Recent Submissions

  • Chat Room safety: Keeping children safe in online environments 

    Sylstad, Marit (Master thesis, 2021)
    Barn og unge bruker mer og mer av sin tid på internett. I en alder av ti har nesten alle barn tilgang til en smarttelefon. Ni av ti barn og unge i alderen ni til 18 bruker ett eller flere sosiale medier, og andelen øker ...
  • Design av avstiver for splitboardbinding 

    Steen, Olve Sigurd (Master thesis, 2021)
    Denne oppgaven tar for seg utfordringer knyttet til traversering av bratte fjellseksjoner med splitboard. Splitboard er et snowboard som kan splittes på langs til to separate ski for å gå på topptur. Man setter feller på ...
  • VRehab – Designing for VR-based serious games in neurorehabilitation 

    Støen, Anders Bråten; Fridheim, Magnus Lie (Master thesis, 2021)
    Bakgrunn Ervervet hjerneskadet (EH) er begrepet for enhver skade på hjernen etter fødsel. EV er vanlig og en av de største årsakene til død og uførhet i verden. Disse skadene kan påvirke både fysiske og kognitive ...
  • Digitale konsertopplevelser - En forlenget opplevelse 

    Møller, Stina Sofie; Øygard, Ingrid Thorsnæs (Master thesis, 2021)
    Denne masteroppgaven utforsker brukeropplevelser knyttet til digitale konserter. I mars 2020 ble kulturbransjen satt på vent med nedstenging og sosial distansering på grunn av koronapandemien. På sosiale medier dukket det ...
  • Introducing gleaning to Norway 

    Hoff, Kristine Lygre; Frey, Julie Marzano (Master thesis, 2021)
    Formålet med dette prosjektet har vært å designe en løsning for å redusere matsvinn i jordbruket og dekker urbane behov, gjennom nye samarbeid og kanaler. Matsvinn og sult er to motstridene og komplekse problemer, som ...
  • Urfolk i media: En studie om bruken av spilldesign for å fremme samisk kultur 

    Nguyen, Danny Bao; Fjellbirkeland, Victoria Welle (Master thesis, 2021)
    Denne rapporten beskriver vår prosess gjennom utviklingen av en fungerende og spillbar prototype av et spill, som har som formål å fremme samisk kultur. Innsikt og analyse Gjennom litteratursøk og intervju forsøkte vi ...
  • Creating a sense of togetherness in remote Virtual Reality workshops – A collaborative study of applied design and entrepreneurship 

    Kvam, Sondre; Larsen, Andreas Ore; Wulvik, Tobias (Master thesis, 2021)
    Oppgaven utforsker hvordan VR-programvare kan utformes for å gjøre det appellerende å holde “remote” workshops, ved å sammenligne funn fra et fire måneders Lead User innovasjonsprogram med relevant litteratur. Når vi ...
  • Digitale konsertopplevelser - En forlenget opplevelse 

    Møller, Stina Sofie; Øygard, Ingrid Thorsnæs (Master thesis, 2021)
    Denne masteroppgaven utforsker brukeropplevelser knyttet til digitale konserter. I mars 2020 ble kulturbransjen satt på vent med nedstenging og sosial distansering på grunn av koronapandemien. På sosiale medier dukket det ...
  • VRehab – Designing for VR-based serious games in neurorehabilitation 

    Støen, Anders Bråten; Fridheim, Magnus Lie (Master thesis, 2021)
    Bakgrunn Ervervet hjerneskadet (EH) er begrepet for enhver skade på hjernen etter fødsel. EV er vanlig og en av de største årsakene til død og uførhet i verden. Disse skadene kan påvirke både fysiske og kognitive evner. ...
  • Hatching the Future of Urban Chicken Keeping 

    Melen, Ida Maria Corsepius; Syse, Anna Caroline (Master thesis, 2021)
    Denne masteroppgaven beskriver designet av to konsepter for etablering av delt urbant hønsehold i borettslag i Trondheim, som har som mål å tilrettelegge for økt livskvalitet og tettere relasjon til naturen. I en tid der ...
  • Design for trust 

