• T-BOX Bærbar boks-simulator for laparoskopisk kirurgi 

      Smalø, Markus (Master thesis, 2024)
      Dette prosjektet er en videreføring av TPD4500 Design 9, Fordypningsprosjekt, hvor Amal Koshy Abey og jeg utviklet en bærbar bokssimulator for grunnleggende laparoskopiske ferdigheter i samarbeid med SINTEF og Nasjonal k ...
    • Taleinteraksjon: Den nye fjernkontrollen? 

      Amundsen, Jørgen Hoff (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven utforsker, gjennom utvikling og evaluering av en forskningsprototype, hvordan voice-first interaksjon kan påvirke brukeropplevelsen i TV-produkter. Først utforskes state of the art innen multimodale ...
    • Tangible Virtual Assistants: A Study of Solution for Augmented Reality Interfaces and Interaction Techniques 

      Lam, Khoi (Master thesis, 2019)
      This research explores the combination of two technology - Augmented Reality (AR) and Virtual Assistant (VA). AR has been developed for several decades and has high potential of being applied in various industries such as ...
    • Teaching advanced technology (ADAS) and use of touch screens in driver training in Norway 

      Sætren, Gunhild Birgitte; Vaag, Jonas Rennemo; Saghafian, Mina; Wigum, Jan Petter; Helde, Roger (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      As many as 4,601 people were injured or killed on the roads in Norway in 2022. This number is too high and highlights the necessity of putting road safety on the agenda. The car industry today is represented by a vast ...
    • Teaching strategic and systems design to facilitate collaboration and learning 

      Liem, Andre (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      As strategic and systems approaches are becoming more relevant in design education when it concerns collaborative projects with the industry, an explicit systems design methodology is needed to structure collaboration and ...
    • Teen Evaluations of a Game Targeting School Refusal 

      Høiseth, Marikken; Holme, Sindre; Ek, Sondre; Gabrielsen, Charlotte Tendenes; Alsos, Ole Andreas (Chapter, 2020)
      Serious games can be a supplement to early intervention and treatment of school refusal. In this work-in-progress, we report on findings from an evaluation session in which teenagers gave detailed feedback on Gnist (English: ...
    • Tekniske og sosiale faktorer for drift av Gjøvik Student-TV 

      Isachsen, Håvard Gjeisklid; Sundby, Christoffer (Bachelor thesis, 2012)
      NORSK: I dette prosjektet har gruppen etablert et studio for videopodcastproduksjon og livestreaming. Gruppen har vurdert mulighetene for å etablere en student-TV på Høgskolen i Gjøvik og hva som må til for å skape en ...
    • Telepresence : en dynamisk webside og interaktiv CD-ROM 

      Bjerke, Cecilie; Brenna, Marthe; Hovden, Lene; Soltvedt, Bjørn Christian (Bachelor thesis, 2002)
      Vi fikk i oppgave å lage en ny web side for nettverksbasert multimedia. Denne nye siden skal være dynamisk med muligheten for administrator å opprette nye sider med tekst og bilder, redigere gamle sider, legge ut ...
    • TeleVisjon : designhåndbok for lokal-TV 

      Devold, Morten; Hàng, Kim Erik (Bachelor thesis, 2004)
      NORSK: Prosjektet innebærer profi lering av lokal-TV-kanalen TVNordvest. Sluttproduktet er en designhåndbok med retningslinjer for grafi sk utformelse. Håndboken dekker både TV-sendinger og trykt materiell, og skal ...
    • Teltbelysning 

      Moe, Erik (Master thesis, 2011)
      Stadig flere tyr til friluftslivet. Man søker opplevelser og spenning, men samtidig ro og fred. Som i byen holder man koken lenge etter mørkets frembrudd, spesielt hvis man er på tur med andre. Den varme middagen, kakaoen, ...
    • Testing: PreViS. Usability Evaluation of a Prehospital Emergency Telemedicine System. 

      Rivera Marcano, Glorialba (Master thesis, 2022)
      Abstract The Norwegian Health Center Sykehuset Innlandet is currently exploring the potential of integrating live video conference capability into emergency response/paramedic activities through a system called PreViS. ...
    • The case study “Framtidsbilder Trondheim sentrum 2050” 

      Wensaas, Kristina ebbing; Pettersen, Ida Nilstad; Smørdal, Ole (Research report, 2020)
      This report is a summary of the case study in Trondheim in the research project CoConstructing City Futures (3C) and the collaboration between the research project and Trondheim municipality’s planning office. The main ...
    • The Design Development of a Digital Inclusive Activity Scheduler 

      Østberg, Mathias (Master thesis, 2024)
      Formålet med denne oppgaven var å utvikle forslag til en digital inkluderende aktivitetsplanlegger, med mål om å forbedre selvstendighet, autonomi og inkludering i planlegging av aktiviteter for personer med kognitive ...
    • The Development of "Tempero Beregningsmodeller" 

      Amdal-Larsen, Lena; Bertelsen, Vilde Gunnes (Bachelor thesis, 2022)
      Tittel: Utviklingen av “Tempero Beregningmodeller” Dato: 13.05.2022 Deltagere: Lena Amdal-Larsen and Vilde Gunnes Bertelsen Veileder: Lefteris Papachristos Oppdragsgiver: Tempero Energitjenester AS Stikkord: BWU, ...
    • The Effect of Opponent on Player Experience: Solo Play vs. Human vs. Artificial Intelligence 

      Sommerfelt, Eilert Forsberg (Master thesis, 2024)
      Motstanderen er en viktig del når det kommer til å skape en morsom spillopplevelse; den utfordrer spilleren, hjelper dem med å forbedre sine evner og får dem til å overvinne hindringer. I video spill finnes det to hovedtyper ...
    • The encounter between two research disciplines – innovation through rethinking values and mealtime in nursing homes 

      Wigum, Kristin Støren; Vinsnes, Anne Guttormsen (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      More than 44,000 Norwegian citizens live in nursing homes. Many health problems are related to malnutrition and under-nourishment. Registered nurses are responsible for the care quality in nursing homes. Due to limitations ...
    • The Future of Design for Sustainable Behaviour, Revisited 

      Boks, Casparus Burghardus; Lilley, Debra; Pettersen, Ida Nilstad (Chapter, 2017)
      At the 2009 Ecodesign conference, the results of a survey on the future of design for sustainable behaviour (DfSB) were presented. In this paper, the survey is revisited, and responses from both surveys are compared and ...
    • The Health Promoting Potential of Interactive Art 

      Cappelen, Birgitta; Andersson, Anders-Petter (Chapter, 2018)
      In this paper, we argue for the value of participatory and interactive art, to increase the quality of health and health promoting technology, for children with special needs. UN states through several conventions that ...
    • The Highly Sensitive Person and Chatbots: What personality traits are more important to have in a chatbot, based on a person's HSP value. 

      Lønvik, André Tørlen (Master thesis, 2022)
      Samtaler mellom mennesker og datamaskiner har i økende grad blitt billigere og mer tilgjengelig over hele verden gjennom bruk av chatbots. Det er fastslått at det å gi chatbots personlighet øker brukervennligheten og ...
    • The Hub @ Gjøvik: A Service Design Approach to Improved University Student Experience and Wellbeing 

      Kjøpstad, Joakim (Bachelor thesis, 2024)
      I dette bachelorprosjektet designes et løsningsforslag for forbedret studenttrvisel ved NTNU Gjøvik. StudyWell, som er et pågående prosjekt med fokus på å forbedre studenthelse og trivsel ved Norges teknisk-naturvitenskapelige ...