Demokratiforståelse i samfunnsfagbøker
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Bacheloroppgaven er skrevet i tilknytning grunnskolelærerutdanningens tredje år og omhandler demokratibegrepets bruk i samfunnsfagbøker benyttet i den norske skole. Studiens problemstilling tar utgangspunkt i hvilket grunnlag lærebøker i samfunnsfaget gir undervisningen i emnet demokrati og demokratiforståelse. Oppgaven består i tillegg av en underproblemstilling som undersøker en eventuell forskjell mellom to læreverk skrevet og publisert med et tidsmellomrom på 10 år. Studien baserer seg på nyere teori om demokratisk medborgerskap, forskjellige demokratiske perspektiver og hva som betegnes som god demokratiundervisning. Datamaterialet oppgaven benytter seg av er læreverkene Gaia 6 (2007) og Midgard 6 (1998). Læreverkene er analysert ved hjelp av dokumentanalyse og ved bruk av kodeskjema forankret i teori om emnet. Analysens funn er brukt til sammenligning av læreverkene og en lengre drøfting av hvilket grunnlag disse gir for demokratiundervisningen i skolen. Studiens hovedfunn tyder på at det finnes rom for forbedring hvis læreverkene skal gjenspeile de gjeldene styringsdokumentene på tidspunktet de ble skrevet. Dette gjelder særlig læreverket Gaia 6. For at alle kriterier for god demokratiundervisning skal oppfylles i en tilstrekkelig grad, kreves et større fokus på flere av dimensjonene for demokratiundervisning. Avslutningsvis stilles det også spørsmål rundt lærebøkers rolle og fremtid, med økt konkurranse fra digitale ressurser. This bachelor thesis is written as a part of the teacher education program and deals with the concept of democracy in social science books used in Norwegian schools. The study’s research question aims at understanding what kind of foundation for teaching democracy the different teaching books can provide. In addition, the thesis attempts to explore a possible difference between two textbooks, published and written with a time gap of 10 years.The study is based on recent theory concerning citizenship, different democratic perspectives and what defines satisfactory teaching of democracy. The data material consists of Gaia 6 (2007) and Midgard 6 (1998). This material has been analyzed through document analysis and by using a code chart developed on relevant theory. The findings of the analysis are used to compare the textbooks in question and as support for a longer discussion of what basis these books provide for teaching students about democracy in Norwegian schools. The main findings of the study indicate that there is room for improvement if social science books are to reflect the national curriculum at the time in which they were written. This applies, in particular, to Gaia 6. To ensure that all criteria for good democracy education are met, a greater focus on several of the dimensions of democracy education are required. Finally, the study raises questions about the role and future of textbooks in schools, considering the increased competition from digital resources.