    Håkonsen, Eline; Jensen, Amalie Damsgaard (Master thesis, 2021)
    Tillit er en grunnleggende, men skjør, drivkraft i samfunnet - og en viktig bidragsyter til blant annet innovasjon, samarbeid, informasjonsdeling og økonomisk utvikling. Det er mange insentiver for å utforske hvordan ...
  • Urfolk i media: En studie om bruken av spilldesign for å fremme samisk kultur 

    Nguyen, Danny Bao; Fjellbirkeland, Victoria Welle (Master thesis, 2021)
    Denne rapporten beskriver vår prosess gjennom utviklingen av en fungerende og spillbar prototype av et spill, som har som formål å fremme samisk kultur. Innsikt og analyse Gjennom litteratursøk og intervju forsøkte vi ...
  • Vis veien 

    Liaaen, Aslak Høberg; Bell, Torgeir Timenes (Master thesis, 2021)
    Sammendrag Dette prosjektet er et nytt veivisningssystem for mellomhastighetstrafikanter i Trondheim. De eksisterende skiltene for sykkelveivisning er i vår mening ikke tilpasningsdyktig og møter ikke behovene til ...
  • Introducing gleaning to Norway 

    Hoff, Kristine Lygre; Frey, Julie Marzano (Master thesis, 2021)
    Formålet med dette prosjektet har vært å designe en løsning for å redusere matsvinn i jordbruket og dekker urbane behov, gjennom nye samarbeid og kanaler. Matsvinn og sult er to motstridene og komplekse problemer, som ...
  • Design av en flatpakket og modulær møbelserie for private hjem - med fokus på estetisk-, materiell- og funksjonell kvalitet 

    Møller, Martin Bolin; Beinnes, Vebjørn Kvammen (Master thesis, 2021)
    Bakgrunn: Møbelforbruket blant nordmenn har firedoblet seg de siste 30 årene, og fortsetter å øke. Møbler med potensial for et langt liv blir stadig oftere kastet uten å være ødelagte. Dette betyr at mange av møblene som ...
  • Vis veien - Nytt veivisningssystem for mellomhastighetstrafikanter i Trondheim 

    Liaaen, Aslak Høberg; Bell, Torgeir Timenes (Master thesis, 2021)
    Sammendrag Dette prosjektet er et nytt veivisningssystem for mellomhastighetstrafikanter i Trondheim. De eksisterende skiltene for sykkelveivisning er i vår mening ikke tilpasningsdyktig og møter ikke behovene til ...
  • Creating a sense of togetherness in remote Virtual Reality workshops – A collaborative study of applied design and entrepreneurship 

    Kvam, Sondre; Larsen, Andreas Ore; Wulvik, Tobias (Master thesis, 2021)
    Oppgaven utforsker hvordan VR-programvare kan utformes for å gjøre det appellerende å holde “remote” workshops, ved å sammenligne funn fra et fire måneders Lead User innovasjonsprogram med relevant litteratur. Når vi ...
  • By- og parktrær: Ivaretagelse som trevirke gjennom systemdesign, og eksemplifisering av et endeprodukt gjennom formgiving. 

    Bøvre, Katinka Yun Bøhn (Master thesis, 2021)
    Oppgavens mål har vært å kartlegge hva som skjer med by- og parktrær i dag, og hvordan de kan settes i system for å bli utnyttet som trevirke. Videre har en utformingsdel blitt inkludert for å vise eksempler på produkter ...
  • Robots as co-worker: Designing for trust 

    Hjemly, Elise Christin Lind Hjemly (Master thesis, 2021)
    Robotene kommer - men er vi klare? Mens roboter lenge virket som en fjern sci-fi-drøm, kan vi i dag møte selvkjørende roboter som klipper plenen, støvsuger hjemmene våre eller kjører nedover gaten med en pakke. Denne ...
  • Design av kjøkken for Mikrohus ved bruk av ombruksmaterial 

    Pantelatos, Leander Spyridon (Master thesis, 2021)
    Oppgaven ble initiert av NTNU Wood, i forbindelse med et mikrohus som var under bygging. Målet for mikrohusprosjektet var å kun benytte ombruks- eller overskuddsmateriale. Huset skulle senere benyttes i forskningssammenheng. ...

View more