Salamanca Declaration (UNESCO, 1994). In the curriculum in physical education, the focus is on the development of pupils' competence in inclusion. The purpose of this study is to gain increased knowledge about pupils' understanding and practice of inclusion in physical education. Increased knowledge of this will enable the teacher to facilitate the development of the pupils' competence in inclusion, in a better way. The thesis statement of this study is "How do pupils in fourth grade understand and practice inclusion in physical education?". To answer this thesis statement, a qualitative method has been used with observation of teaching and interviews with some pupils. My data material is based on observation of four teaching sessions in physical education in one hour. After the observations, I interviewed 12 pupils. They were selected through a strategic committee to get a diverse and rich material, despite the small number of informants. To analyze my data material, I used a constant comparative analysis method. The observations and interviews were analyzed separately using the same method.My findings from the interviews show that inclusion in physical education is a demanding concept for the pupils. They link the concept of inclusion to being a part of the game. In the interviews, it also became clear that certain framework factors in teaching affect the pupils' opportunity to include other fellow pupils. These are factors such as the number of pupils in each group, which pupils who join your team, the content of the teaching session, and the rules. My findings from the observations show that the rules are important for pupils' inclusion of fellow pupils. Through the observations, it also became clear that pupils include the ones with the same gender as themselves, to a greater extent than others. In addition to this the observation shows that pupils behavior affects whether they include the others or not. In addition, pupils are less likely to include other pupils when it comes to winning.The results provide increased knowledge about pupils 'understanding and practice of inclusion in physical education. This means that you as a teacher can facilitate the development of pupils’ inclusion competence in physical education. At the same time, we need further research on all pupils' understandings and practice of inclusion, and how the teacher can facilitate further development of pupils' competence in inclusion, in physical education.