• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jakten på den røde tråden: en studie av leksikalsk kohesjon i 13 elevtekster

Sivertsen, Nicolai Misfjord
Master thesis
Åpne
Siverrtsen2017.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465576
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1455]
Sammendrag
Denne studien vil være et forsøk på å vise – og sette ord på – hvordan elever skaper sammenheng i tekst. Jeg vil diskutere ulike tekstlingvistiske teorier, og operasjonalisere disse ved å gjøre analyser av 13 elevtekster med fokus på nettopp sammenhengsmekanismer. Slik blir denne oppgaven et bidrag til å vise at tekstlingvistikk (les: metaspråk) kan brukes for å påvise og sette ord på tekstlig sammenheng. Dermed blir formålet mitt å aktualisere tekstlingvistiske kategorier som redskaper for vurdering av, og respons på, elevtekster. Mine forskningsspørsmål for det videre arbeidet kan sammenfattes slik: Hva karakteriserer sammenhengen i tekster skrevet av elever på 9. trinn? Og finnes det samsvar mellom lærerens karaktervurdering og elevenes bruk av sammenhengsmekanismer i tekstene?
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit