The Effect of Opponent on Player Experience: Solo Play vs. Human vs. Artificial Intelligence
Abstract
Motstanderen er en viktig del når det kommer til å skape en morsom spillopplevelse; den utfordrer spilleren, hjelper dem med å forbedre sine evner og får dem til å overvinne hindringer. I video spill finnes det to hovedtyper motstandere, kunstig intelligens-kontrollerte og menneskelige. Begge disse gir unike opplevelser og har egenskaper som definerer hvordan de oppfattes sammenlignet med det å spille alene (solospill). Det vil alltid være utfordringer ved det å finne spill som passer en gitt spiller, ettersom det er mange faktorer som påvirker hvordan et spill oppleves. Med den raske fremveksten av kunstig intelligens i samfunnet vårt øker dens betydning også i spill, og er en del av mange trinn i spilldesignprosessen. Ettersom kunstig intelligens blir mer og mer naturtro, hvordan skiller spillerens opplevelse seg når de spiller mot menneskelige motstandere, kunstig intelligens-motstandere og solospill, og hvorfor har det betydning?
I dette designprosjektet ble dette spørsmålet besvart ved å kartlegge hvordan hver av disse tre modusene påvirket spillopplevelsen, slik at mer informerte beslutninger kan tas. Når spilldesignere har muligheten til å få en bedre forståelse for hvordan spillene deres blir ansett, så kan designet deres gjøres enda mer spesifikt for å passe en målgruppe enda bedre. Det kan føre til en mer lojal fanskare og færre skuffelser for folk som ikke fikk den opplevelsen de hadde håpet på. Denne oppgaven argumenterer for at selv om spillererfaring har blitt utforsket utallige ganger før, er det fortsatt et behov for å få større kunnskap om motstanderens påvirkning. Til slutt kan det argumenteres for at det å designe for en spesifikk motstander vil være til fordel for spillere som er usikre på hva de skal spille eller ikke vet så mye om spill fra før. The opponent is a vital part of a fun gameplay experience; it challenges the player, helps improve their abilities and guides them to overcome obstacles. In gaming, there are two main types of opponents, Artificial intelligence-controlled advisories, and human opponents. Both offer unique experiences with characteristics defining how they are perceived compared to just playing alone (solo play). There are always challenges in finding a game that suits a given player, as many factors impact how a game is played. With the rapid rise of artificial intelligence in our society, its importance in gaming is ever-increasing, being part of every step of the game design process. As it becomes more and more lifelike, how does the player's experience in video games differ when engaging in gameplay against human opponents, artificial intelligence opponents, and solo play, and why does it matter?
In this game design project, this question was answered by mapping how each of these three conditions impacted the player experience so that more informed decisions could be made. When game designers can get a better understanding of how their games are viewed by players, their design can be made even more specific to suit a target audience. It can lead to a more loyal fan base and fewer disappointments for people who the game did not resonate with. This thesis argues that even if player experience has been explored innumerable times before, there is still the need to gain greater knowledge about the opponent's effects. Finally, an argument can be made that designing for a specific opponent will benefit players who are unsure about what to play or do not know much about games.