Jakten på lærelysten En casestudie av feedback som læringsfremmende vurderingspraksis i helse- og oppvekstfag Masteroppgave i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon, studieretning yrkesfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078147Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Yrkesfaglæreren er, som andre lærere, ansvarlige for å vurdere elevers læring og utvikling. Det krever god vurderingskompetanse. De må eksempelvis ha kunnskap om vurdering i egne yrkesfag og gi elever feedback på deres yrkesfaglige utvikling. Yrkesopplæringen foregår på ulike arenaer, noe som krever at vurderingen må tilpasses riktig kontekst. Formålet med vurdering i fag er å fremme læring og bidra til lærelyst underveis i opplæringen. Dette betyr at yrkesfaglæreren skal skape lærelyst hos elevene gjennom sin underveisvurdering. En utfordring er at lærelystbegrepet ikke er tydelig definert av utdanningsmyndighetene.
Denne studien undersøker om det er sammenheng mellom helse- og oppvekstelevers opplevelse av lærelyst og lærerens underveisvurderingspraksis. Feedback er brukt som konkret eksempel på lærerens vurderingspraksis. God vurderingskompetanse er en forutsetning for å praktisere læringsfremmende vurdering. Dette innebærer blant annet å samle relevante data om elevers læring og bruke dette materialet for å designe læringsfremmende undervisnings- og vurderingsaktiviteter, samt gi elever feedback. Elevene skal delta i vurderingen av eget arbeid og kunne reflektere over egen læring og faglige utvikling. Dette er viktig for å få frem elevenes forståelse og perspektiver.
Studien har følgende problemstilling: Hvordan opplever elevene på Vg1 helse- og oppvekstfag lærelyst gjennom yrkesfaglærerens vurderingspraksis?
Casedesign er valgt som metodologisk tilnærming. Jeg forsker i egen klasse, noe som har gitt meg muligheten til å belyse problemstillingen gjennom egen undervisning. Til dette arbeidet har jeg designet et undervisningsopplegg og laget en modell som verktøy for datainnsamling. Modellen tar utgangspunkt i de ulike delene av en undervisningsøkt og gir rom for å undersøke elevenes opplevelse av lærelyst i de ulike delene av økten. Modellen viser også hvordan feedback som underveisvurderingsverktøy er integrert i undervisningen. Modellen inneholder syv kategorier med tilhørende spørsmål og brukes også som utgangspunkt for analysen av studiens datamateriale. Jeg har gitt den navnet «lærelyst-modellen».
Funnene i studien viser at elevene ikke kobler lærelyst til begrepet vurdering. Dette antyder at elevenes forståelse for lærelyst ikke helt samsvarer med formålet for vurdering. Dette fremhever hvor viktig det er å involvere elevene i arbeidet med å utvikle en felles forståelse av hva lærelystbegrepet innebærer. Videre viser funnene at yrkesfaglæreren må kartlegge elevenes forståelse for begrepet og deretter planlegge sin undervisning og aktuelle vurderingsaktiviteter.
Elevene kobler lærelyst til ulike faktorer, men spesielt til lærerens undervisning og innholdet i undervisningen. På spørsmål om hva lærelyst er, svarer elevene at lærelyst er når de har det gøy i undervisningen, læreren er engasjert og de får nok tid til å jobbe med praktiske lærings- og vurderingsoppgaver som er yrkesrettede. Det er viktig å påpeke at elevene opplever lærelyst gjennom feedback som læringsfremmende vurderingspraksis. Dette skjer når læreren gir konkret og beskrivende feedback i den aktuelle aktiviteten som gjennomføres.
Studien min antyder, som mye annen vurderingsforskning, at lærerens bruk av feedback kan fremme læring. Studien viser at yrkesfaglærernes vurderingspraksis er viktig for å opprettholde lærelysten, men feedback nevnes av få elever når de skal forklare hva som gir dem lyst til å lære. Oppsummert er det viktigste at elevene inkluderes i lærerens arbeid med vurdering, nettopp for å ha med elevenes forståelse for hva lærelyst innebærer for den enkelte. Denne informasjonen vil kunne legge grunnlaget for å planlegge undervisningen med læringsfremmende aktiviteter og vurderingspraksiser, som eksempelvis feedback. Similar to other teachers, vocational education and training teachers (VETTs) are responsible for assessing students' learning and development. This requires good assessment skills. For example, they must have knowledge of assessment in their own vocational subjects and provide their students with feedback on their vocational development. Due to the diverse settings of vocational training, it is essential to adapt the assessment to the appropriate context. The purposes of assessment in subjects are to promote learning and contribute to the students' lust for learning (curiosity that motivates investigation and study) during their training. This means that the VETT shall create students' desire to learn through formative assessment. One issue is that the education authorities have not defined the concept of lust for learning.
In this study, I examine whether there is a connection between students attending vocational healthcare studies of lust for learning and the teacher's formative assessment. Feedback is used as an example of teachers' assessment practice. Teachers' assessment competence is a prerequisite for practicing learning-promoting assessment. This includes collecting relevant data on students' learning and using this information to design learning-promoting teaching and assessment activities. Teachers must also give feedback to their students. Students should participate in the assessment of their own work and be able to reflect on their own learning and professional development. To accomplish this aim, it is important to bring out the students' understanding and perspectives. The research question is how do students attending vocational healthcare studies at the first-year level perceive the lust for learning through the vocational teacher's assessment practice?
The methodology is a case design, and I have conducted research in my own class. This has given me the opportunity to shed light on the research question through my own teaching. For this work, I have designed a teaching plan and created a model, which I call "the lust-for-learning model." It is based on the different parts of a teaching session and allows me to explore the students' perception of joy learning in the different parts of the session. The model also shows how feedback as a formative assessment is integrated into a teaching session. The model is used for the data collection in this study and contains seven categories with questions. The model is applied in the data analysis as well.
My study's findings show that the students do not associate the lust for learning with the concept of assessment. This indicates that the students' understanding of the desire to learn does not fully correspond to the purpose of assessment. It is important to involve the students in developing a common understanding of what the concept of lust for learning entails. To create joy in learning through a formative assessment of the students, the VETT must first find out the students' understanding of the term lust for learning. Next, the VETT can plan his teaching session and relevant assessment activities.
The students link their desire to learn to various factors, especially to the teacher's teaching session and the content of the teaching. When asked what the desire to learn means for them, the students answer that they experience it when they have fun in the teaching session, the teacher is engaged, and they have enough time to work on practical learning and assessment tasks that are vocational. It is important to point out that the students experience a desire to learn through feedback as a learning-promoting assessment practice. This occurs when the teacher gives direct and descriptive feedback regarding the actual activity being carried out.
Similar to a lot of other assessment research, my study suggests that the teachers' use of feedback can promote learning. My study shows that VETTs' assessment practices are important for maintaining students' lust for learning, but feedback is mentioned by a few students when they must explain what makes them want to learn. In summary, the students should be included in the teachers' work with assessment to contain their understanding of the individual's concept of lust for learning. This information will lay the foundation for planning teaching sessions with learning-promoting activities and assessment practices, such as feedback.