Fakultet for arkitektur og design (AD)
Nye registreringer
-
Improving decision transparency in autonomous maritime collision avoidance
(Journal article; Peer reviewed, 2025)Recent advances in artificial intelligence (AI) have laid the foundation for developing a sophisticated collision avoidance system for use in maritime autonomous surface ships, potentially enhancing maritime safety and ... -
"Kan vi leke sykehus i morgen også?" En studie av en gruppe elever på første trinn i rammelek og tekstskaping
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan elever på første trinn tar i bruk tilgjengelig skrivemateriell i rammeleken (sykehuslek). Kompetansemålene etter andre trinn sier at elevene skal «uttrykke tekstopplevelser gjennom, lek, ... -
The significance of the vendor report for the safety level on the Norwegian continental shelf
(Master thesis, 2024)Vi har sett på hvordan prosessen rundt rapporter påvirker Equinors evne til å håndtere funn etter gjennomføring av oppdrag fra eksterne leverandører offshore. Viktige spørsmål; er Equinors styringssystem tilstrekkelig til ... -
A Systematic Mapping Study and a Review of the Optimization Methods of Structures in Architectural Design
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Structural optimization has gained popularity in modern structural design, helping to reduce material consumption while maintaining the structural performance of buildings. This process also significantly influences the ... -
English teachers' experiences and perspectives related to subject- and professional development
(Master thesis, 2024)Det kan være utfordrende å gjennomføre fagutviklingstiltak som gir varig endring og forbedring av undervisningen på skolenivå. Forskningsprosjektet presentert i denne oppgaven hadde som mål å undersøke engelsklærernes ... -
Virkemidler for tidlig avdekking av matematikkvansker
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven ser på korrelasjon mellom mengdeoppfatning og aritmetiske ferdigheter innen addisjon og subtraksjon. Mengdeoppfatning vil i denne oppgaven særlig innebære grupperingsferdigheter. Den undersøker også bruken ... -
Mulighetsrom i lek: En kvalitativ studie av språklig og sosial utforsking i andreklassingers lek i et utvidet klasserom.
(Master thesis, 2024)Lekens rolle i skolen, og særlig i begynneropplæring, er et tema som har vært diskutert i mange år. I evalueringen av seksårsreformen (Bjørnestad et al. 2023) trekker elevene frem at de ønsker mer lek i skolen. Denne ... -
Lekpreget skriveundervisning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lek og skriving kan forenes i lekpreget undervisning gjennom bruk av rammelek, med det formål å motivere elever til å anvende skriftspråket. Rammelek, forstås i denne studien som en ... -
Lekpreget skriveundervisning i begynneropplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lek og skriving kan forenes i lekpreget undervisning gjennom bruk av rammelek, med det formål å motivere elever til å anvende skriftspråket. Rammelek, forstås i denne studien som en ... -
Facilitating for Winter Cycling in a Nordic Urban Context: a Study of Deterrents and Incentives in Trondheim
(Master thesis, 2024)Sykling er et viktig element i arbeidet med å utvikle transportsektoren i en mer bærekraftig retning. De seneste årene har byer investert betydelig i å gjøre sykling mer attraktivt. Oppgavens caseområde Trondheim er kjent ... -
Decentralized IT governance and flexible IT architecture as facilitators for building digital transformation capabilities
(Master thesis, 2024)I dette kvantitative studiet undersøker vi hvordan modularitet i IT organisasjoner påvirker evnene som er nødvendige til å gjennomføre og å lykkes med digital transformasjon. Evnene, eller byggeklossene, baseres på teorien ... -
Spesialundervisning for voksne i Norge - en livslang rett eller ingen rett? Hva sier lovverket om spesialundervisningen for voksne på grunnskolens område? Hvordan løser kommuner sin oppgave med å tilby denne opplæringa til sine innbyggere? En kvantitativ undersøkelse av voksnes tilgang til spesialundervisning i hjemkommunen, med særlig fokus på om løsninger varierer med kommunenes størrelse.
(Master thesis, 2023)I de fleste kommuner i Norge er det voksne innbyggere som trenger et individuelt tilrettelagt tilbud for å lære seg grunnleggende ferdigheter. Denne masteroppgaven handler om voksnes rett til spesialundervisning på ... -
Vedlikehold av bygg
(Master thesis, 2024)Stortinget og det offentlige Norge jobber hver dag for å prioritere statens midler til ulike formål. Ett av disse formålene er vedlikehold av offentlige bygninger. Gjennom store offentlige forvaltere driftes og vedlikeholdes ... -
Når trådene flettes sammen
(Master thesis, 2024)I denne forskningen undersøkes ledelse av utviklingsarbeid i skolen, med samskapt læring som tilnærming, samt skoleledere og læreres erfaringer knyttet til dette. Begrunnelsen for valg av tema er å anskueliggjøre ... -
Fra løpende og systematisk til integrert del av matematikkopplæringen -en aksjonsstudie av pedagogiske tiltak for å fremme underveisvurdering i matematikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan vurdering kan skje som en integrert del av matematikkopplæringen i en matematikk 1T-klasse på videregående. Vi har jobbet kvalitativt med aksjonsforskning, der vi ... -
Hemmende og fremmende faktorer for vellykket innføring av ny teknologi fra et mellomlederperspektiv - En studie av en pågående innføring av Helseplattformen i en kommune i Midt-Norge
(Master thesis, 2024)Vi blir flere innbyggere, vi blir eldre, særlig i distriktene, og et større antall av oss vil fremover ha kroniske og sammensatte lidelser. I tillegg øker stadig forventningene til helse- og omsorgssektoren, samtidig som ... -
Å bygge et språk når det verbale språket uteblir. En studie om alternativ og supplerende kommunikasjon.
(Master thesis, 2024)Språk og kommunikasjon er sentrale ferdigheter for oss mennesker. Språk er viktig for vår egen kognitive og emosjonelle utvikling, men det er ikke minst viktig i samhandling med andre mennesker. Ikke alle har forutsetninger ... -
Gjør vi det vi sier vi gjør? - om veien fram til enkeltvedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hver tolvte elev i norsk skole mottar spesialundervisning i en eller annen form. Uansett om det heter «spesial» eller «tilrettelagt», ligger det i begrepenes semantikk at det er noe annet enn det ordinære. ... -
Inkluderende praksis i videregående skole - en kvalitativ studie av mellomlederes erfaringer
(Master thesis, 2024)Begrepet inkludering blir brukt i mange sammenhenger, og det settes strenge krav til Norsk skoles oppdrag rundt inkludering gjennom læreplanen LK-20. I overordnet del er et underkapittel kalt «Et inkluderende læringsmiljø» ... -
Du må finne historien...
(Master thesis, 2024)Flerspråklige barn er overrepresentert blant de som mottar spesialundervisning, men underrepresentert blant de som får spesifikke diagnoser i Norge. Utfordringer med å foreta en grundig og god kartlegging av flerspråklige ...