En kvalitativ studie av helsesykepleiers erfaring med bruk av Livet&Sånn i barneskole
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med studien er å få et innblikk i helsesykepleiers erfaring med Livet&Sånn i barneskolen. Det finnes mye forskning som viser at intervensjoner som skal løfte elevenes kunnskap om psykisk helse er gunstig for elevenes opplevelse av egen helse og velvære, samt deres evne til å oppsøke hjelp når de trenger det. Livet&Sånn er et universalforebyggende program som ble utviklet i kjølvannet av den nye folkehelseloven, og innføringen av det tverrfaglige temaet livsmestring og folkehelse i barneskolen. Livet&Sånn er tatt i bruk av flere barnehager og skoler på Nord-Vestlandet som undervisningsprogram for å gi barn og unge en innføring i flere tema om psykisk helse som følelser, vennskap og det som er vondt og vanskelig. Det finnes ingen forskning på Livet&Sånn og hvordan det har virket inn på strukturene i skolen og skolehelsetjenesten. Temaene som presenteres i programmet er tradisjonelt noe som skolehelsetjenesten og helsesykepleiere har undervist i, både på gruppenivå og på individuelt nivå. Vi anser det derfor som relevant å se på helsesykepleiers erfaring med dette programmet i skolen. The purpose of the study is to gain insight of public health nurses' experience with Livet&Sånn in primary schools. Existing research shows that interventions to raise students' knowledge about mental health are beneficial for students' experience of their own health and well-being, as well as their ability to seek help when needed. Livet&Sånn is a universal preventive program that was developed in the wake of the new Public Health Act and the introduction of the interdisciplinary topic life management and public health in primary schools. Livet&Sånn has been adopted by several kindergartens and schools in the North-West of Norway, as a teaching program to give children and young people an introduction to several topics about mental health such as emotions, friendship and sensitive or difficult experiences and thoughts. There is no research on how Livet&Sånn has affected the structures in the school and the school health service. The topics presented in the program are traditionally something the school health service and health nurses have taught and had in their mandate, both at group level, and at individual level. Hence, we consider it relevant to look at public health nurses' experience with this program in schools.