Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 385-404 av 3403
-
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
«De tror verden er en søppelbøtte!» En kasusstudie av hvordan elever på 4.trinn samtaler omkring «Klodeklubben. Hytta som forsvann» i bærekraftig litteraturundervisning
(Master thesis, 2023)Utdanning for bærekraftig utvikling har i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 blitt løftet frem som en ferdighet elevene skal utvikle kompetanse i på tvers av fag. Dette masterprosjektet har som mål å undersøke hvordan ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Decolonial Options in Education – Interrupting Coloniality and Inviting Alternative Conversations
(Peer reviewed; Journal article, 2020)With the call for papers to this special issue of the Nordic Journal of Comparative and International Education, the purpose was to initiate a conversation on decolonial options in education. This might not bean expected ... -
Decolonizing Tertiary Dance Education Through Including Student Voices in a Curricula Change Project
(Chapter, 2023)This chapter explores how student engagement and decolonizing curriculum design can be connected through an ambition to destabilize unequal power relations, invitations to democratize knowledge, and efforts to make ... -
"Dekker undervisningen om samisk kultur og historie dagens læreplanmål?
(Bachelor thesis, 2022) -
Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien er å utvikle ny kunnskap om og forståelse for yrkesfaglærere som tar videreutdanning. Artikkelen presenterer hvordan yrkesfaglærerne opplever at forsknings- og utviklingskompetanse som de opparbeider ... -
Deltakende kunstnere på en pedagogisk arena - En dialogbasert studie som ser på hvordan relasjonelle aspekter utgjør rammeverk for kunstdidaktisk utøvelse
(Master thesis, 2014)Hensikten med studien er å undersøke og bidra med kunnskap om hvordan kunstpraksis i en pedagogisk kontekst kan utvikles. Empirisk materiale genereres gjennom Tenthaus Oslos virksomhet, et selvorganisert kunstnerdrevet ... -
“Dem kritiserer jo ikke deg, dem kritiserer jo bare ditt land sine meninger”. En studie av elevers perspektiver på FN-rollespillet som undervisningsmetode i muntlighet
(Master thesis, 2023)Muntlige ferdigheter er viktig, da å kunne uttrykke seg, å kunne lytte og å kunne respondere på andres meninger er en forutsetning for å kunne delta aktivt i samfunnslivet (Svenkerud et al., 2012, s. 35). Dette er ... -
Democratic schools – Analytical Perspectives
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Demokrati og medborgerskap i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Demokrati og medborgerskap har en stor og viktig rolle i det nye læreplanverket LK20. Masteroppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer av et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Vi undersøker deres forståelse ... -
Demokrati og medborgerskap i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Demokrati og medborgerskap har en stor og viktig rolle i det nye læreplanverket LK20. Masteroppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer av et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Vi undersøker deres forståelse ... -
Demokrati som deltakelse: En studie av lærere og elevers oppfatning av demokrati og elevers muligheter til demokratisk deltakelse i et utvalg skoler i Malawi
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved tre videregående skoler i Malawi. Gjennom ti individuelle intervjuer med lærere og seks gruppeintervjuer med elever, har vi dannet oss et ... -
Demokrati- og medborgerskapsforståelse fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2022)I den nye læreplanen LK20 har demokrati fått en større og mer tydelig plass enn før, blant annet med demokrati og medborgerskap som et eget tverrfaglig tema. Med dette som utgangspunkt har jeg i denne oppgaven ønsket å ... -
Demokratiets vokter
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven vil besvare hvordan norske arkivinstitusjoner gjennom digital formidling og tilgjengeliggjøring bevarer og styrker demokratiske verdier og rettigheter. Verdiene jeg fokuserer på er tilgjengelighet på ... -
Demokratiforståelse i samfunnsfagbøker
(Bachelor thesis, 2019)Bacheloroppgaven er skrevet i tilknytning grunnskolelærerutdanningens tredje år og omhandler demokratibegrepets bruk i samfunnsfagbøker benyttet i den norske skole. Studiens problemstilling tar utgangspunkt i hvilket ... -
Demokratikompetanse på museum
(Bachelor thesis, 2020)Norske museer har som en av sine oppgaver å utvikle sine besøkendes demokratikompetanse. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på ressurser tilbudt av tre norske museer; Justismuseet, Glomdalsmuseet og Jødisk Museum i ...