• Object Retrieval and Student Behavior Using Tags in a Learning Context 

      Hochlin, Christian (Master thesis, 2011)
      Learning objects are reusable digital resources used in education. They are expensive to create and it is hard to maintain a sufficient amount of metadata in them. This impedes the ability to locate learning objects for ...
    • Objektsegmentering og tekstdeteksjon i forelesningsvideo 

      Grythe, Eirik (Master thesis, 2005)
      NORSK: I en del videoovervåkningssituasjoner ønsker man til enhver tid å se hva bakgrunnen i videoen inneholder. For å gjøre dette må man segmentere vekk objektene som beveger seg i forgrunnen. I denne oppgaven er det ...
    • Obstacle cuing in Augmented Reality Head Up Displays. Perceptual tunneling and effect of cuing 

      Karande, Chetana (Master thesis, 2021)
      Bruken av Augmented Reality (AR) har økt det siste tiåret. Nå er applikasjonene ikke bare begrenset til luftfartsindustrien og militæret, men brukes også i forbrukermarkedet. Det foregår mye forskning i bilindustrien. Den ...
    • Occupant engagement in the office environment: role assumptions about the building manager 

      Valle, Roberto; Boks, Casper; Berker, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Purpose This paper aims to put the building manager (BM) as the professional responsible for implementing occupant engagement initiatives (OEIs) in the work environment and discusses the challenges they may experience in ...
    • Og bakom skjermen synger skogene - En diskusjon rundt digitalisering og tapet av fysisk interaksjon utforsket gjennom fysiske visuelle uttrykk 

      Fossøy, Eirin Mari (Master thesis, 2021)
      Denne masteroppgaven diskuterer digital interaksjon, med fysiske visuelle uttrykk som motpol og forskningsmetode. Fysiske Visuelle uttrykk brukes i en spekulativ design prosess for å synliggjøre forskjellen mellom digital ...
    • An old game, new experience: exploring the effect of players’ personal gameplay history on game experience. 

      Inal, Yavuz; Wake, Jo Dugstad (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This experimental study explores how game experience differs between players with different gameplay histories within the same game universe. We are interested in how prolonged engagement with a game series affects the ...
    • OLKweb søknadsmodul 

      Hjelmeland, Ivan Lé; Kjelsrud, Emil; Melbostad, Ole Christian (Bachelor thesis, 2013)
      NORSK: Etter 2-årig yrkesfaglig utdannelse skal elevene gjennomføre opplæring gjennom en lærlingperiode i bedrift. I 2012 var det kun 29% av elever med yrkesfaglig utdannelse som gjennomførte sin læreplan, i Oppland ...
    • Omkreft.no - En informasjonsnettside for familier med et kreftsykt barn 

      Søreide, Inga Nedrebø (Master thesis, 2018)
      Rapporten består av 11 kapitler, ikke inkludert starten av rapporten som tar for seg innledningen. De to første kapitlene «Introduksjon» og «Metode» beskriver bakgrunnen for prosjektet og måten jeg har tilnærmet seg oppgaven ...
    • Omnomnom: brukergrensesnitt for forelesningsopptak system 

      Behrens, Tina Haaskjold; Solbakken, Malin Ask; Bjørstu, Lena (Bachelor thesis, 2012)
      NORSK: Omnomnom er et brukergrensesnitt utviklet for IT-tjenesten ved Høgskolen i Gjøvik sitt egenutviklede system for forelesningsopptak. Grensesnittet viser forelesninger som er gjort og gir ansatte mulighet til å logge ...
    • Omskriving av tekniske feilmeldinger med klarspråk 

      Munkebye, Mayli Mina (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven undersøker behovet for å redesigne Feide datakvalitetsverktøy for å forbedre datakvaliteten hos vertsorganisasjonen i Feide. Dårlig datakvalitet måles hvis det er feil på data på en Feide-bruker til ...
    • Omsorgsteknologi 

