Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073333Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
Summary
I am obsessed with voices. This obsession meant I sang before I could talk. It led me through higher music education as a classically trained singer. It shaped my experience in a western sociocultural context of singing as a soprano, teacher, and now, as a researcher. So, ‘naturally’ voice is the topic of this thesis, you might think. But voice is such a huge topic, and there are so many voices. What does exploring kaleidoscopic notions of voice tell me about the voices we listen to, who we include in vocal pedagogy, in music education – and more broadly what does this negotiation or understanding of voice mean for the way we learn, teach, and research voice?
I deal with the topic of voice in an experienced way and study voice from the inside asking the main research question of: What possibilities might lie within a performative autoethnographic study of a soprano-teacher-researcher’s embodied voice experienced in a western sociocultural context of singing? Through an inside-out process of exploring voice, I discovered the voices of Others and I started to critically question the cultures and contexts I experienced. This thinking led me on a journey where I saw possibilities to expand methodologies, breathe with theory, and push boundaries of how knowledge about voice might be created.
I use the kaleidoscope as a model for my meta-analysis and discussion in my thesis. You know the kaleidoscope? You hold it towards the light and a colorful and shifting pattern is seen. If you turn it, you discover other colors and shapes. Through the kaleidoscope I saw a tremendous source of embodied knowledge as the foundation for creating dialogues, seeing possibilities, and seeing Otherwise. Through a kaleidoscopic approach I strive to find spaces for a multiplicity of voices in vocal pedagogy, music education, and academia. That spaces might be created, IF we widen our perspective of what voice is and might become. If you are ready to dive into my thesis, I will dive with you – voicing dialogues, together.
Sammendrag
Jeg er lidenskapelig opptatt av stemmer. Kanskje er det derfor jeg sang før jeg kunne snakke? Lidenskapen for sang har ledet meg gjennom høyere musikkutdanning og formet mine erfaringer som klassisk skolert sopran med utspring i en vestlig vokal sosiokulturell kontekst, og videre som lærer, og nå som forsker. Men stemme er et stort tema og det finnes så mange ulike stemmer. Hva kan en kaleidoskopisk undersøkelse av forståelser for stemmer fortelle om hvilke stemmer vi lytter til og hvem vi inkluderer i vokalt og musikkpedagogisk arbeid? I vid forstand blir det et spørsmål om hva ulike forståelser og forhandlinger av stemmer innebærer for måten vi lærer, underviser og forsker på stemmer.
Med utgangspunkt i en erfaringsbasert tilnærming, utforsker jeg forestillinger om stemmer fra innsiden og utviklet følgende hovedspørsmål: Hvilke muligheter kan ligge innenfor en performativ autoetnografisk studie av en sopran-lærer-forskers kroppsliggjorte stemme erfart i en vestlig vokal sosiokulturell kontekst?
Gjennom denne utforskingsprosessen fra innsiden og ut, har jeg oppdaget andres stemmer og begynt å stille kritiske spørsmål ved kulturene og kontekstene jeg har høstet mine erfaringer og kunnskap fra. Dette har ført meg ut på en reise hvor jeg har sett muligheter til å utvide metodologier, puste med teorier og flytte grenser for hvordan kunnskap om stemme kan skapes.
Jeg bruker kaleidoskopet som modell for metaanalyse og diskusjon i avhandlingen min. Har du noen gang sett igjennom et kaleidoskop? Du holder det opp mot lyset og et fargerikt og skiftende mønster kommer frem. Hvis du vender på kaleidoskopet, oppdager du andre farger og former. Når jeg leser og analyserer gjennom mitt kaleidoskop, ser jeg nye innganger for å engasjere meg i stemmer. Jeg omfavner kroppsliggjort kunnskap som grunnlag for å skape dialoger, se muligheter og se noe annet. Målet med studien er å finne et rom hvor et mangfold av stemmer kan ‘stemme’, innen vokalpedagogikk, musikkpedagogikk og akademia. Slike rom kan skapes hvis vi utvider vårt perspektiv om hva stemmen er og kan bli. Hvis du er klar til å være med på den videre reisen, vil jeg reise med deg – voicing dialogues, sammen.
Består av
Paper 1: Jenssen, Runa Hestad. Facing the Soprano: Uncovering a Feminist Performative “I” Through Autoethnography. I: Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. https://doi.org/10.23865/ noasp.119.ch5 License: CC BY-NC-ND 4.0.Paper 2: Jenssen, Runa Hestad; Martin, Rosemary Kate. A tale of grappling: Performative duoethnography as expanded methodological thinking. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM) 2021 ;Volum 12.(2) s. 59-82 https://doi.org/10.7577/rerm.4683 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.(CC BY 4.0)
Paper 3: Jenssen, Runa Hestad. A different high soprano laughter. Journal of Narrative Politics 2022 ;Volum 8.(2) s. 18-30 https://jnp.journals.yorku.ca/index.php/default/article/view/163 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.(CC BY-NC-ND 4.0)
Paper 4: Jenssen, Runa Hestad. The voice lessons. SCRIPTUM Creative Writing Research Journal 2022 ;Volum 9.(6) https://doi.org/10.17011/scriptum/2022/2/3 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License CC BY-NC