Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 916-935 av 3411
-
Et undervisningsopplegg med fokus på førskrivingsfase i en andreklasse
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen er en samskrivingsoppgave mellom to masterstudenter på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn med fordypning i norskfaget (MGLU5202). Gjennom masteroppgaven vil vi belyse hvordan en førskrivingsfase ... -
Et undervisningsopplegg med fokus på førskrivingsfase i en andreklasse
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen er en samskrivingsoppgave mellom to masterstudenter på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn med fordypning i norskfaget (MGLU5202). Gjennom masteroppgaven vil vi belyse hvordan en førskrivingsfase ... -
Ethnic enclaves transcending space: Chinese international students’ social networks in a European University town
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Each ethnic enclave has its own idiosyncrasies, leading to disagreements as to the functions they serve for the migrants inhabiting them. However, three main functions may be identified across scholarly literature: shielding, ... -
Etisk blikk på IKT-støttet lærerutdanning : rapport fra et delprosjekt knyttet til forsøket med IKT-støttet allmennlærerutdanning på Høgskolen i Sør-Trøndelag 2001-2005
(HiST ALT rapport, Research report, 2004) -
Etiske problemstillinger for museum: tilbakeføring av kulturarvgjenstander i post-kolonialismens kjølvann
(Bachelor thesis, 2022)Både kritikken av post-koloniale kulturstudier, og endringen av museets samfunnsrolle gjennom tidene har bidratt til et nytt etisk perspektiv på arbeid med kulturarv, og hvordan og hvor den skal bevares og formidles. I ... -
Etiske problemstillinger i museumspraksisen
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven tar for seg museumsutstillinger i etisk sammenheng. Hovedsakelig vil det bli diktert måter etiske problemstillinger kan blomstre frem når en arbeider med utstillinger ved museumsinstitusjoner. Hvor ... -
Etnopolitiske utmaningar i historieformidling. Grunnforteljingar om samefolket i Noreg
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The article discusses the place and the status of the Sami people in historical narratives in Norway. It focuses on history as a school subject but this focus can only be understood by looking at changes in contexts. Of ... -
ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen presenterer utviklingen av ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Modellen tar utgangspunkt i mål som berører kritisk literacy i den norske læreplanen for samfunnsfag. I studien ... -
Ett enkeltmenneske kan ikke redde verden
(Master thesis, 2019)I 2020 trer den nye fagfornyelsen i kraft, hvor bærekraftig utvikling trekkes frem som ett av tre kjerneelement (Utdanningsdirektoratet, 2017). Per i dag foreligger det en rekke styringsdokumenter, både nasjonalt og ... -
Ett kulepunkt, to kulepunkt, tre kulepunkt ...
(Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Denne studiens formål er å utforske hvordan Powerpointer ment til bruk i norskfaget utformes. Powerpoint er det mest brukte digitale presentasjonsverktøyet i skolen, og det benyttes av svært mange lærere og ... -
Etter LK20: Demokrati og medborgerskap i skolen
(Research report, 2024) -
"EU som pensum i samfunnsfag på ungdomstrinnet" - En kritisk tekstanalyse av danske, norske og spanske læreplaner- og bøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2016-02-02)I denne masteroppgaven blir danske, norske og spanske læreplaner og lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet analysert i en kvalitativ studie for å se hvordan de behandler organisasjonen EU på. Dette blir gjort gjennom ... -
Evaluering av Ungdom i vekst
(Sintef rapport;A14169, Research report, 2010) -
“Everybody Wants to be Included”: Experiences with ‘Inclusive’ Strategies in Physical Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study examined how students with orthopedic impairments experienced strategies identified in the literature to support ‘inclusion’. An interpretative phenomenological analysis research approach was used, and six ... -
Evidence for a common multi-modal learning style in young adults? A psychometric investigation of two modality-specific learning style inventories
(Peer reviewed; Journal article, 2020)A well-known hypothesis amongst educators and the general public is that matching instructional method with an individual’s modality-specific learning style improves learning. Several critical reports in the past decade, ... -
Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low-Stakes Accountability” Contexts.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The Norwegian Knowledge Promotion Reform has followed international trends by combining centralised control over results with increasing autonomy in the curriculum and choice of methods. Local and professional autonomy is ... -
Evolusjon i skolen - En fenomenologisk studie av ungdomsskolelæreres synspunkter om undervisning i evolusjon
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke læreres synspunkter om undervisning i evolusjon. Temaet "Evolusjon i skolen" ble valgt på bakgrunn av egne erfaringer. Jeg opplevde at det kan være vanskelig å være en ... -
Evolusjonsteorien i barneskolen - En fenomenologisk studie av elevers forestillinger om evolusjonsteorien på mellomtrinnet
(Master thesis, 2016)Hensikten med dette studiet er å undersøke hvilke forestillinger elever på mellomtrinnet har om evolusjon før de begynner med temaet på ungdomskolen. Temaet «evolusjonsteorien i barneskolen» er valgt med bakgrunn i en ... -
Evolusjonsteorien i læreplaner
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan biologisk evolusjon kommer til uttrykk i forskjellige læreplaner, og oppgaven tar for seg den formelle læreplanen i et utvalg av seks land. Disse landene er Finland, ...