Ja, det er f*** meg vanskeligere å lage vurderingskriterier enn å ta prøven
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079538Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3851]
Sammendrag
Sammendrag
Bruken av formativ vurdering i klasserommet har økt de siste årene, gjennom at vurdering og læring i større grad sees i sammenheng. Likevel pekes det på at ungdomsskoleelever har lite de skulle ha sagt når det kommer til vurderingsarbeidet og undervisningen generelt i skolen. En av metodene som kan brukes for å fremme formativ klasseromspraksis, er å inkludere eleven i arbeidet med å utvikle vurderingsrubrikker. Tidligere studier viser at mange elever ser på rubrikker som unyttige, da de har et komplekst og vanskelig språk. I tillegg har elever ulike oppfattelser av hva en rubrikk er. Dette fører til at noen elever blir forvirret, og at andre lar være å lese rubrikkene. Tidligere forskningslitteratur sier at det å inkludere elevene i arbeidet med å utvikle vurderingsrubrikker kan gi elevene et verktøy for retning, gjennom at arbeidet kan bidra til å øke elevenes forståelse og bevissthet for hva de skal lære. En annen studie viser at elevene kan utvikle sine tenkemåter gjennom at de må sette ord på tankene sine, og anvende et naturfaglig språk i dialogen med sine medelever og lærere.
Denne studien ser på en gruppe 10.klassinger og deres lærer sin opplevelse av å la elevene delta i prosessen med å lage samkonstruerte vurderingsrubrikker til en skriftlig prøve i naturfag. Dette er en kvalitativ studie, hvor datamaterialet består av lydopptak av to gruppesamtaler under utformingen av vurderingsrubrikkene, lydopptak av to gruppeintervju i etterkant av prøven, samt notater fra et intervju med deres lærer.
Elevene som deltok i denne studien, sa blant annet at det var vanskelig å lage vurderingsrubrikker, men at det hjalp dem å øve til prøven, det ble enklere å vite hva oppgavene forventet av dem og hva som skulle til for å få en god karakter på prøven. Abstract
The use of formative assessment in the classroom has increased in recent years, as assessment and learning are seen to a greater extent in connection. Nevertheless, the students have little to say regarding assessment work and teaching in general at school. One of the methods that can promote formative classroom practice is to include the student in developing the assessment rubrics. Previous studies show that many students find rubrics useless, as they have complex and challenging language. In addition, students have different perceptions of what a rubric is. These challenges cause some students to become confused and others to stop reading the rubrics. Former studies say that including students in developing assessment rubrics can give them a tool for direction, as the process can increase the student’s understanding and awareness of what they are supposed to learn. Another study shows that students can develop their ways of thinking by putting their thoughts into words and using scientific language in the dialogue with their fellow students and teachers.
This study looks at a group of 10th graders and their teacher's experience of letting the students participate in creating co-constructed assessment rubrics for a written test in science. The study is qualitative, where the data material consists of audio recordings of two group conversations during the design of the assessment rubrics, audio recordings of two group interviews after the test, and notes from an interview with their teacher.
The students who took part in this study said, among other things, that it was challenging to create assessment rubrics but that it helped them to practice for the test as it became easier to understand what was expected of them and what was needed to get a good grade on the test.