Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3162-3181 av 3411
-
Ut i samfunnet for å komme inn i samfunnet - En kvalitativ undersøkelse av fem ungdomsskolelærere sin bruk av ekskursjon i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2018)Læreplanen legger til rette for en elevaktiv undervisning som skal ta i bruk lokalsamfunnet i opplæringen. Innholdet i samfunnskunnskap kan oppleves abstrakt for elevene og utfordrende å knytte til egne opplevelser. Ut i ... -
Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016
(Research report, 2017)Denne rapporten presenterer piloten med skolebasert veilederutdanning ved NTNUs to universitetsskoler, Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående skole. Studiet ble gjennomført vår og høst 2016 og omfatter ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i havet: En kvalitativ studie av læreres opplevelse av et undervisningsopplegg med feltarbeid i et unikt læringsmiljø
(Master thesis, 2022)Observasjon og semi-strukturerte fokusgruppeintervju ble brukt til å undersøke åtte lærere på ungdomsskolen sin støtte under, og opplevelse av et undervisningsopplegg med feltarbeid i et unikt læringsmiljø. Studiens ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
(MusPed:Research;, Book, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Utdanningmodellen "Menn i helse" - Hvordan ivaretar utdanningsmodellen til 'Menn i helse' deltagernes forventede yrkeskompetanse som fremtidig helsefagarbeider?
(Master thesis, 2016)I denne masteravhandlingen har jeg gått i dybden og forsket på hvordan utdanningsmodellen i prosjektet «Menn i helse» ivaretar deltagerens forventede yrkeskompetanse. Jeg ønsket å finne ut hvorfor noen av deltagerne i ... -
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud
(Chapter, 2021) -
Utdypende, digitale tilbakemeldinger i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke om utdypende, digitale tilbakemeldinger kan bidra til å engasjere elever i matematisk aktivitet og diskusjon. For å belyse dette spørsmålet, tar oppgaven for seg et utvalg 6. ... -
"Uten matte hadde vi ikke klart noe nesten". En undersøkelse av 4. trinnselevers oppfatninger av matematikk i deres hverdag.
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne undersøkelsen er å identifisere elevers oppfatninger av matematikk i deres dagligliv og hverdag. Dette er et tema som interesserer meg, da elever ofte spør: «Hvorfor må vi lære dette?». Her fokuserer jeg ... -
Utendørs svømme- og livredningsopplæring
(Chapter, 2021) -
Uteskole i Fagfornyelsen
(Master thesis, 2020)Uteskole er en metode som er relativt lite anvendt i skolen. Samtidig har metoden blitt mer fremtredende siden LK97 ble innført. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på hvilken endring som blir skjer med uteskole når ... -
Uteskole i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven forskes det på om faktorer som lærerens utdanning i naturfag og dagens læreplan kan ha betydning for hvorvidt lærere gjennomfører uteskole i naturfag. I et teorikapittel bli det første presentert ... -
Uteskole og elevers livskvalitet. Et mini scoping review
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke status på nåværende forskningsfelt på sammenhengen mellom regelmessig uteskole på barneskolen og elevenes livskvalitet. Dette i et forebyggende og helsefremmende perspektiv, ... -
Uteskole og tilpasset opplæring
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven har til hensikt å beskrive hvordan lærere opplever muligheten for tilpasset opplæring ved bruk av uteskole. Forskningsmetoden som er brukt er intervju av to lærere. Lærerne som er intervjuet bruker ... -
Uteskole som arbeidsmåte i naturfag
(Bachelor thesis, 2021) -
Uteskole, dybdelæring og motivasjon i naturfag
(Master thesis, 2022)Uteskole som arbeidsmåte kan bidra til å skape motivasjon og variasjon for elevene. I tillegg er uteskole en god måte å jobbe med målene i læreplanen, både de overordnede målene og målene i hvert enkelt fag. Dybdelæring ... -
Uteskole, en egnet vei til læring?
(Master thesis, 2023)Uteskole er et sentralt begrep som er blitt mer aktuelt i dagens skole. Flere og flere lærere bruker det i sin undervisning til ulike formål. I den sammenhengen er det interessant å finne ut mer om hvorfor lærere i barneskolen ... -
Uteskoleaktiviteter og inkludering
(Bachelor thesis, 2019)Uteskoleaktiviteter kan bli mer aktuelt nå når Fagfornyelsen kommer inn i skolesystemet. Som kommende lærer har jeg lyst å se mer på mulighetene uteskoleaktiviteter tilbyr, da spesielt hensyn til inkludering i et ... -
Uteundervisning i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne studien er å se på hvordan uteundervisning er med på å påvirke læringsutbyttet hos elevene. Dette gjøres med utgangspunkt i problemstillingen: «Hva mener lærere om læringsutbyttet hos elevene ved bruk ... -
Uteundervisning i naturfag: En studie av naturfaglæreres praktisering av og syn på uteundervisning i naturfag
(Master thesis, 2011)Studien tar for seg naturfaglæreres praktisering av og syn på uteundervisning i naturfag. Uteundervisning har en tydelig rolle i læreplanen for naturfag, og det er derfor interessant å få mer kunnskap om hvordan de som ...