      Hegdahl, Asbjørn; Helle, Maren (Master thesis, 2013)
      Bakgrunn:Den økende andelen eldre i samfunnet medfører store utfordringer de kommende årene både for privat og offentlig sektor. Omsorgsteknologi er teknologiske løsninger rettet mot pasient, pårørende og/ eller helse- og ...
    • Open World Navigation and the Effects of Diegetic Elements in Video Games 

      Solheim, Jakob (Master thesis, 2021)
      Dette prosjektet undersøkte i hvilken grad diegetiske elementer påvirker en spiller's innlevelse (immersion). En spørreundersøkelse ble satt opp og distribuert til 102 deltakere for å bedre kunne forstår spilleres vaner, ...
    • Oppland Arbeiderblad for unge 

      Ivarjord, Catrine; Bergersen, Heidi (Bachelor thesis, 2014)
      NORSK: Denne rapporten bygger på dagens samfunnsproblem hvor unge og studenter er for lite opptatte av hva som skjer i det lokale og regionale nyhetsbildet. Oppgaven i det moderne samfunnet blir å fange de unges oppmerksomhet ...
    • Opplevelsen av å vente - Design for barn i møte med stressende situasjoner 

      Sivertsen, Hanne (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven utforsker forskjellige fagdisipliner, naturfenomener og sunn fornuft, for å få kunnskap om hvordan man kan forbedre oppfatningen av å vente, spesielt for barn som venter på noe som kan virke stressende. ...
    • Opplevelsesbygg for Mehuken Vindpark 

      Sven-Erik Markhus Kaiser (Master thesis, 2020)
      I Mehuken Vindpark på Vågsøy står det et tomt vindmøllefundament. På det skal det settes opp en bygning, til nytte for lokalbefolkningen og andre brukere. Bygningen skal bidra til positive opplevelser og gi muligheten for ...
    • Opplæring av røktere i landbaserte oppdrettsanlegg 

      Kvietková, Barbora (Master thesis, 2019)
      “Må all vekst i norsk oppdrett tas på land?” var årets tema på TEKSET konferansen, der aktører fra den norske landbaserte oppdrettsnæring møter og diskuterer "utfordringer og fremtidens løsninger relatert til teknologi og ...
    • Optimalisering av brukervennlighet for produksjonsstyringsverktøy av betongherding. 

      Adalheidur Magnusdottir (Master thesis, 2020)
      Denne oppgaven fremstiller en menneskesentrert designprosess og systemanalyse av produksjonsstyringsverktøyet Maturix ved å utføre ekspertintervjuer, feltobservasjon på E39 og casearbeid av bedrift i implementeringsfase ...
    • Optimalisert onboarding: Utvikling og design av anbefalinger for onboardingsprosessen 

      Sæbø, Solveig Maria (Master thesis, 2023)
      Onboarding har vært et tema for forskning i flere tiår, og er stadig like aktuelt. Organisasjoner må i dagens arbeidsmarked jobbe hardt for å rekruttere og holde fast på talenter, og turnover er et stort problem. Mislykket ...
    • Organisasjonskultur – strategiforslag og tiltaksplan for NordBook AS 

      Bogstrand, Vegard; Habbestad, Christian Balchen; Strand, Veronica Svoren (Bachelor thesis, 2008)
      NORSK: Denne rapporten gir en innføring i organisasjonskultur og endring, samt en konkret tiltaksplan som vil fungere som vår vurdering av hvordan vi ville løst kulturproblemene hos NordBook AS. Samlet resulterer dette i ...
    • Organisasjonskulturer i Markedsagentene 

      Hoe, Cecilie; Simonsen, Terese; Petersen, Andreas (Bachelor thesis, 2009)
      NORSK: Denne bacheloroppgaven er gitt av Markedsagentene, et samarbeidsnettverk dannet av Idéhuset Sandbeck, Tag Studio Oslo, Tag Studio Gjøvik, Egge Reklamebyrå, Grønt Gress, M8 Design og Rykte. Oppdragsgiver ønsket en ...