Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3274-3293 av 3411
-
Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Gjennom arbeidet med denne artikkelen har hensikten vært å frembringe ny metodologisk kunnskap om hvordan visualisering kan ha en sentral rolle i kunnskapskonstruksjon, meningsskaping og meningskommunikasjon. Siktemålet ... -
Vitenskap for politikk - Om bidrag til matkontroll og matforsyning
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Forholdet mellom fag og politikk er sentralt i forvaltningsforskningen. Denne artikkelen tar for seg leveranser fra vitenskap til politikk og forvaltning i første halvdel av 1900-tallet. I en tid hvor forvaltningen for ... -
Vitenskapshistorie for å undervise om naturvitenskapens egenart (NOS)
(Master thesis, 2020)Sammendrag Oppgaven handler om hvordan vitenskapshistorie kan belyse sentrale aspekter fra naturvitenskapens egenart (NOS). Studien er delt inn i 3 deler der hver av delene inneholder et eller flere originale bidrag. I ... -
Vocabulary Learning in the EFL Classroom
(Master thesis, 2019)Hovedmålet med denne oppgaven er å undersøke ordene brukt i gloselistene i margen av hver tekst i tre lærebøker brukt i engelsk på åttende trinn i norsk skole: Crossroads, Searching og Enter. Selv om bruken av engelsk språk ... -
Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography
(Doctoral theses at NTNU;2023:131, Doctoral thesis, 2023)Summary I am obsessed with voices. This obsession meant I sang before I could talk. It led me through higher music education as a classically trained singer. It shaped my experience in a western sociocultural context ... -
Voksne skal gjøre det som er best for barn
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg tatt for meg hvordan samarbeidet mellom skole og hjem kan utføres med elevens beste i fokus. Som fremtidig lærer i grunnskolen vil det gi en dypere forståelse om hvordan dette samarbeidet kan påvirke ... -
Vold i skolen. Læreres opplevelse av å bli ivaretatt etter å ha blitt utsatt for vold fra elev.
(Master thesis, 2020)Sammendrag Tema Dette masterprosjektet handler om en alvorlig side ved læreryrket. Noen lærere blir utsatt for vold fra elever i skolen. Prosjektets tema er hvordan læren klarer å bearbeide det å ha blitt utsatt for vold. ... -
Vurdering av andrespråkstekster: normprosjektets forventningsnormer som verktøy for læringsfremmende vurderinger
(Master thesis, 2017) Hvordan kan Normprosjektets forventningsnormer nyttes for å bidra til læringsfremmende vurderinger av andrespråkstekster? Underspørsmål: Hvilke utfordringer kan bruken av slike eksplisitte normer by på i vurdering ... -
Vurdering av muntlige ferdigheter som didaktisk utfordring i norskfaget
(Master thesis, 2013-08-13) -
Vurdering av muntlighet: En kvalitativ undersøkelse om vurdering av muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2022)Muntlighet er lite forsket på sammenlignet med andre ferdigheter i norskfaget. Når det gjelder vurdering av muntlige ferdigheter på barneskolen er det ikke mye å finne i forskningsfeltet, da det meste av vurdering er ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
(Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
(Master thesis, 2023)I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk i naturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle et vurderingsverktøy for å vurdere praktisk ... -
Vurdering for læring i kroppsøving på barneskolen
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg tatt for meg vurdering i kroppsøvingsfaget på barneskolen. Gjennom ulike praksisperioder har jeg sett at det blir gitt vurderinger i både norsk, engelsk og matematikk, men aldri i kroppsøving. Min ... -
Vurdering for motivasjon
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har det blitt undersøkt på hvilke måter karakterer kan påvirke ungdomsskoleelevers motivasjon. Undersøkelsen er basert på hva tre elever på åttende trinn mener om å gå på en skole der de kun får karakterer ... -
Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov
(Master thesis, 2018)I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi ... -
Vurdering i KRLE: Dokumentanalyse av et undervisningsopplegg i KRLE
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er vurdering i KRLE. Denne oppgaven har som mål å se på ulike vurderingsformer man kan ta i bruk i en undervisningstime. Jeg skal undersøke følgende problemstilling: «Hvilke muligheter og utfordringer ... -
Vurdering i musikkfaget. En kvalititiv studie av to læreres vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven forsøker jeg å belyse hvordan to lærere på mellomtrinnet arbeider med vurdering i musikkfaget. Å vurdere i musikkfaget er en utfordring, spesielt fordi musikk er et praktisk fag der det er vanskelig ... -
Vurdering i naturfag vg1
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg intervjuet tre naturfaglæreres vurderingspraksis på vg1 nivå. Intervjuene er analysert med tanke på å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer lærere elevene i naturfag Vg1?». For å diskutere ... -
Vurdering i skolen. "Ser du meg eller mine prestasjoner?"
(Bachelor thesis, 2019)Utgangspunktet i denne bacheloren er temaet «vurdering» i kroppsøving. Min problemstilling ble derfor «Hva legger lærere på småtrinnet i begrepet “vurdering” i kroppsøving? Og hvordan vurderer de?». Jeg brukte kvalitative ... -
Vurdering på barnetrinnet - ...å danne en sånn ny kultur, det tar tid…
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg er bekymret for en stadig økende fokusering på resultatstyring i norsk skole. Både nasjonalt og internasjonalt har det i det siste vært diskusjoner om at den stadig økende ...