• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jeg hadde aldri fått til dette om jeg skulle gjort det alene" - å lære gjennom samtale: en observasjonsstudie av 8. klasseelevers arbeid med å løse en generaliseringsoppgave i matematikk i en gruppesituasjon

Varhol, Astrid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Varhol2017.pdf (1.478Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2454604
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Ut fra egen skolegang i norsk grunnskole, en femårig lærerutdanning med årlige praksisperioder gjennom NTNU, og vikartimer på både barneskoler og ungdomsskoler ulike steder i landet, har også jeg erfart at fokuset på muntlige ferdigheter i matematikk i mange tilfeller dessverre nedprioriteres til fordel for individuell oppgaveløsning, ofte rett fra læreboka. Siden muntlige ferdigheter i matematikkfaget blir fremmet i den norske læreplanen, ser jeg det som interessant å finne ut mer om hvordan kommunikasjonen foregår mellom elevene i matematikklasserommet. Dersom god kommunikasjon i matematikkfaget kan bety bedre forståelse og større engasjement i læreprosessen, og dermed være med på å bedre læringsresultatet i faget (Botten, 2016), er det viktig å være klar over og forstå hvordan kommunikasjonen foregår. Det å få innblikk i samtaler som utspiller seg mellom elever i matematikkfaget, kan også være et nyttig verktøy for å kartlegge elevers faglige nivå, og å avdekke eventuelle utviklingsområder blant elevene. I tillegg til å kunne si noe om kvaliteten på dialogene som forekommer mellom elevene. Med dette som utgangspunkt, stiller jeg følgende forskningsspørsmål:

Hvordan samarbeider og diskuterer elever på 8. trinn seg frem til løsninger på en matematisk generaliseringsoppgave i en gruppesituasjon?
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit