"Jeg liker at hun bruker modelltekst i starten, det gir meg støtte på oppsett og hva som skal være med i de ulike delene" - En undersøkelse av hvordan én lærer tar i bruk et undervisningsopplegg basert på modelltekst, og hvilke spor den setter i elevtekstene.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006001Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3880]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Et tydelig trekk ved norsk læreplanverk og læremidler er vektleggingen av modelltekster som pedagogiske ressurser. Satsingen på utvikling av pedagogiske ressurser har som mål å gi lærere ressurser som kan benyttes i undervisningen for å skape bedre læring. Selv om læreplanverket LK20 ikke lengre nevner begrepet «modelltekst» eksplisitt, viser ulike kompetansemål til skriveundervisning hvor det er naturlig å bruke modelltekster som ressurs. Til tross for dette viser forskning til manglende kunnskap rundt hvordan modelltekster brukes i skriveopplæringen. Bruken av modelltekster har blitt kritisert for å fremme sjangerformalistisk skrivepedagogikk med mål om å kopiere tekstmønstre. Funn i min studie viser at læreren legger dominerende vekt på formaspektet ved modellteksten og elevenes skriving. Til tross for det motvirkes den instrumentelle måten å benytte modellteksten på ved at hun samler dem inn i løpet av undervisningsøkten og gjennomfører en undervisning som er lærerstyrt, med ledende form for tekstsamtale. Gjennom en kvalitativ kasusstudie undersøker jeg hvordan én lærer tar i bruk et undervisningsopplegg basert på en modelltekst og ser på hvilke tekstlige og tematiske spor undervisningsopplegget gir elevtekster. Empirien er hentet fra norskundervisning i 7.klasse ved en barneskole i Trondheim og er samlet inn gjennom observasjon, kvalitativt intervju med lærer og elevtekstanalyser. Denne studien er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring, hvor tekstsamtale står sentralt. Studien viser hvordan læreren bruker modellteksten i undervisningen sin, sammen med annen form for støtte, og den gir et innblikk i hvilke trekk ved elevtekstene elevene imiterer i egne tekster. One important feature of the Norwegian curriculum is the emphasis on model texts as a pedagogic resource. The development of pedagogical resources aims to provide teachers with tools that can be used to increase learning. Although the new curriculum no longer mentions the term “model text” explicitly, it is natural to use model texts when working with different competence aims targeted at improving students’ writing skills. Despite this, research indicates a lack of knowledge of how to use model texts in teaching. The usage of model texts has been criticized for promoting a formalistic writing pedagogy with the aim of imitating text patterns. This thesis shows that the teacher emphasizes the structure of the model text. Thus, to avoid reproduction, the teacher collects all the papers at the end of the session and uses a teacher dominant teaching approach. Through a qualitative case study, I investigate how one teacher implements a lesson plan, and I examine how this lesson plan affects student texts. The empirical evidence is gathered from a primary school in Trondheim, more specifically during Norwegian language teaching for seventh graders, and it is acquired through observations, qualitative interviews, as well as analysis of student texts. This study is connected to a sociocultural perspective on learning where deconstruction and text conversations are relevant. This study shows how the teacher uses model texts when teaching, together with other resources, and it provides an insight to which features of the model texts students imitate when writing their own texts.