• Diabetes mellitus type 2 - Pasienten sine erfaringar 

      Sandvik, Hilde Mork (Bachelor thesis, 2019)
      Bakgrunn: Ein reknar med at 5-6% av den vaksne befolkninga i Noreg har diabetes mellitus, og at førekomsten er aukande. Pasientar med type 2-diabetes utgjer den største gruppa diabetespasientar Hensikt: Hensikta med ...
    • Diabetes type 2 : å mestre en ny livssituasjon 

      Stene, Annlau; Thillaiampalam, Shobena (Bachelor thesis, 2015)
      Hensikt: Hensikten er å belyse hva pasienter med diabetes type 2 opplever er viktig sykepleie for at de skal kunne mestre sin nye livssituasjon. Metode: En systematisk litteraturstudie basert på åtte forskningsartikler. ...
    • Diabetes type 2, erfaring med mestring av livsstilendringer 

      Mundanikure, Alice Lyse (Bachelor thesis, 2017)
      Hensikt: Hensikt med oppgaven er å belyse hvilke erfaringer har pasienter med diabetes type 2 med å mestre livsendringer sykdommen medfører. Det er ønskelig at resultater i oppgaven kan bidra til forbedring av sykepleier ...
    • Diabetesopplæring - Barn og unge si oppleving 

      Kristiansen, Amilie Roen; Ville, Ingalena Skår (Bachelor thesis, 2023)
      Bakgrunn: Det å få diabetes som barn og ungdom er utfordrande. Barn opplev store livsendringar og usikkerheit rundt diabetes, og korleis denne påverkar kvardagslivet. Opplæring er sentralt for at barnet skal føle seg ...
    • "Du må være der for å forstå" Sykepleieres opplevelse av ansvaret for å ivareta pårørende ved hjemmedød En kvalitativ studie 

      Kløvning, Merete Brungot (Master thesis, 2024)
      SAMMENDRAG Bakgrunn I Norge dør de fleste på sykehus eller institusjon. Mange ønsker å være hjemme siste tiden av livet, og avslutte livet der. Sentrale myndigheter har som mål at det skal legges til rette for hjemmedød ...
    • Dyp venetrombose 

      Martin Vidhammer Hammersland; Sigurd Vidhammer Tafjord (Bachelor thesis, 2020)
      Sammendrag Bakgrunn: Pasienter som er innlagt på sykehus etter et kirurgisk inngrep har 135 ganger så høy risiko for å utvikle dyp venetrombose. Risikoen øker betraktelig når pasienten blir immobil etter operasjon, som ...
    • The effect of using desktop VR to practice preoperative handovers with the ISBAR approach: a randomized controlled trial 

      Andreasen, Eva Mari; Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak Irgens; Høigaard, Rune; Haraldstad, Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Aim: The aim was to investigate whether second-year undergraduate nursing students practicing the Identification-Situation-Background-Assessment-Recommendation (ISBAR) communication approach in a desktop virtual reality ...
    • Effects of the Informed Health Choices secondary school intervention on the ability of students in Rwanda to think critically about health choices: A cluster-randomized trial 

      Mugisha, Michael; Nyirazinyoye, Laetitia; Simbi, Clarisse Marie Claudine; Chesire, Faith Chelagat; Senyonga, Ronald; Oxman, Matt; Nsangi, Allen; Semakula, Daniel; Rose, Christopher James; Moberg, Jenny Olivia Jenkins; Dahlgren, Astrid; Kaseje, Margaret; Lewin, Simon Arnold; Sewankambo, Nelson K.; Rosenbaum, Sarah Ellen; Oxman, Andrew David (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Aim The aim of this trial was to evaluate the effects of the Informed Health Choices intervention on the ability of students in Rwandan to think critically and make Informed Health Choices. Methods We conducted a ...
    • Effects of the Informed Health Choices secondary school intervention: A prospective meta-analysis 

      Chesire, Faith Chelagat; Mugisha, Michael; Ssenyonga, Ronald; Rose, Christopher James; Nsangi, Allen; Kaseje, Margaret; Sewankambo, Nelson K.; Oxman, Matt; Rosenbaum, Sarah Ellen; Moberg, Jenny Olivia Jenkins; Dahlgren, Astrid; Lewin, Simon Arnold; Oxman, Andrew David (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Aim The aim of this prospective meta-analysis was to synthesize the results of three cluster-randomized trials of an intervention designed to teach lower-secondary school students (age 14–16) to think critically about ...
    • Effekten av musikkterapi på utagerende atferd hos pasienter med demens 

