• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evolusjon i skolen - En fenomenologisk studie av ungdomsskolelæreres synspunkter om undervisning i evolusjon

Hellesund, Lisa
Master thesis
Thumbnail
View/Open
12356_FULLTEXT.pdf (806.8Kb)
12356_COVER.pdf (181.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2353049
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke læreres synspunkter om undervisning i evolusjon. Temaet "Evolusjon i skolen" ble valgt på bakgrunn av egne erfaringer. Jeg opplevde at det kan være vanskelig å være en tydelig formidler av naturvitenskap, og samtidig ta hensyn til elevers ulike virkelighetsoppfatninger. Masteroppgaven er innenfor den kvalitative forskningstradisjonen, med en fenomenologisk tilnærming. Synspunktene til åtte ungdomsskolelærere er undersøkt ved hjelp av dybdeintervjuer. Resultatene viser at lærerne betrakter evolusjon som et uproblematisk emne. Det kan likevel virke som det er aspekter ved fremstillingen av evolusjon, som kan føre til problemer. Begrepet "Teori" i naturvitenskap ser ut til å bære preg av individuelle tolkninger, og en konsekvens av dette er at evolusjonsteorien kan få svekket troverdighet. Samtlige lærere tar hensyn, og viser stor takhøyde. Lærernes svar viser at religiøse argumenter inkluderes i undervisningen, samtidig som elevenes refleksjoner ikke ser ut til å bli fulgt opp. Lærerne er så forsiktige med å skille mellom naturvitenskap og religion, at det kan gå på bekostning av den naturvitenskapelige kunnskapen elevene skal lære. Det kan virke som det mangler en objektiv struktur i undervisning om evolusjon.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit