• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokrati- og medborgerskapsforståelse fra et lærerperspektiv

Gjeldnes, Steinar
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3005998
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4194]
Description
Full text not available
Abstract
I den nye læreplanen LK20 har demokrati fått en større og mer tydelig plass enn før, blant

annet med demokrati og medborgerskap som et eget tverrfaglig tema. Med dette som

utgangspunkt har jeg i denne oppgaven ønsket å besvare følgende problemstilling:

«Hvordan forstår samfunnsfaglærere begrepene demokrati og medborgerskap, og hvilke

betydninger har deres forståelse for undervisningen»? Problemstillingen er basert på en

todeling, som vil gjennomsyre oppgaven fra start til slutt. Først ønsket jeg å se på hvilke

forståelser lærerne har for demokrati og medborgerskap. Deretter ville jeg se på hvilke

praktiske og didaktiske konsekvenser disse forståelsene har for deres undervisning. For å

støtte opp under problemstillingen har jeg formulert to forskningsspørsmål:

1. Hvilken plass og betydning får demokrati og medborgerskap i samfunnsfaget?

2. Konsekvenser av at demokrati og medborgerskap har blitt et tverrfaglig tema?

For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative semistrukturerte intervju med et utvalg

samfunnsfaglærere på to forskjellige ungdomsskoler. I henhold til todelingen, har jeg i

første del av analysen sett på lærernes utsagn i lys av tre idealtyper av demokrati:

deltakerdemokratiet, dialogdemokratiet og det liberale perspektiver på demokrati. I den

didaktiske delen har jeg analysert lærernes beskrivelser ut ifra læringsprinsippene om,

gjennom og for demokrati.

Lærerne fremmer i sine beskrivelser demokratiske kvaliteter som først og fremst kan

relateres til deltaker- og dialogdemokratiet. De kommer med trekk som også kan knyttes til

det liberale perspektivet, men de understreker at demokrati ikke kan begrenses til det å

stemme ved valg. Lærerne er mer opptatt av å anerkjenne at man i et demokrati er en del

av ett større fellesskap, med de forventninger og plikter det medfører. De ser også

viktigheten av å fremme rollen mediene har i samfunnet, ytringsfrihet og kritisk tenking,

kvaliteter man forbinder med dialogdemokratiet. Når det gjelder læringsstrategier ønsket

lærerne å fremme undervisning gjennom demokratiet. De forklarte dette med at elevene får

større læringsutbytte av at de selv er aktive deltakere i demokratiske prosesser. Lærerne ga

også utrykk for at det var viktig å undervise om demokratiet, men med en litt overraskende

vinkling. I stedet for å fokusere på undervisning om valg og institusjoner som først antatt,

var de mer opptatt av å se på demokratiets historiske utvikling, og det å fremme

historiebevissthet. De argumenterer for at dette gir bedre forutsetninger for at elevene skal

forstår hvorfor demokratiet er slik det er i dag.
 
Democracy has been given a greater and clearer place than before in the new LK20

curriculum, which includes democracy and citizenship as a discrete interdisciplinary theme.

In that regard, I intended to answer the following question in this thesis: "How do social

studies teachers perceive the ideas of democracy and citizenship, and how does it affect

their teaching practices?" The problem is built on a dichotomy that will run through the

entire work. First, I wanted to examine the instructors' perceptions of democracy and

citizenship. Then I'd consider the practical and didactic implications of these insights have

for their teaching practices. I've created two research questions to help with the thesis:

1. What role and relevance does democracy have in social studies?

2. What are the ramifications of democracy and citizenship being a cross-disciplinary

topic?

To find out, I conducted semi-structured qualitative interviews with a selection of social

studies teachers from two separate secondary schools. According to the dichotomy, I

examined the instructors' statements in light of three ideal types of democracy:

participatory democracy, deliberative democracy and liberal viewpoints on democracy in the

first section of the analysis. I studied the teachers' descriptions in the didactic section using

learning concepts about, through, and for democracy. The teachers promoted democratic

aspects in their descriptions, which were mostly related to participation- and deliberative

democracy. They come up with elements that are connected to the liberal perspective, but

they put emphasis on the fact that democracy is more than just voting in elections.

Teachers are more concerned with students understanding that they are members of a

wider community in a democracy, with the expectations and responsibilities that involves.

They are also interested with highlighting the media's importance, freedom of speech, and

the development of critical thinking abilities, all of which are attributes associated with

deliberative democracy. The teachers had a desire to revolve their teaching through

democracy when it came to learning methodologies. They explained this by claiming that

students that are active participants in democratic processes, will be provided with greater

learning benefits. Teachers agreed that it was critical to teach about democracy, but from an

unexpected perspective. They were more concerned with looking at the historical

development of democracy and creating historical consciousness than they were with

educating about elections and institutions, as was initially supposed. They argue that the

pupils will have a greater understanding of democracy if they understand where its coming

from.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit