"Uten matte hadde vi ikke klart noe nesten". En undersøkelse av 4. trinnselevers oppfatninger av matematikk i deres hverdag.
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Formålet med denne undersøkelsen er å identifisere elevers oppfatninger av matematikk i deres dagligliv og hverdag. Dette er et tema som interesserer meg, da elever ofte spør: «Hvorfor må vi lære dette?». Her fokuserer jeg på nytteperspektivet, da matematikk ofte blir beskrevet som nyttig i styringsdokumenter- og med god grunn. Problemstillingen min er hvilke oppfatninger har 12 elever i to fjerdeklasser om matematikk i deres hverdag? Det er gjennomført to kvalitative gruppeintervju med seks elever i hver gruppe. Funnene fra intervjuene viser blant annet at:• De fleste elevene synes matematikk er viktig i hverdagen.• De fleste elevene ser at matematikk er nyttig også i arbeidsliv, og de nevner yrker som veterinær, fotballspiller og lærer. • Elevene er i stand til å komme med flere eksempler på kontekster hvor en har bruk for matematikk, eksempelvis når man skal måle nordlys, i fritidsaktiviteter og i baking. Funnene blir analysert og sammenliknet med andre studier, og jeg konkluderer til slutt med hvor viktig det er at elever kan reflektere over og forstå bruken av matematikk både i sin egen hverdag, og i sitt fremtidige liv. Dette kan skolen være med i høyeste grad være med på å fremme. The purpose of this examination is to identify pupils’ perceptions of mathematics in their daily life. This is an interesting topic, because pupils often ask: «Why do we have to learn this?». In my examination I focus on the perspective of usefulness, since mathematics- with good reasons- often is described as a useful skill in policy documents. The topic of my research is: What kind of perceptions about mathematics do 12 pupils in two different fourth grade classes have in their everyday life? Two qualitative group interviews with six pupils in each group have been performed. The results of these interviews show that:• Most of the pupils believe that mathematics is an important part of their everyday life.• Most of the pupils see the usefulness of mathematics in working environments, and they mention professions such as veterinarian, soccer player and teacher. • The pupils can give a variety of examples of contexts and situations where mathematics is useful, for example when measuring the intensity and patterns of the northern lights, during recreational activities and baking. The results have been analysed and compared to other studies and research from similar topics, and I conclude with how important it is for pupils to reflect over and understand the usefulness of mathematics in their present as well as their future lives. This is something that schools should focus on and promote to the pupils as much as possible, as this is important for their development as well as their future careers.