Jakten på den røde tråden: en studie av leksikalsk kohesjon i 13 elevtekster
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
Denne studien vil være et forsøk på å vise – og sette ord på – hvordan elever skaper sammenheng i tekst. Jeg vil diskutere ulike tekstlingvistiske teorier, og operasjonalisere disse ved å gjøre analyser av 13 elevtekster med fokus på nettopp sammenhengsmekanismer. Slik blir denne oppgaven et bidrag til å vise at tekstlingvistikk (les: metaspråk) kan brukes for å påvise og sette ord på tekstlig sammenheng. Dermed blir formålet mitt å aktualisere tekstlingvistiske kategorier som redskaper for vurdering av, og respons på, elevtekster. Mine forskningsspørsmål for det videre arbeidet kan sammenfattes slik: Hva karakteriserer sammenhengen i tekster skrevet av elever på 9. trinn? Og finnes det samsvar mellom lærerens karaktervurdering og elevenes bruk av sammenhengsmekanismer i tekstene?