Jeg satt å tenkte på: hva er det jeg egentlig gjør selv
Master thesis

Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
Dagens klimautfordringer er et reelt og dagsaktuelt problem. For å kunne nå utslippsmålene satt av FN innebærer det store endringer både på samfunns- og individnivå. Skolen og dens rolle som institusjon i samfunnet har som oppgave å formidle behovet for og kunnskap om en mer bærekraftig livsstil. Dette i håp om at den neste generasjonen kan handle mer bærekraftig. Derfor er bærekraftig utvikling implementert som et tverrfaglig tema i læreplanen, og nevnes i kompetansemål i eksempelvis Biologi 2 med ordlyden: «drøfte korleis menneskeleg aktivitet påverkar krinsløpa, og utforske tiltak for å vareta dei.» For å nå frem til elevene i håp om å øke deres bevissthet rundt bærekraftig utvikling, er autentiske læringsformer en mulig undervisningsform. Autentiske læringsformer tar utgangspunkt i elevers egne liv og forsøker å fremheve meningsfølelsen til elvene for å øke engasjement. Tidligere forskning har forsøkt å ta for seg de ulike elementene av autentisk forskning i utdanning for bærekraftig utvikling, men etterspør fremdeles et økt erfaringsgrunnlag.
Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan autentiske oppgaver i naturfagundervisningen kan legge til rette for at elever kan få en økt bærekraftsbevissthet, og hvilke utfordringer som eventuelt oppstår underveis. Studien har som hensikt å oversøke om elevene erfarer en økning i en eller flere av kategoriene: bærekraftskunnskap, -holdning og -handling. Studien har i tillegg til hensikt å kartlegge og diskutere barrierene som oppstår underveis i planleggingen og undervisningen. Utvalget er en Vg2-klasse på 26 elever, deres to lærere og en ekstern aktør. Studien baserer seg på pre- og post-spørreundersøkelser fra klassen, i tillegg til totalt fire semistrukturerte intervjuer av elever, lærere og ekstern aktør.
Resultatene i studien indikerer at autentiske oppdrag i samarbeid med en lokal aktør kan ha en positiv effekt på enkeltelevers bærekraftsbevissthet, i dette tilfellet først og fremst miljøbevissthet. Videre viser resultatene at følgende barrierer forekom under planleggingen av undervisningen: manglende kommunikasjon mellom lærer og aktør, og manglende retningslinjer for lærere. Ved selve gjennomføringen av undervisningen viste følgende barrierer seg: oppgaveformulering, mangel på oppfattet nytteverdi, utilstrekkelig med informasjon, manglende vurderingskriterier og læringsmål, og tidsrammen. Barrierene hadde en effekt på undervisningssituasjonen, og på både lærere og elevers opplevelse av læringsutbyttet. Ved å ta hensyn til disse barrierene i fremtidige undervisningsopplegg, vil en trolig få et mer vellykket undervisningopplegg og et større læringsutbytte. Today's climate challenges are a real and current problem. In order to be able to achieve the emission targets set by the UN, this entails major changes at both the societal and individual level. The school and its role as an institution in our society has the task of conveying the need for and knowledge of a more sustainable lifestyle, in hope that the next generation can act more sustainably. Therefore, sustainable development is implemented as an interdisciplinary theme in the curriculum, and is mentioned in competence goals in, for example, Biology 2 with the wording: "discuss how human activity affects the cycle, and explore measures to take care of them." In order to reach the students and raising their awareness of sustainable development, authentic forms of learning are a possible form of teaching. Authentic forms of learning are based on students 'own lives and try to emphasize the students' sense of meaning in order to increase engagement. Previous research has tried to address the various elements of authentic research in education for sustainable development, but still demands an increased experience base.
This master's thesis takes a closer look at how authentic assignments in science teaching can facilitate students' increased awareness of sustainability, and what challenges may arise along the way. The purpose of the study is to examine whether students experience an increase in one or more of the categories: sustainability knowledge, attitude and action. In addition the study aims to map and discuss the barriers that arise during planning and teaching. The target for this study is a Vg2 class of 26 students, their two teachers and an external actor. The study is based on pre- and post-questionnaires from the class, in addition to a total of four semi-structured interviews of students, teachers and external actors.
The results of the study indicate that authentic assignments in collaboration with a local actor can have a positive effect on individual students' awareness of sustainability, in this case primarily environmental awareness. Furthermore, the results show that the following barriers occurred during the planning of the teaching: lack of communication between teacher and actor, and lack of guidelines for teachers. During the actual implementation of the teaching, the following barriers emerged: task formulation, lack of perceived usefulness, insufficient information, lack of assessment criteria and learning objectives, and the time frame. The barriers had an effect on the teaching situation, and on both teachers 'and students' experience of the learning outcome. By taking these barriers into account in future teaching programs, one will probably have a more successful teaching program and a greater learning outcome.