Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 1618-1637 of 3411
-
Jeg vil at de skal lære det "ekte" språket. Tekstbøkene sin tid er forbi
(Master thesis, 2021)Lesing er definer som en av de fem grunnleggende ferdighetene av utdanningsdirektoratet. Denne studien undersøker oppfatningen av nettbrett til lesing i engelsk som fremmedspråk i fjerdeklasse. Utvalget besto av en grundig ... -
"Jeg vil skrive: Bonjour, jag tycker om dej!". En kvalitativ undersøkelse av fire elevers uttrykte flerspråklighet i et transspråkingspedagogisk undervisningsopplegg.
(Master thesis, 2023)Som følger av at det språklige og kulturelle mangfoldet øker i Norge (Språkrådet, 2018; SSB, 2023a, 2023b), øker også antall elever i skolen som har kompetanser i andre språk enn norsk. I denne studien er jeg interessert ... -
Jenter med autismespekterdiagnose i skolen
(Master thesis, 2023)Gjennom den tiårige statlige satsningen kompetanseløftet har fokuset på spesialpedagogisk kompetanse kommet i søkelyset (Utdanningsdirektoratet, 2022). Et av målene med satsingen er å sikre at barn og unge har tilgang på ... -
Jenter med autismespekterdiagnose i skolen
(Master thesis, 2023)Gjennom den tiårige statlige satsningen Kompetanseløftet har fokuset på spesialpedagogisk kompetanse kommet i søkelyset (Utdanningsdirektoratet, 2022). Et av målene med satsingen er å sikre at barn og unge har tilgang på ... -
Jenter og gutters opplevelser med kjønnsforskjeller i skolen.
(Bachelor thesis, 2021)Kjønnsforskjeller i skolen er et fenomen som har fått stor oppmerksomhet i det offentlige rom. I denne oppgaven skal jeg se nærmere på hvilken måte jenter og gutter opplever å bli behandlet i skolen. Jeg er blant annet ... -
Jesus of Nazareth Revisited: Markham J. Geller’s Apotropaic Jesus Forty Years Later
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk-fenomenologisk studie
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2020:70, Doctoral thesis, 2020)Studiens overordnede hensikt har vært å bidra med kunnskap om hvordan jevnaldringsavvisninger og utestenging fra lek i barnehagen oppleves, og hvordan barn forstår empati, som et kunnskapsbidrag til hvordan barnehagen kan ... -
Joikdidaktikk som kunstfaglig didaktikk Med utgangspunkt i joik - En studie i Frode Fjellheims joikdidaktikk
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er joik og hvordan den kan undervises og læres ved en kunstfaglig didaktisk tilnærming. Det er en kasusstudie av kunstnerlæreren Frode Fjellheims didaktikk og hans studie ”Med joik som ... -
Journalføring - et nødvendig onde eller utdatert praksis?
(Bachelor thesis, 2023)NOU 2019:9 Fra kalveskinn til datasjø framla et ønske om å fjerne journalføringsplikten fra den nye arkivloven. De mener «[d]agens journalføringspraksis har bidratt til dårligere arkiver, og journalføringen har etter ... -
JOY OF READING
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven handler om leseglede. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan lærere øke elevers leseglede? Det teoretiske grunnlaget er basert på hva lesing er, og hvorfor lesing er viktig. Videre har jeg ... -
Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Lovtekster regulerer viktige samfunnsområder, og anvendes som verktøy for å utøve skjønn og ta avgjørelser i ulike virksomheter. Artikkelen undersøker hvordan opplæringslova (Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa) ... -
Justifications for teaching literature: A survey study among teachers of Norwegian L1
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The role and importance of imaginative literature in L1 education is a topic of continuous debate. In Norway, working with imaginative literature in several genres, and from various linguistic origins, is only one of several ... -
Kampen om arkivarens sjel. Historieforskningen og arkivvitenskapen – fra partnerskap til kløft
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med denne artikkelen er fra et arkivvitenskapelig ståsted å kommentere spørsmål om hvordan forholdet i dag er mellom historievitenskapen og arkivvitenskapen. Bakgrunnen ligger særlig i de markante endringene som ... -
Kan det være gøy å lese om klimakrisen? En nærlesing av hvordan Erika Fatlands barneroman Vinterkrigen (2017) bruker humor til å formidle klimaendringer.
(Master thesis, 2023)Tematikken for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan humor påvirker fremstillingen av klimakrisen i barnelitteratur. Bakgrunnen for studien er den økte oppmerksomheten klimakrisen og bærekraftig utvikling har fått i ... -
Kan du lære meg å svømme?
(Bachelor thesis, 2019)Ifølge læreplanen i kroppsøving skal elever etter 4. årstrinn kunne være svømmedyktige (Utdanningsdirektoratet, 2015c). Formålet med studien er å belyse problemstillingen: Hva mener ledere ved outsourcet svømmeundervisning ... -
Kan elever på småtrinnet oppnå historisk empati ved bruk av rollespill i undervisningen?
(Master thesis, 2023)I fagfornyelsen er begrepet historisk empati blitt en del av kjerneelemenet «samfunnskritisk tenkning og sammenhenger, men vi har lite til ingen forskning på norske barneskoleelevers mulighet til å oppnå historisk empati. ... -
Kan Heimdall's Quest bidra til klassemiljø?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg temaet hvordan et spillbasert motivasjonssystem kan ha en innvirkning på klassemiljø. Jeg har vært lærer i 12 år ved IKT-servicefag. Dette er en kryssløplinje på vg2, som samler elever med ... -
Kan karakterfrie semestre forbedre læreres vurderingspraksis i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Vurdering har fått et større fokus i den norske skole de siste 20 årene. Karakterer har lenge vært vurderingsnormen i det norske skolesystemet, men i senere tid har karakterfrie semester blitt løftet frem som positivt for ... -
Kan kombinatorikk tegnes?
(Master thesis, 2019)