Vurdering av praktisk arbeid i naturfag: utvikling av et didaktisk vurderingsverktøy
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3903]
Abstract
I denne studien presenterer vi utviklingen og revideringen av et vurderingsverktøy til bruk inaturfag. Hovedmålet med denne utviklingsrettede masteroppgaven har vært å utvikle etvurderingsverktøy for å vurdere praktisk arbeid i naturfag. Motivasjonen for å gå inn i dettearbeidet var at vi ønsket å bidra med noe som flere lærere kan synes er nyttig, samtidig somvi etter litteraturgjennomgang satt igjen med et inntrykk av at det var lite forskning påområdet. Vi ønsket også å utvikle noe vi selv kunne få bruk for i arbeidet som lærere ifremtiden.
Metoden som er brukt i denne oppgaven er inspirert av pedagogisk designforskningsom beskrevet i Bjørndal (2013). Metoden har vi tilpasset slik at den passer inn under derammene masteroppgaven har. Vurderingsverktøyet utviklet vi med bakgrunn i Svendsen etal. (2022a) sine kompetanser for praktisk arbeid. Vi har revidert og videreutviklet verktøyet isamarbeid med andre lærere. Det ble gjennomført to sykluser med tilbakemeldinger. For åinnhente data benyttet vi oss av dybdeintervju og spørreskjema.
Vi ønsket også å belyse hvilke hensyn læreren må ta i vurdering av praktisk arbeid, oghvordan vårt verktøy kan bidra til disse. Informantene våre pekte på flere aspekt ved praktiskarbeid som gjør det utfordrende å vurdere. Blant annet kan det være utfordrende å vite hvasom skal vurderes, her dras utformingen på vurderingsverktøyet frem som et nyttighjelpemiddel. I denne studien viser funnene at dette kunne være et verktøy som informantenemente kunne være en god ressurs i vurderingsarbeidet. In this study, we present the development and revision of an assessment tool for use inscience. The main aim of this development-oriented master's thesis, has been to develop anassessment tool for assessing practical work in science. The motivation for embarking on thisproject, was that we wanted to contribute with something that several teachers might finduseful, at the same time that, after reviewing the literature, we got the impression that therewas little research in the area. We also wanted to develop something that we ourselves coulduse in our work as teachers in the future.
The method used in this thesis is inspired by educational design research, which isdescribed in Bjørndal (2013). We have adapted the method so that it fits within theframework of the master's thesis. We developed the assessment tool based on thecompetences for practical work found in Svendsen et al. (2022a). We have revised andfurther developed the tool in collaboration with other teachers. Two cycles of feedback werecarried out. To collect data, we used in-depth interviews and questionnaires.
We also wanted to highlight what considerations the teacher must take into accountwhen assessing practical work, and how our tool can contribute to these. Our informantspointed to several aspects of practical work that make it challenging to assess. Among otherthings, it can be challenging to know what is to be assessed, here the design of the assessmenttool is highlighted as a useful aid. In this study, the findings show that this tool could be aresource that the informants would use to assess practical work