ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2995439Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3864]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39152]
Sammendrag
Denne artikkelen presenterer utviklingen av ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Modellen tar utgangspunkt i mål som berører kritisk literacy i den norske læreplanen for samfunnsfag. I studien gjør vi først rede for modellutviklingen, før vi presenterer en pilotering der to fokuselever på 10. trinn arbeider med multiple tekster med støtte i modellen. Til slutt presenteres en videreutviklet versjon av ETOS-modellen. Det empiriske materialet består av en dokumentanalyse av læreplanen og transkriberte lydopptak av elevdialogen under kildearbeidet. Analysene av materialet gir innsikt i hvordan fokuselevene forstår ulike aspekter av kildene og ETOS-modellens fire kategorier; egnet, troverdig, oppdatert og samsvar. Dialogen avdekker at fokuselevene benytter hjelpespørsmålene i ETOS-modellen aktivt, men at de også har behov for mye lærerstøtte i prosessen. Elevene har noen strategier for å vurdere kilders egnethet og troverdighet, men selv med lærerstøtte har de utfordringer med å vurdere om kildene er oppdaterte eller samsvarer med hverandre. Dette stemmer overens med funn i studier som viser at også elever i videregående skole mangler strategier for å hente ut, sammenstille og vurdere informasjon i historiske kilder. Flere av hjelpespørsmålene i den første versjonen av ETOS-modellen kommer også til kort i å støtte elevene. Hjelpespørsmålene er revidert i den videreutviklede modellen. Den videreutviklede ETOS-modellen og studiens design kan antyde et startpunkt for systematiske læringsprosesser der elevene over tid utfordres til å arbeide med kilder. I tillegg kan modellen være et utgangspunkt for videre forskning i utvidede kontekster og med flere deltakere.