      Sunde, Tonje (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: I Norge i dag er det over 70 000 personer som har en slags form for demens, i tillegg til at ca. 10 000 nye personer får sykdommen hvert år. Tallene kan være usikre da det finnes ca. 25 000-30 000 personer som ...
    • An efficient and lightweight multiperson activity recognition framework for robot-assisted healthcare applications 

      Shah, Syed Hammad Hussain; Karlsen, Anniken Susanne Thoresen; Solberg, Mads; Hameed, Ibrahim A. (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Aging is inevitably associated with a decline in physical abilities and can pose challenges to the social lives of elderly individuals. In long-term care facilities, group exercise is instrumental for keeping elderly ...
    • Ein kvalitativ studie om helsepersonell sine erfaringar med bruk av digitale tilsyn på sjukeheim 

      Røyset Bruvik, Ida Kristin; Berstad, Eileen Grete (Bachelor thesis, 2022)
      Hensikt: Å få innsikt i helsepersonell sine erfaringar med bruk av digitale tilsyn på sjukeheim. Bakgrunn: Velferdsteknologi er i stadig utvikling og blir ein større del av helsetenesta som blir tilbydd. Dermed ønsker ...
    • Ein meiningsfylt kvardag for sjukeheimsbebuarar 

      Vik, Lone (Bachelor thesis, 2020)
      Hensikt: Hensikta med studien er å undersøke kva som bidreg til ein meiningsfylt kvardag for bebuarar på sjukeheim. Metode: Systematisk litteraturstudie basert på seks kvalitative og to kvantitative forskingsartiklar. ...
    • Ekspert i eget liv - Barnas erfaringer fra sykehuset 

      Holmedal, Marthine Bjelland; Olsbakk, Elin Flaa (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse hvilke erfaringer barn har etter innleggelse i somatisk sykehus, og hva de ser på som viktig. Metode: Denne oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Det ble søkt i fire ...
    • Ektefeller til personer med demens 

      Flø, Caroline; Hatløy, Hanne (Bachelor thesis, 2015)
      Bakgrunn: Demens er en folkesykdom, og over 70 000 nordmenn lever i dag med demens. Ettersom det blir stadig flere eldre i befolkningen, blir det flere som får demens. Over 30 000 av disse personene bor hjemme og de fleste ...
    • Eldre pasienters erfaringer ved å flytte på et sykehjem 

      Gjørsvik, Iselin Oldeide (Bachelor thesis, 2017)
      Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få økt kunnskap og forståelse over hvilke erfaringer eldre pasienter har ved å flytte på et sykehjem. Metode: Metoden i oppgaven er en systematisk litteraturstudie basert på åtte ...
    • «En barndom fri for vold – helsesykepleiers erfaringer i et forebyggende perspektiv» 

      Øyhus, Marianne; Berling, Jorun (Master thesis, 2024)
      Bakgrunn: Vold i nære relasjoner (VINR) er et globalt folkehelseproblem og rammer barn verden over. I Norge har omtrent 1 av 4 barn opplevd minst én alvorlig form for barndomsvold. Konsekvensene er mange og i verste fall ...
    • En kvalitativ studie av den kommunale koordinatorordningen for barn og unge med behov for langvarige og koordinerte tjenester 

      Talberg, Inger Helen (Master thesis, 2024)
      I det offentlige finnes det ulike koordinatorordninger, som har til hensikt å samordne tjenestetilbudet til tjenestemottakere som har sammensatte behov og tjenester fra flere aktører (Vik & Aarseth, 2019). Koordinatorordningene ...
    • En kvalitativ studie av helsesykepleiers erfaring med bruk av Livet&Sånn i barneskole 

      Nerem, Maria Birthe; Tennfjord, Sunniva Sæther (Master thesis, 2024)
      Hensikten med studien er å få et innblikk i helsesykepleiers erfaring med Livet&Sånn i barneskolen. Det finnes mye forskning som viser at intervensjoner som skal løfte elevenes kunnskap om psykisk helse er gunstig for ...
    • En kvalitativ studie av helsesykepleiers erfaring med bruk av Livet&Sånn i barneskole 

      Nerem, Maria Birthe; Tennfjord, Sunniva Sæther (Master thesis, 2024)
      Hensikten med studien er å få et innblikk i helsesykepleiers erfaring med Livet&Sånn i barneskolen. Det finnes mye forskning som viser at intervensjoner som skal løfte elevenes kunnskap om psykisk helse er gunstig for ...