Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016
Research report
Submitted version

View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3967]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41088]
Abstract
Denne rapporten presenterer piloten med skolebasert veilederutdanning ved NTNUs to universitetsskoler, Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående skole. Studiet ble gjennomført vår og høst 2016 og omfatter to emner med til sammen 15 studiepoeng.
Målet med utdanningen er å forbedre lærerstudentens og praksislærerens praksis, samt styrke lærerutdanningen ved NTNU. Det er også et mål at utdanningen blir en integrert del av skolens faglige utviklingsarbeid.
Rapporten omtaler mål, struktur og innhold i utdanningen av praksislærere, og eksamensoppgavene er analysert ut fra målene for studiet. Disse analysene er grunnlaget for en evaluering av hvordan utviklingen av kompetanser og forståelser, og kunnskaper om utviklingsarbeid og praksisnær utforsking i studiet, har bidratt til praksislærerens profesjonsutvikling.
Bruken av begrepene praksislærer og praksisopplæring i denne rapporten knyttes til føringer i St.meld. 11 (2008 – 2009) Læreren – rollen og utdanningen.